Voeding of moederbord defect?

Status
Niet open voor verdere reacties.

NiekW

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2002
Mijn PC (Epox 8kta3+ moederbord, 300W voeding) start erg moeilijk:

- Reageert vaak niet op de 'aan' knop
- Toetsenbordlampjes branden vaak terwijl PC uitstaat! Of als het systeem aanstaat doet het toetsenbord het niet.
- Als het systeem stilvalt of niet start, moet ik tientallen minuten de stekker uit de voeding halen om 'm daarna weer te kunnen starten.

Ik heb het systeem ondertussen al redelijk kaal en alle overbodige kaarten eruit; toch nog deze problemen.

Is dit typisch voor een defecte voeding.... of is mijn moederbord overleden?

Kijk eens of je van iemand een voeding tijdelijk kunt lenen, dat is de enige (makkelijke) manier om er achter te komen of het aan de voeding ligt.

Zit die optie ook in everest !!!!! de voorloper aida32 had deze wel, je kon de voedingsspanningen uitlezen.
zuiver is het volgens mij niet tenzij je hem op dat moment goed kan belasten.

Geplaatst door speedtouch
Zit die optie ook in everest !!!!! de voorloper aida32 had deze wel, je kon de voedingsspanningen uitlezen.
Zuiver is dat inderdaad niet. Zowel Everest/adia32 als Speedfan geven bij mij vreemde voltage waardes. Helaas geeft mijn Bios alleen maar een OK en geen echt waardes.:(

De enige (moeilijke) manier Is je voeding te controleren met een multimeter, maar ja niet iedereen beschikt hierover, en kan er ook niet mee werken.

@ NiekW, als je een andere voeding zou kunnen plaatsen, zoals Crash al heeft aangehaald, en dit zou eventueel functioneren, dat weet je genoeg. Maar aangezien je ook aangeeft, dat je soms verschillende keren je power on drukknop moet indrukken vooralleer de pc opstart, vermoed ik toch dat het iets met de voeding te meken heeft. Nog een mogelijkheid is dat die drukknop blijft hangen. Dan blijft deze contact maken met je Power good, Power on.

Als het doormeten van de voeding middels software niet echt handig is.... weet iemand dan hoe ik 'm met een multimeter of zo kan controleren?

Probeer de optie van crash, als je met een universeelmeter gaat meten moet je dit doen met een belasting, dus alles draaiende. risico kortsluiting :(

Dan zal je toch moeten weten hoe een Multimeter werkt. Daarbij geeft het alleen de waarde als de voeding vrijwel niks doet. Je moet dan ook weten hoe je de voeding aan krijgt naast de kast.
De stekkers die naar de floppy, hardeschijf en cd/dvd's gaan hebben vier draden.
Zwart(2x) is min
Geel is 12 volt
rood is 5 volt.
Voor de grote ATX stekker kun je de waardes op de volgende afbeelding zien:
(zie link)
http://teampc.free.fr/PIC_ALIM_ATXPWR1.png

De "COM" op de afbeelding zijn de zwarte ground draden.

En niet te vergeten: zet de universeel meter op Gelijkspanning.

Geplaatst door crash
Daarbij geeft het alleen de waarde als de voeding vrijwel niks doet. Je moet dan ook weten hoe je de voeding aan krijgt naast de kast.

Sorry crash, hier ga ik je even tegenspreken. De voeding mag niet uit de kast. Je moet de spanningen meten bij belasting, dus in de kast.

@ speedtouch, Kortsluiting? zou niet weten hoe, maar ik ben altijd bereid om bij te leren.

@ NiekW, als je toch gaat meten, hou dan de zwarte probe steed op een zwarte draad in de PC plug. en volg het schema dat crash geplaatst heeft.

Kan je niet met een multimeter overweg, dan is het trachten een andere voedig aan te sluiten

Geplaatst door vanzwam
Sorry crash, hier ga ik je even tegenspreken. De voeding mag niet uit de kast. Je moet de spanningen meten bij belasting, dus in de kast.
Ben ook bereid om te leren hoor.:p Hoe wil je dit gaan doen? De pc start erg moeilijk, dus zou ik zo even niet weten hoe je deze kunt gaan belasten. Als je de voeding naast de kast aan zet(dit kan), dan kun je in ieder geval de idle waardes meten. Ik zou aleen even niet weten hoe je dan de voeding zou kunnen belasten, zoals een pc dat doet.

@ speedtouch, Kortsluiting? zou niet weten hoe, maar ik ben altijd bereid om bij te leren

Awel rudi ge weet da het mobo onderspanning staat, hoeft geen 230 volt te zijn om sluiting te maken, met 5 volt kunt U ook sluiting maken.
Ik gebruik een gecertificeerde universeelmeter van 400 euro ( van m'n baas natuurlijk )maar wat gebruikt een hobbyist, of schiet uit met een of ander geleidend voorwerp. :rolleyes:

groetjes speedtouch

Geplaatst door crash

Ben ook bereid om te leren hoor.:p Hoe wil je dit gaan doen? De pc start erg moeilijk, dus zou ik zo even niet weten hoe je deze kunt gaan belasten. Als je de voeding naast de kast aan zet(dit kan), dan kun je in ieder geval de idle waardes meten. Ik zou aleen even niet weten hoe je dan de voeding zou kunnen belasten, zoals een pc dat doet.

Ok crash, maar met de idle waardes ben je eigenlijk niet veel. Bij belasting kan een spanning door de knieën gaan. Dus als de voeding aangesloten zit op het mobo, dan heb je de belasting, je moet natuurlijk je kast open maken. En dan maar hopen dat die na een paar keer opstart.

@ speedtouch , Dat weet ik ook wel, daarom heb ik dus ook vemeld aan TS, als je niet gewend bent met... lees vorig bericht. Ma ja zolang je weet wat je doet...

Trouwens je universeelmeter, is die wel degelijk geijkt?
Pas op, want dan kom je op een voor mij bekend terrein.

Ik heb 10 jaar electronsche metrologie gedaan. Dus...

Trouwens je universeelmeter, is die wel degelijk geijkt?
Natuurlijk rudi, alle instrumenten die ik nodig heb om meterijkingen te verichten worden jaarlijks geijkt, hoort bij de certificering van het bedrijf.

Natuurlijk rudi, alle instrumenten die ik nodig heb om meterijkingen te verichten worden jaarlijks geijkt, hoort bij de certificering van het bedrijf.

Zo hoort het :thumb: :thumb:

Maar met al onze uitleg, laat TS eigenlijk nog niets van zich horen.

@ Allen: bedankt voor de gedachtengang.

Ik denk dat het doormeten van de voeding me inderdaad niet gaat helpen... want wanneer weet ik dat wat ik meet goed of juist fout is...

Dus ik ga eens op zoek naar een andere voeding en die een tijdje als test gebruiken. Minder kans dat ik mijn mainboard kortsluit (hoop ik ;-))

Thanx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan