voeding los te gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

snarfvz

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Hallo,

Ik heb even een vraagje over pc-voedingen in het algemeen.

Ik heb een oude pc en de voeding daarvan is goed, is een voeding ook nog te gebruiken om bijv. een autoradio aan te sluiten, eigenlijk wil ik de voeding gaan gebruiken om dingen te testen wat 12 volt is.

is een voeding daar geschikt voor? hoeveel Amps is zoiets?

Geplaatst door snarfvz
Hallo,

Ik heb even een vraagje over pc-voedingen in het algemeen.

Ik heb een oude pc en de voeding daarvan is goed, is een voeding ook nog te gebruiken om bijv. een autoradio aan te sluiten, eigenlijk wil ik de voeding gaan gebruiken om dingen te testen wat 12 volt is.

is een voeding daar geschikt voor? hoeveel Amps is zoiets?

Een AT voeding kan je gebruiken om een autoradio aan te sluiten en om bepaalde toestellen te testen die op 12 V werken. Nattuurlijk er geen 20A op hangen.

Voor een ATX voeding ligt het anders. Dan moet je de "Power Good" met de "Common verbinden" dit eventueel met een switch.

Het kan, maar je moet wel een belastingsweerstand hebben op de 12V, 5V en 3.3V (Atx). En geaard aansluiten is wel handig.

'Project voeding' bij tweakers.net legt alles perfect uit:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/885613

Aan en uitschakelen bij atx is al vermeld zie ik.

De Ampere's staan op de voeding zelf, maar je moet wel even goed kijken wat piek en wat continu is. Maar voor een autoradio heb je zeker genoeg.

Vr.Gr. Egel.

Laatst bewerkt:
Kan ik niet gewoon stroom pakken van 1 van die stekkers die bijv. naar de HDD of cd-rom gaan?

Geplaatst door crash
Aanvulling op VanZwam.:)

Om de voeding te kunnen laten werken naast de kast, dien je Pin14(pwr on) te verbinden met 1 van de zwarte(COM) draden.
(Zie link, schema van de ATX stekker)
http://www.helpmij.nl/forum/attachment.php?s=&attachmentid=26791
Let op het klipje, dat op de schema rechts zit!!

Ok ik had natuurlijk de pin vermelding er moeten bij zetten, en dan een foutje mijnentwegen, moet inderdaad power on zijn. :o

@ Egel, bij een AT voeding, als je daar een toestel aansluit op 12V, start die op. Mijn mening

Geplaatst door snarfvz
Kan ik niet gewoon stroom pakken van 1 van die stekkers die bijv. naar de HDD of cd-rom gaan?

Ja, maar welke voeding heb je??

elke voeding heeft toch die stekker die naar het moederboard gaat en en die stekkers die naar de HDD en cdrom gaan, hier staat toch ook gewoon stroom op, of is dat alleen in combinatie met die stekker die op het mobo gaat

Geplaatst door vanzwam

Ja, maar welke voeding heb je??

bedoel je AT of ATX??

Wat is het verschil?

Mijn computer kennis zit redelijk hoog, maar ik heb mij nooit verdiept in de voedingen, en spanningen

hoe kan ik zien of het een AT of ATX voeding is

Geplaatst door snarfvz

bedoel je AT of ATX??

Wat is het verschil?

AT heeft twee stekkers naar het moederbord, ATX heeft 1 grote stekker naar het moederbord.(20 of 24 pins)
Geplaatst door snarfvz
hier staat toch ook gewoon stroom op, of is dat alleen in combinatie met die stekker die op het mobo gaat
Pas als je de pinnen verbind (met ATX) die VanZwam en ik aangeven.

@VanZwam,
Het verschilt wel eens, omdat ik en schema erbij plaats waarop "Power on" staat, geef ik dit zo aan. Ik meen me te herinneren dat er ook over "Power good" of "Power OK" gesproken wordt.:)

Geplaatst door snarfvz

bedoel je AT of ATX??

Wat is het verschil?

Mijn computer kennis zit redelijk hoog, maar ik heb mij nooit verdiept in de voedingen, en spanningen

hoe kan ik zien of het een AT of ATX voeding is

Een ATX voeding heeft 1, 20 polige stekker, die je op het mobo aansluit.

Een AT voeding daarentegen heeft 2 , 6 polige stekkers die je op het mobo aansluit.

Dat is het verschil.

die doorschakeling van draden (power ok met een com draad) zorgt ervoor dat de rest van de stroomdraden voeding krijgen

Geplaatst door snarfvz
die doorschakeling van draden (power ok met een com draad) zorgt ervoor dat de rest van de stroomdraden voeding krijgen

JA

Geplaatst door vanzwam
@ Egel, bij een AT voeding, als je daar een toestel aansluit op 12V, start die op. Mijn mening

Ik heb een oude At voeding, en hij start altijd op. Alleen als dat onbelast gebeurd kan hij gaan oscileren. Je hoort dan een soort statisch hoogfrequent knetterend geluid, ik dacht even dat ie doorbrande :D. Als ik hem opstart met een cd-rom speler gaat het goed, die belast zowel de 12V als de 5V. Bij een Atx voeding komt daar nog de 3.3V bij die belast moet worden.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/885613

Legt het allemaal mooi uit.

Groet, Egel.

Ok bedankt allemaal,

Ik ga het straks even uitproberen, hoe zit het eigenlijk met de ampere in zo'n voeding, wat kan een voeding max. ongeveer aan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan