Voeding kapot

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcoo1

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 jun 2009
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn desktop computer. De computer deed niks meer. Dus ik heb even in de voeding gekeken en inderdaad bleek de zekering doorgebrand te zijn. Ik de zekering eruit gehaald en een nieuwe gekocht. Ondertussen had ik ook de hele pc stofvrij gemaakt. Daarna had ik de nieuwe zekering erin gedaan en alles weer aan gesloten. Alle hardware uit het moederbord. En stroom aangesloten op de computer. en toen knalde de zekering weer door. Zonder dat ik de computer uberhaupt probeerde aan te doen. Betekent dit dat er kortsluiting gelijk wordt gemaakt in de voeding of kan het ook al veroorzaakt worden via het moederbord?
Nog als laatste vraag hoe kan ik meten of moederbord nu kapot is en overige hardware?

Marco

ik kan niks met zekerheid zeggen maar ik denk dat het gewoon je voeding zelf is die die zekering doorbrand.

heb je geen andere voeding (of iemand die je kent) waarmee je kan testen?

komt er geen rook uit de voeding ofzo geen rare geur?? als je dat ruikt is je voeding kapot en je moet hem wel op 220Volt hebben staan en niet 110V

bedankt voor snelle reacties. Zover ik weet komt er geen rare geur uit de voeding. Ik heb nu niet een andere voeding waarmee ik het kan proberen. Is er nog een andere manier om het te testen? En hoe zou ik in kunnen stellen op hoeveel volt hij moet staan want ik heb niks veranderd ten opzichte van de periode dat de computer het nog wel deed.

Marco

Om te weten of het door de rest van je systeem komt is een simpele oplossing:
Voeding niet aansluiten op de rest van het systeem.
En tja, zo'n zekering knalt er niet voor niets uit. Dus er is duidelijk iets kapot. Ik zou niet weten hoe de zekering kan knallen zonder dat het aan de voeding ligt (of je systeem moet veel te zwaar zijn voor je voeding, maar je hebt niet veranderd)

Dan ga ik morgen maar even langs een computerwinkel om even de voeding te laten nakijken. Ieder geval bedankt voor de reacties.

Hallo

"n stroom aangesloten op de computer. en toen knalde de zekering weer door. Zonder dat ik de computer uberhaupt probeerde aan te doen. Betekent dit dat er kortsluiting gelijk wordt gemaakt in de voeding"

Met 95% zekerheid = deze voeding defekt .

Vermoedelijk defekt (te controleren)... primaire gelijkrichter , bufferelco , of primaire choppergedeelte."mosfet's of transistoren.."

Het zelf herstellen is , zelfs indien je de nodige kennis hebt meestal economisch niet rendabel , tenzij ... je toevallig deze onderdelen hebt rondslingeren ...

Maakt ons/mij uiteraard curieus naar merk/typenr/ouderdom...van deze voeding/p.c.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan