Voeding perikelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Camilio

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2016
Hallo,

Ik heb sinds kort een probleem als ik wil gamen. Het maakt niet uit welk spel, maar na heel even gedraaid te hebben valt de pc uit en start opnieuw op. Ik ben een leek omtrent computers, maar via het internet heb ik rustig aan wat dingen kunnen uitsluiten. Mijn gedachten gaat op dit moment uit naar de voeding. Het is een samengestelde pc dus het zou fijn zijn als ik kan vaststellen dat het om de voeding gaat. Op deze manier kan ik namelijk gebruik maken van de garantie door de voeding terug te sturen.

Via OCCT heb ik enkele stress tests gedaan. Hierbij valt mijn pc alleen uit bij de powersupply test. Hier komt ook dus mijn vermoede dat het aan de voeding ligt. Ik heb zelf geen 'reserve' voeding, dus hoe kan ik ervoor zorgen dat ik zeker weet dat het aan de voeding ligt?

Mijn PC is overigens 14 maanden oud en er zit een G550M Cooler Master voeding in.

Hopelijk kan iemand mij helpen met een goede tip.

Welkom bij de Helpmij!

Zie je kans om de volgende hardware gedetailleerd te beschrijven?
- processor,
- videkoaart

We kunnen dan even kijken wat die 2 grootverbruikers aan energie wegslobberen om zodoende een inschatting te kunnen maken of de voeding toereiken is, Zo ja, dan zou de voeding defect kunnen zijn / of bijna defect kunnen zijn.

Heb jij vloerbedekking in de kamer waarin de computer staat? Heb je een hond en / of een kat en rook je? Reden voor deze vragen is de mogelijkheid van (extreme) stofophoping in een van de volgende componenten : voedingsfan, processorfan, videokaartfan, systeemfan. Zijn deze allemaal stofvrij?

Laatst bewerkt:
Hallo,

De computer staat op een verhoging en dus los van de grond(30cm). Hij staat op een framewerk dus er kan in ieder geval voldoende lucht onderdoor. Ik rook niet en heb geen huisdieren. Er zit wel wat stof in de kast, maar kan niet beoordelen of dit meer dan gebruikelijk is? Zo nu en dan blaas ik alles een beetje los en zuig ik de onderdelen waarbij ik niks fragiel kapot kan maken.

Zover ik kan nagaan zit het volgende in mijn PC:
- Intel Core i5 4460 / 3.2 Ghz - 6 MB cache
- ASRock H81M-HDS - Moederbord
- Club 3D Radeon R9 270X '14Series

Whocrashed laat niks zien..

Waar kan ik dat vinden? Waar kan ik de koeler aan herkennen?

Bedoel je de ventilatoren in de kast? Zowel voor als achter een 120mm fan van Cooler Master.

Zover ik kan nagaan zit het volgende in mijn PC:
- Intel Core i5 4460 / 3.2 Ghz - 6 MB cache
- ASRock H81M-HDS - Moederbord
- Club 3D Radeon R9 270X '14Series
Deze componenten veroorzaken geen overbelasting voor de voeding, tenzij je de machine met gamen voortdurend 100% belast, tegelijkertijd een film aan het encoderen bent en ook nog een DVD aan het branden bent, maar dat is niet aan de orde denk ik.

Vooralsnog zie ik 3 meest voor de hand liggende oorzaken :
- warmteprobleem (check vooral ook de lucht-INLAAT van je systeem. Die wordt nogal eens vergeten)
- als naar jouw mening diverse componenten zoals de videokaart en de processor niet teveel stofophoping kennen, check dan vooral ook eens of er veel stof zit op het roostertje van de voeding (de afvoer),
- installeer het progje Speccy eens en kijk wat de temperaturen zijn direct na het uitvallen van het systeem (je moet dan wel snel opstarten, want de temps zakken snel zomaar 10 graden) Handig is om na een crash de game weer te starten, even te spelen en dan de temps te bekijken,
- toch een voeding die niet helemaal jofel meer is.

Temperaturen zijn via Speccy niet schokkend. Ook als ik die CPU zwaarste stress test doe wordt de processor ongeveer 60graden. Ik heb ook een programma gedownload wat speedfan heet. Hierin staat AUX fan een flammetje bij. Dat betekend dus dat die te warm is. Maar ik heb geen idee wat AUX fan is. Weet iemand wat dit is?

Als ik bij de voeding naar binnen blaas komt er wel warmere lucht naar buiten dan wanneer ik niet blaas. Geen idee of dit normaal is? Maar het is dus mogelijk dat de voeding kapot is, maar het nog wel doet als je de computer slechts ligt gebruikt?

Een voeding zet elektriciteit o.a. om in warmte, dus dat de lucht die eruit komt warm(er) is, is vrij normaal. De temps zijn idd. normaal. Ik werk niet met speedfan, dus ik weet niet waar die AUX voor staat. Zegt Speedfans (website?) daar niets over?
Idd. de voeding minder kunnen zijn. Een computerwinkel kan je dat zo vertellen, die meten 'm door.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan