Voeding softwarematig testen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nominus

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2004
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, is het mogelijke om in windows met een programmatje je voeding te testen of hij nog goed werkt en wat hij qua stroom verdeelt na mijn moederboard, harddisk, etc.

De reden is namelijk, mijn systeem ging gek doen, zoals bestanden kwijt zijn, mijn videokaart liet zich zelf niet installeren in xp, me harddisks wisselde spontaan van grote enz. enz..

Ik heb toen alle mogelijke tools erop los gelaten, i.v.m. dat ik dacht dat het een virus of spyware was. Maar dat was het niet.

Uiteindelijk me pc weggebracht en wat denkje me voeding was niet meer in orde.
Nu wil ik dat voor zijn zodat ik weer niet een aantal dagen aan het zoeken ben door deze vraag aan jullie te stellen.

Alvast bedankt voor je antwoord.

Hallo

Het probleem is , .... om een voeding te testen ,dien je deze te belasten , dit liefst op al zijn uitgangsspanningen...

Het meest evidente voor de gewone gebruiker , is deze in de p.c. te laten , en de uitgangsspanningen te controleren in de b.i.o.s. d.m.v.
"hardware monitor" .

Uiteraard test een technieker deze op een andere wijze , maar daarvoor is al meer en duurdere hardware noodzakelijk. (oscilloscoop , multimeter , belastingsbank , etc....)

Peter

Dus in je bios kan je de spanning van je voeding bekijken, als ik het groet begrijp.

Hallo

Daar komt het op neer ......

Let wel , ... de rimpelspanning , en eventuele sporadishe "spikes" , kun je niet meten d.m.v. de b.i.o.s. , maar vermoed dat het dan net iets te technisch wordt voor de gewone gebruiker , ... en dat het dan uiteindelijk economich goedkoper is , om gewoonweg de betrokken voeding te vervangen d.m.v. een nieuw , deftig exemplaar , met uiteraard de nodige garantieperiode .....

Peter

Oke dan, hartstikke bedankt voor de uitleg.:thumb:

Maar ik wis niet dat zo'n voeding half kon werken en dat hij zo mijn pc in de knoei kon gooien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan