Voeding niet toereikend?

Status
Niet open voor verdere reacties.

janbikker

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2009
Heb een desktop staan waar ik de laatste tijd wat aan het upgraden ben ;).
Vanmiddag prikte ik er 2x een wd740 raptor bij, drukte op de aanknop, pc ging draaien en 2 seconden later is het leven er weer uit! De hds weer losgekoppeld en hij deed het weer als vanouds!

Zit het probleem bij de voedig (van 500 watt)?

Mn config:
Mobo: Msi k9n Platinum
CPU : amd athlon 6000+ x2
GPU : ati radeon hd 4650
Drive: 1 lg dvd rw
HDD: 2x samsung van 1,5 tb

en een waterkoeling (pompje gebruikt natuurlijk alleen stroom)
3x 120 mm fan
2x 80 mm fan

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Als ik trouwens de 2 samsungs los maakt, en alleen de 2 raptors aan dan start het systeem wel!

Gevoelsmatig zou ik (ook) denken dat de voeding de schuldige is. Leen eens van iemand een a-merk voeding van (minstens) 600 watt, bouw die in i.p.v. de huidige en kijk wat er gebeurt als je dán alles aansluit en de pc opstart.

Succes,

Tijs.

hmm, Het zou inderdaad kunnen dat de hardeschijven zo veel vermogen vragen,
echter heb ik vorige week nog een systeem met de volgende specs in elkaar gezet met een 550 Watt voeding.. deze kon het wel aan..

- AMD Quad-Core
- GTX 460
- 1× Western Digital 1 TB
- DVD-brander
- 770TA-UD3 Gigabyte mobo

dus deze specs liggen wel iets zwaarder..

maar het zou kunnen dat het aan je voeding ligt,
als je zegt dat hij wel start als je de schijf los koppelt kan het ook aan je schijf liggen, deze kan beschadigd zijn,

heb ik 2 jaar geleden gehad, schijf had interne firmwire schade door een firmwire update van seagate... gelijk omgeruild voor een WesternDigital

ik hoop dat je hier iets mee kan,

Mvg

@DoRcO: Waar het hier waarschijnlijk misgaat is de piekbelasting die op de voeding of de 'kanalen' van de voeding wordt losgelaten bij het aanzetten van de pc.
Er staan op dat moment maar liefst 8 apparaten aan de voeding te trekken:
4x snelle harddisks
1x moederbord (incl. CPU)
1x videokaart
1x waterkoeling
1x DVDrw

Ik zou denken dat 500 watt genoeg is tijdens het gebruik, maar niet genoeg bij het opstarten van de pc. Dat is extra relevant als de huidige voeding géén a-merk voeding is...

Tijs.

Gevoelsmatig zou ik (ook) denken dat de voeding de schuldige is. Leen eens van iemand een a-merk voeding van (minstens) 600 watt, bouw die in i.p.v. de huidige en kijk wat er gebeurt als je dán alles aansluit en de pc opstart.

Succes,

Tijs.

Dat zou een optie zijn mits ik iemand kende die ook nog weleens zelf wat speelde met zijn hardware ;).

Huidige voeding is inderdaad een beetje budget voeding ;).

@ Dorco,
Het kan haast niet aan de schijf liggen, als ik degene die ik er al in had zitten los koppel en alleen de nieuwe eraan hang dan start hij namelijk ook gewoon goed!

Wat ik me nu afvroeg, om even te testen of het echt mn voeding is:
Heb nog een oud p4 systeempje staan, als ik die nou naast mn pc zet, en deze de stroom voor mn pompje en 2 hd's laat geven, of is dat niet aan te bevelen?

iedereen al bedankt voor de snelle respons!

Wat je voorstelt is een idee, maar dan houd je het probleem van hoe de 2de voeding aan te zetten. En ik vermoed dat die p4 al helemaal niet beschikt over een a-merk voeding van 300 watt of hoger én je zult van die molex-naar-sata verloopstekkers nodig hebben...

Wat je m.b.t. testen kunt proberen is (aanbevolen):
De lokale pc-leverancier vragen of je een a-merk 600 watt+ voeding mag uitproberen en dat je de voeding mag terugbrengen als dat geen soelaas biedt. In principe zou je dat (zelfs wettelijk) ook zónder afspraak met de leverancier binnen 8 dagen moeten mogen doen.

Tijs.

Wat je voorstelt is een idee, maar dan houd je het probleem van hoe de 2de voeding aan te zetten. En ik vermoed dat die p4 al helemaal niet beschikt over een a-merk voeding van 300 watt of hoger én je zult van die molex-naar-sata verloopstekkers nodig hebben...

Wat je m.b.t. testen kunt proberen is (aanbevolen):
De lokale pc-leverancier vragen of je een a-merk 600 watt+ voeding mag uitproberen en dat je de voeding mag terugbrengen als dat geen soelaas biedt. In principe zou je dat (zelfs wettelijk) ook zónder afspraak met de leverancier binnen 8 dagen moeten mogen doen.

Tijs.

2e voeding aanzetten is toch gewoon, stekker erin en knopje indrukken...?
Denk dat je me verkeerd begrijp, haal alleen het zijpaneel van de p4 af, die heeft nog een aantal molex-stekkers over, mn pomp is 25 watt, scheelt al wat, en heb een verloopje van 1 molex naar 2 sata (dat gebruik ik sowieso al). dat zal ook rond de 25 watt zijn vermoed ik...

Dan is het even hopen dat die p4 nog 50 watt over heeft.

Leverancier kan moeilijk doen aangezien hij als ik hem terug breng, hij met een 2e hands product zit (in feite). En geloof dat de 7 of 8 dagen afkoel periode dan vervalt.

Bij een lokale 'pc-boer' betaal ik me blauw aan een voeding, (we blijven nederlander he!) van 600+ watt.
Zou natuurlijk als het wel werkt hem alsnog terug kunnen brengen, maar daar ben ik toch wat te eerlijk voor:P

Maar even voor de duidelijkheid, m'n eerst voorgestelde idee is verder geen enkel probleem?

Het kan werken, als je de voeding in de systeemkast laat zitten. Anders zul je een 'schakelaar' moeten bedenken die de voeding inschakelt.

Nogmaals (en dan mag je een Hollander zijn of niet): Ik vind het geen goede setup, dus zou ik gaan met de afspraak met de pc-leverancier, en de voeding gewoon houden als het werkt zoals bedoeld/gehoopt.

Tijs.

Het kan werken, als je de voeding in de systeemkast laat zitten. Anders zul je een 'schakelaar' moeten bedenken die de voeding inschakelt.

Nogmaals (en dan mag je een Hollander zijn of niet): Ik vind het geen goede setup, dus zou ik gaan met de afspraak met de pc-leverancier, en de voeding gewoon houden als het werkt zoals bedoeld/gehoopt.

Tijs.

Nou het is gelukt!, waterkoeling en 2x raptor draaien erbij op de p4 (met z'n 280 watt voeding:P).
Mijn conclusie kom dus gewoon net wat te kort tijdens het opstarten!

Wat bevelen jullie ongeveer aan om te nemen? (met oog op toekomst).
Gelijk boven de 700 watt gaan zitten of nog hoger?

Alvast bedankt!

"Met blik op de toekomst" schrijf je... Hangt er natuurlijk vanaf wat jij in de toekomst met het systeem denkt te gaan doen.

Als je blijft bij 1 grafische kaart, dan zou een 650 watt a-merk voeding toch zeker genoeg moeten zijn...

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan