voeding grafische kaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

downunder

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2010
Dag allemaal,
Mijn Dell Dimension 8300 Intel Pentium 4 CPU 2.8 GHz kloksnelheid 2.79 GHz met 512 MB werkgeheugen en NVidia GeForce FX 5200 (128 MB DDR) grafische kaart heeft de laatste tijd moeite om bij te benen. Hij is ca. 7,5 jaar oud.
Ik ben in mijn uppie van alles aan het bestuderen om nijn computer te upgraden. (Heb eerst wel binnenboord opgeschoond, register en zo)
Ik heb al mooie 1 GB geheugenmodules gevonden voor 63 euro p/st op de site van Dell, maar nog niet gekocht.
Nu denk ik eraan om ook de grafische kaart te vervangen, maar aarzel omdat je geloof ik goed moet oppassen met de voeding. De nieuwere hebben een ander voltage nodig? Klopt dat? Hoe kom ik erachter welk voltage ik nu heb en welke kaart ik dan nu moet nemen om toch een goede stap vooruit te doen? Ik ben een bedaagde dame van 60, dus ik game niet, maar vind het wel leuk om een beetje bij te blijven. (Bovendien klagen mijn kleinkinderen dat hun internetspelletjes bij mij freezen..:p)
Vraag 1: Dell zegt dat die 1 Gig kaart compatibel is met mijn PC, dus dat zit denk ik wel goed, maar kan het misschien nog wat goedkoper?
Vraag 2: Waar vind ik welk voltage mijn PC de nieuwe grafische kaart kan bieden?
Vraag 3: Welke grafische kaart adviseren jullie me?
Vraag 4: Is het toch misschien beter om een nieuwe PC te kopen?

Bijvoorbaat hartelijk dank voor de medewerking! :cool:

aangezien jijzelf (of je kleinkinderen) toch alleen maar internetspelletjes doet, zou ik gaan voor een nVidea GeForce 8000 reeks AGP kaart, AGP omdat ik denk dat jou pc geen PCIe x16 heeft (is ook maar weinig te vinden op Dell Pentium4 moederborden.

die 1GB latjes zou je zeker goedkoper moeten kunnen vinden bij de Alternate of Azerty internetwinkel.
Zoek dus eens op welke latjes nu in je pc zitten (ik vermoed PC3200 aan 400Mhz, maar ik kan altijd fout zitten: het kan al een pc zijn met DDR RAM) en post die eens hier, kunnen wij eens vlug kijken wat de gangbare prijs is voor een goede kwaliteit aan latjes.

Je zou voor de voeding ook eens moeten kijken hoeveel Watt die levert. als dit 300 of minder is, is er een grote kans dat de grafische kaart niet zal kunnen draaien op jou pc, bij 350 Watt of meer zou je normaal geen problemen moeten ondervinden met een GeForce 8000 series kaart, zolang je maar geen superzware spelletjes speelt :)

Ik denk persoonlijk ook wel dat het aan je Grafische Kaart zou liggen dat je pc vastloopt/hapert tijdens internetspelletjes want ik heb zelf ook een Dell, een Optiplex 270, die eigenlijk nog wat trager zou moeten werken dan jou pc, en die ook wat ouder is dan jou pc, heb ik geen enkel probleem tijdens het spelen van internetspelletjes.

Waar je zeer goed zal moeten op letten als je een grafische kaart koopt is of dat het een Low-Profile kaart of een Normal-Profile kaart moet zijn. De meeste Tower pc's werken met Normal-Profile kaarten, naar de desktop pc's werken met Low-Profile kaarten.

Laatst bewerkt:
aangezien jijzelf (of je kleinkinderen) toch alleen maar internetspelletjes doet, zou ik gaan voor een nVidea Geforce 8000 reeks AGP kaart, AGP omdat ik denk dat jou pc geen PCIe x16 heeft (is ook maar weinig te vinden op Dell Pentium4 moederborden.

die 1GB latjes zou je zeker goedkoper moeten kunnen vinden bij de Alternate of Azerty internetwinkel.
Zoek dus eens op welke latjes nu in je pc zitten (ik vermoed PC3200 aan 400Mhz, maar ik kan altijd fout zitten: het kan al een pc zijn met DDR RAM) en post die eens hier, kunnen wij eens vlug kijken wat de gangbare prijs is voor een goede kwaliteit aan latjes.

Je zou voor de voeding ook eens moeten kijken hoeveel Watt die levert. als dit 300 of minder is, is er een grote kans dat de grafische kaart niet zal kunnen draaien op jou pc, bij 350 Watt of meer zou je normaal geen problemen moeten ondervinden met een GeForce 8000 series kaart, zolang je maar geen superzware spelletjes speelt :)

Doodzonde om aan die oude en behoorlijk overjarige pc nog geld te besteden.

De pc is in de huidige staat (excl. monitor) ca. 30 euro waard, dus dan weet je genoeg neem ik aan...

1GB gegeugen is te weinig. Probeer minimaal 2GB. Als je windows draait zoals vista of windows 7 zal 2GB echt wel beter lopen.
Je specs zijn verder niet slecht. Je grafische kaart kan beter zoals jezelf zegt,
Ik gebruik sinds jaren al een 8800GTS 512...tegenwoordig kan je een ATI vervanger kopen die qua prijs en prestaties zelfs beter is.
Een ati 5000 series zou mooi zijn.

Ter vergelijiking wat ik heb en de nieuwste spellen nog steeds kan draaien op 1600x XXX
amd 5200+ dual core deze is ongeveer 2.6 GHZ als ik mij niet vergis
3GB
Vista 32 bit
500GB HD
USB soundblaster
8800GTS 512MB
IK gebruik een 400 watt voeding 75% . Tegenwoordig is de efficiëntie nu 80% plus... als ik spellen speel gebruikt ie zo 385watt
Ik heb een UPS van 650VA en de programma zegt dat ik zoveel gebruik, dus het is betrouwbaar.

Met andere woorden als je spellen gaat spelen, ga minimaal voor een 400 watt voeding die 80% plus effiecient is.
Voor de zeker heid kijk online hoeveel de nieuwe VGA kaart gebruikt als je spellen speelt.
Tel daarbij al je onderdelen qua watt gebruik bij elkaar op en kijk of je toekomstige voeding dat kan hebben.

Bijv: 15 crt monitor trekt zo 33 watt, een 22 inch TFT zo 16 watt.

Of je beter een nieuwe pc kan kopen?
Ja, maar het belangrijkste is de grafische kaart, en niet de CPU.

Kijk op o.a. tomshardware.com Daar hebben zij een VGA chart....een lijst met alle VGA kaarten die bestaan en deze staat in een tabel met links en rechts kaarten van intel, ATI, en Nvidia. Je kunt zien welke kaart vergelijkbare prestaties heeft met een andere. In zo een geval staan de kaarten op dezelfde hoogste. Heb jer een kaart X, kijk in de lijst en koop een kaart die minimaal 3 stappen hoger is danje huidige.

veel plezier met upgraden of nieuwe pc kopen

@ feetjai

Volgens mij ben je een beetje in de war wanneer je zegt dat genoemde pc's wel goede specs heeft...

Verouderd Socket 478 bordje, verouderde processor, alleen AGP aansluiting voor de grafische kaart, te zwakke voeding en te weinig ram.
En alles wat je hierin koopt als upgrade, kun je later weg gooien, want past niet meer op de huidige moederborden!!!!

Dus, zonde van het geld!!!!!

hij is inderdaad oud =) maar zelfs oudjes zijn te pimpen
Als ik mij niet vergis is de 9700 pro / 3450 een goede kaart voor de agp.
kijk in http://www.tomshardware.co.uk/graphics-card-radeon-hd-5870-geforce-gtx-480,review-31892-6.html
voor de kaarten...

Met wat geluk zijn oude onderdelen voor een habbekrats te koop.

Aan de andere kant begrijp ik dat een nieuwe pc beter is, persoonlijk kijk ik naar prijs en prestaties: als ik het geld had, had ik een 59XX gekocht =) maar dat heb ik niet, dus kies ik soms upgrade , soms voor een nieuwe pc...afhankelijk van het moment en mijn cash in mijn portemonnee.
ik weet niet hoe oud de klein kinderen zijn, als ze 8 jaar zijn, dan twijfel ik of zij blij zijn met shooter games, die een nieuwe pc nodig heeft. Of meneer koopt wat onderdelen voor pak ém beet zo 50 euro? Er zijn altijd pc dump dagen o.a.

Beste allemaal,

Heel hartelijk bedankt voor alle goede adviezen!:love:
Deze oude moeke heeft een heel verstandig besluit genomen. Ik volg de adviezen van MRMUSIC, want dat is blijkbaar ook een soort oude pa'tje... Ik ga van nu af aan gewoon voor een nieuwe PC. Heel sloom, maar beter voor oude moekes. :D
Nogmaals heel erg bedankt!!!
:cool:

Hahahaha, allebei van de oude, maar verstandige stempel.

Een wijs besluit en heb je advies nodig van dit oude vadertje, laat het dan even weten:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan