Voeding nog OK?

Status
Niet open voor verdere reacties.

willy555

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2008
Berichten
7
Zoals je hieronder kunt aflezen is mijn +3.3 V te laag. Mijn probleem is nl. dat als ik een videokaart plaats, mijn pc vervolgens na enkele minuten een zwart beeldscherm aangeeft en vervolgens het beeldscherm uitschakelt. Waarna ik weer opnieuw moet opstarten.

Zou dit probleem aan de voeding kunnen liggen lettende op de waarden?



Sensoreigenschappen:
Sensortype Winbond W83647HF (ISA 290h)

Temperaturen:
Moederbord 40 °C (104 °F)
CPU 33 °C (91 °F)
Aux 39 °C (102 °F)
Maxtor 6Y120M0 50 °C (122 °F)

Koelingsventilatoren:
CPU 4592 RPM

Spanningswaarde:
CPU Core 1.26 V
Aux 3.66 V
+3.3 V 3.07 V
+5 V 5.19 V
+12 V 11.92 V
-12 V 2.86 V
-5 V 3.15 V
+5 V Standby 4.65 V
VBAT Batterij 2.56 V
Debug Info F FF 93 FF
Debug Info T 40 33 39
Debug Info V BB E5 C0 C1 C4 D8 D8 (03)
 
om welke voeding gaat het en welke videokaart?(heb je ook de 6pins stekker op de videokaart aangesloten indien deze er is)
 
Dat is ook niet om naar huis te schrijven. of is dit een typefout?

de vbat is ook laag, wat op een zwak cmos batterijtje kan duiden.
Heb je een wat ouder moederbord?
Vergeet je pc wel eens de tijd als deze (helemaal) uit heeft gestaan?
Mogelijk helpt het dan om de batterij te vervangen.

mg leo
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb een nieuwe moederbord (3 mnd). En nee, mijn pc vergeet nog niet de tijd.
Moederbordeigenschappen:
Fabrikant ASUSTeK Computer INC.
Product K8V-VM

en de videokaart is een splinternieuwe Sapphire HD 2600 XT. Ook heb ik onlangs Windows XP opnieuw opgezet ivm aanschaf nieuw moederbord.

Maar denk je dat de batterij van het moederbord op is? Want volgens Everest, zie hieronder
Energiebeheer Eigenschappen:
Actuele Stroombron Stroomkabel
Batterijstatus Geen Batterij
Levensduur van een volle batterij Onbekend
Resterende Levensduur van de batterij Onbekend

Ik heb een Maxpower PL- 300 voeding, wat nu zo'n 2 jaar oud is.

Is mijn voeding nog wel OK?
 
Laatst bewerkt:
Dat is een laptopbatterij, accu.
Waar leofact over praat is de batterij op het moederbord.
 
Dat is een laptopbatterij, accu.
Waar leofact over praat is de batterij op het moederbord.


OK, bedankt voor de info. Want dan is Everest wel correct. Inmiddels uit een andere desktop de batterij eruitgehaald en in mijn pc geplaatst. Echter geen verandering.

Kon ook bijna niet anders, want het is immers een moederbord van 3 maanden oud zoals ik al aangaf.

Sensoreigenschappen:
Sensortype Winbond W83647HF (ISA 290h)

Temperaturen:
Moederbord 35 °C (95 °F)
CPU 28 °C (82 °F)
Aux 34 °C (93 °F)
Maxtor 6Y120M0 51 °C (124 °F)

Koelingsventilatoren:
CPU 4592 RPM

Spanningswaarde:
CPU Core 1.25 V
Aux 3.68 V
+3.3 V 3.02 V
+5 V 5.11 V
+12 V 11.80 V
-12 V 2.86 V
-5 V 3.15 V
+5 V Standby 4.58 V
VBAT Batterij 0.51 V
Debug Info F FF 93 FF
Debug Info T 35 28 34
Debug Info V BA E6 BD BE C2 D8 D8 (03)


Maar hebben jullie ook een mogelijke oplossing voor mij?
 
Om te kunnen gamen, heb ik dus een videokaart nodig. Voorheen had ik de ATI Radeon 9200 SE AGP slot die perfect draaide op mijn systeem. Maar omdat ik mijn defecte moederbord onlangs moest vervangen. Moest ik echter ook een PCI Express kaart aanschaffen vanwege dit type moederbord. Dus vandaar.

Het lijkt mij niet normaal dat ik als ik de videokaart inschuif, zoals ik dat voorheen ook vaker heb gedaan dat mijn beeldscherm uitvalt. Dus daarom zoek ik een oplossing hoe ik dit probleem kan verhelpen.

Maar mijn vraag is nog steeds: Is mijn voeding nog OK gezien de waarden die hij aangeeft?
En kan het probleem zich bevinden in de voeding, omdat ik al 3x een nieuwe PCI Express kaart heb ingeschoven zonder gewenste resultaat.
 
De vraag is duidelijk hoor....
Het is alleen niet zeker te zeggen aan de hand van wat everest uit leest.
Zoals je ziet, (getyped hebt) staat b.v. vBat nu op 0,51v. Dat is leger, dan leeg...
Maar de batterij zou wel goed zijn (tenzij je hem met je aan vingers aan de platte polen hebt gepakt, dan is ie zo leeg)

Vandaar dat we ook ander oorzaken proberen uit te sluiten.

Een 300wat voeding voor een 2600xt (geen idee wat de anderee kaarten waren) is krap.
Door een andere voeding te proberen , als je daarvoor in de gelegeheid bent, weet je zeker of daar de oorzaak zit.
Ga dan voor een aMerk 400w, dat is zat.

mvg leo
 
Bedankt voor de tip. Ik zal eerst een nieuwe voeding uittesten. Het kan inderdaad zijn dat ik mijn batterij destijds zo eruit heb gehaald. Deze zal ik dan ook nog gaan testen.

Wordt vervolgd..........
 
negatief is positief, is dat positief of negatief?

Is het normaal dat de negatieve voltage's positief zijn? (bij mij is -12V: +0,8 Volt en de -5 V is +1,99 Volt)
Ik dacht ook dat de voeding om zeep was, de fan was door te hoge temperaturen vervormd en had ik vervangen maar dat hielp niet voor de negatieve spanningen. Nu zit er een splinternieuwe voeding in en toch blijven de spanningen positief.....

Ik heb een Intel Dual Core 2x2,8Ghz op een Asrock 775 Dual-vista board met 3 hard-disks, 2x DVD-rom, Card reader en een Nvidea GeForce 7300 LE. De oude voeding was 550W, de nieuwe 520W en dat is allebei zwaar genoeg.
Alle verdere voltage's, toerentallen, en temperaturen zijn volgens Aida32 prima.
 
de fan was door te hoge temperaturen vervormd

Ik weet niet wanneer plastic smelt maar zo'n fan is van hard plastic en de draadjes van zacht plastic. Als er genoeg hitte vrijkomt om zo'n fan te smelten merk je dat wel denk ik.
 
De oude voeding werd te heet doordat de pc in een kast stond waar te weinig ventialtie voorhanden was. Dat is verholpen en de voeding wordt niet meer warm of koud. Echter de hoofdvraag:
Is het normaal dat de negatieve voltage's positief zijn? (bij mij is -12V: +0,8 Volt en de -5 V is +1,99 Volt)?
 
De oude voeding werd te heet doordat de pc in een kast stond waar te weinig ventialtie voorhanden was. Dat is verholpen en de voeding wordt niet meer warm of koud. Echter de hoofdvraag:
Is het normaal dat de negatieve voltage's positief zijn? (bij mij is -12V: +0,8 Volt en de -5 V is +1,99 Volt)?

Mooi dat het probleem opgelost is.

ik zie vaker bij pc's die verder goed werken, dat de negatieve spanning zo wordt weergegeven.
Kijk dan eigenlijk alleen naar de plus lijnen.
Ligt misschien aan het programma.
 
Laatst bewerkt:
Goed nieuws.
De testvoeding zit erin en gelijk werkt alles beter. Tot nu toe (30 min.) nog niet uitgevallen en de processor is ook wat rustiger geworden. Zelfs de Vbat batterij is normaal. Dus het probleem zat toch in de voeding.

Hieronder de nieuwe waarden:

Temperaturen:
Moederbord 36 °C (97 °F)
CPU 31 °C (88 °F)
Aux 37 °C (99 °F)
Maxtor 6Y120M0 44 °C (111 °F)

Koelingsventilatoren:
CPU 4655 RPM

Spanningswaarde:
CPU Core 1.24 V
Aux 3.73 V
+3.3 V 3.28 V
+5 V 5.46 V
+12 V 12.52 V
-12 V 2.53 V
-5 V 3.00 V
+5 V Standby 4.97 V
VBAT Batterij 2.82 V
Debug Info F FF 91 FF
Debug Info T 36 31 37
Debug Info V BA E9 CD CB CE D4 D5 (03)

De testvoeding is OCZ 600W StealthXStream Power Supply.

http://www.ocztechnology.com/products/power_management/ocz_600w_stealthxstream_power_supply
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan