voeding maakt raar geluid help

• Onderwerp starter Onderwerp starter sh00t
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

sh00t

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2010
Wanneer mijn CPU ongeveer boven 50% gaat dan gaat mn pc een ineens naar een hoge zoom geluid
Dit gebeurt me al sinds ik een nieuwe voeding heb gekocht.
Wat kan hier de oorzaak aan liggen en hoe kan ik het oplossen?
Want het is best irritant voor de mensen die naast mij zitten.
Ik weet ook niet echt veel over computers... sorry
Alvast bedankt voor het lezen

groetjes,
sh00t

Laatst bewerkt:
denk tog aan een dooie lager

fan van de voeding is wellicht niet goed

"reparaties" aan elektronica in het algemeen en aan een voeding in het bijzonder zijn niet zonder risico! Begin er niet aan tenzij je heel goed weet wat je doet.
Je omschrijft het irritante geluid op zijn minst nogal ongelukkig... het zegt mij iig niets behalve hoge. Is het een piep of fluitend geluid?
De fan is makkelijk te controleren; hou - voorzichtig! - de fan tegen als je het geluid hoort, over? Fan! Niet over? Tsja...

Een geschakelde voeding werkt meestal met hogere frequenties dan de netfrequentie. Daarvoor worden omzetters gebruikt die op spoelen of kleine transformatoren lijken. De windingen daarvan horen gesealed te zijn, maar vooral goedkopere voedingen gebruiken soms spoeltjes waar het koperdraad niet strak genoeg op gewonden is en dan wil het wel eens dat de draden mee gaan trillen wat een hoge fluittoon produceert (ongeveer 400Hz).

Als je het bewuste spoeltje of de transformator kunt vinden EN je kunt er makkelijk bij dan is er misschien (!) een kans de windingen in te gieten in een dunne kunsthars (drupje!).
Succes niet gegarandeerd... de oorzaak kan van alles zijn.

De enige afdoende oplossing is een andere voeding - hetzij garantie hetzij een ander merk.

Laatst bewerkt:
@Solaris..

het klinkt zo eigenlijk als het in rust toestand is: wwwwwwwww (wooeewooeeewooee)
en soms boven de 30 cpu gaat het in 1 klap naar : WWW!@!@WWW!@!WWWWWWWW!WWWWWWW Ineens heel hard sorry wist het niet beter te beschrijven :D
het maakt niet echt een tikkend geluid die steeds om de bepaalde tijd een tikje geeft

Laatst bewerkt door een moderator:
@Solaris..

het klinkt zo eigenlijk als het in rust toestand is: wwwwwwwww (wooeewooeeewooee)
en soms boven de 30 cpu gaat het in 1 klap naar : WWW!@!@WWW!@!WWWWWWWW!WWWWWWW Ineens heel hard sorry wist het niet beter te beschrijven :D

Ok ja het blijft lastig een speciaal geluid te omschrijven. :)
Wat gebeurt er als je de fan stilzet?

Ik heb mijn fan schoon gemaakt. Nu krijg ik dat geluid wel wat minder maar ik krijg het toch.
Ik denk aan de as van de fan te vinden en die met een heel klein beetje olie in te smeren.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan