Voeding probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrBeanstra

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2001
Mijn computer (AMD XP 2000+, Win2000 & WIN98SE) slaat af en toe bij het opstarten gelijk weer af (al voor het laden van een besturingssysteem). Ik heb het idee dat het aan mijn voeding ligt. Het is een 300W voeding van het merk MaxPower die een AMD 2000, GeForce4 MX440, 2 harde schijven (7200 rpm), DVD-speler, CD brander, Floppydisk, Audigy geluidskaart en cooling fan moet voeden.
Nu heb ik toevallig in een tweede computer (P3 500MHz) een net nieuwe voeding zitten (oude was kaduuk gegaan). Deze is ook 300W en is van het merk Q-Tec.

Nu mijn vraag: Weet iemand welk merk kwalitatief beter is, MaxPower of Q-Tec? Oftewel heeft het zin om deze twee voedingen om te wisselen?

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Het is de vraag of je wel een nieuwe voeding nodig hebt, misschien zit er alleen maar een stekkertje los op het moederbord.

Hoi,

Kijk eens in je BIOS bij System Monitor o.i.d waar je de gemeten spanningen van het moederbord kan monitoren.

De +12 Volt lijn, de +5 Volt lijn en de 3,3 volt lijn zijn erg belangrijk.

Een regel is dat de gemeten spanning 5% naar beneden en 5% naar boven mag afwijken. Indien ie meer afwijkt is het aan te raden de voeding te vervangen.

Wat je sowieso wel eens kan proberen is de qtec 300 watt voeding in je systeem te testen. Ik heb exact dezelfde voeding (qtec) en deze is kwalitatief erg goed.

Het totaal afslaan van een computer kan er ook op duiden dat de temperatuur van de processor te warm is.

Dit kun je ook in de BIOS terugvinden.

Veel succes,

Een andere optie is nog dat de knop van je computer, om hem aan te zetten, niet goed is en op de een of andere manier blijft hangen.

Sigma

Het gekke is juist dat dit probleem maar een enkele keer voor komt (eens in de 10 keer ofzo). Aan de knop ligt 't niet, want hij start eerst wel op tot een seconde of 2 a 3, waarna hij er mee ophoudt. Aan de temperatuur van de processor ook niet, want het gebeurd juist wanneer ik de nog 'koude' computer aanzet.

Wat mij ook opvalt is dat het groene ledje (die neem ik aan alleen aangeeft dat de computer aanstaat) tijdens het opstarten af en toe dimt. Alsof de voeding zelfs daarvoor maar net genoeg stroom kan leveren.

Ik kan nog wel even in de bios kijken, maar volgens mij heeft de voeding alleen problemen tijdens het opstarten (wanneer waarschijnlijk iets meer vermogen wordt gevraagd) en niet wanneer de computer al is opgestart.

Ik heb nog wel garantie op de computer, maar ik zou de voeding dan wel moeten opsturen (à 5 euro).

Bedankt in ieder geval voor de reacties.

zet eens de voeding om van de eene comp naar de andere kijk of het is opgelost zo niet doe eens een bios update

Hallo

Hoe oud is dit beestje??? Bedoel , is er nog garantie , indien zo , laat verkoper zijn plan maar trekken ....

Indien niet , de lucht uitgeblazen door de p . supply , is/was die behoorlijk warm , of eerder fris???

Indien behoorlijk warm , en de p.c. dateert al enige tijd , dan is er een grote kans dat de condensatoren in de voeding zijn uitgedroogd door de "hitte".
De voeding kan dan de inschakelpieken niet meer leveren en komt in veiligheid ...

Het vervangen van deze condensatoren loont meestal niet , daar hun kostprijs bijna evenveel is als een nieuwe p.supply

Een eenvoudige , vlugge test is , zoals reeds eerder vermeld , deze even omruilen door een ander exemplaar.

Peyer

Ik heb 'm omgewisseld en al een paar dagen gebruikt. Het probleem is niet weer voorgekomeh, dus ik neem wel aan dat 't aan de voeding lag. Wel raar dat een nog nieuwe voeding van 300W mijn systeem niet kan trekken. Aangezien ie het in mijn oude systeempje (PIII 500) wel zonder problemen doet ga ik 'm niet voor 5 euro weer opsturen naar de randstad (woon zelf in Groningen)... :(

Q-tec

Nou heb ik per toeval een nieuwe voeding moeten kopen omdat ik zelf een klein VAUDJE maakte maar ik moet zeggen dat de q-tec die ik gekocht heb helaas niet naar mijn zijn werkt, hij is nu een paar maanden oud en de fantilator die er in gebouwd zit begint nu al aardig te trillen bij het opstarten, als hij eenmaal warm is gaat het wel weer.
Mischien is het gewoon een maandag ochtend product maar helaas ben ik niet te vreden.
Mischien kun je kijken voor een iets zwaardere voeding.

www.mfl.nl

Altijd leuke aanbiedingen.

Groetjes jjw

Hallo

@ "jjw" mits de garantie toch 1 jaar = , defekte voeding retour en de garantie "claimen" ...

Peter

geprobeerd

Ja, als dat toch tegenwoordig zo makkelijk ging dan....

Na wat getouwtrek is dat dan ook wel gebeurd, ben benieuwd hoe lang deze het uit houd....

Hallo

@ "jjw" hopelijk voor u een "eeuwigheid" , maar mits die daar niet op zijn geconstrueerd.....

Defekt = defekt , daar is geen speld tussen te krijgen hoor , ze kunnen hoogstens moeilijk doen , indien ze u niet kennen , om die eens uit te "testen"...

Lokaal heb ik er geen probs. mee hoor , maar ja , na ettelijke jaren , beginnen ze u te kennen heee.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan