voeding sterk genoeg?

Status
Niet open voor verdere reacties.

schumif1

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2007
Hoi,

Ik heb een jaar terug een pc gekocht met daarin een, volgens mij, oem/merkloze voeding erin van 450 Watt.

Ik wil nu een Club3d 4870 OC erbij zetten, omdat mijn huidige videokaart echt te slecht is eigenlijk:P, maar nu las ik op de site van club3d dat er 500 Watt voor stond. Is het toch mogelijk of werkt het gewoon niet/loopt vast tijdens het gamen?

Verder heb ik nog een tweede vraag, die misschien niet helemaal hier thuishoort maar ik zet hem er toch maar even bij. Als processor heb ik namelijk een AMD 64 x2 4800+ 2.5 GHz. Nou vroeg ik me af of het een overkill is als ik hier een 4870 in zet, of dat ik bijvoorbeeld zet zo goed een 4850 kan nemen, zeker in vergelijking met ook bijvoorbeeld de voeding.

als jullie nog dingen nodig hebben hoor ik het wel, groetjes

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=389407

Ik citeer:

De voeding van een pc is vaak een onderschat onderdeel. Men denk al snel dat een voeding alleen zorgt voor de stroomtoevoer en verder niet.
Feit is dat een slechte voeding veel problemen kan veroorzaken, net als een een te zwakke voeding.

Een voeding wordt vaak aangeprezen op basis van de hoeveelheid Watt. Opmerkingen als 'Deze computer met zware 600 Watt voeding' zie je dan ook vaak.
Helaas zegt dit niet alles. Het zegt zelfs bijna niets. Er zijn voedingen van 350W van een goed merk, die beter zijn dan een voeding van 700W van een slechter merk.

Ik vul aan:
Jouw naamloze-voeding zegt dan wel 450W te hebben, maar grote kans dat dit op de verkeerde lijnen zit. Moederbord, processor en videokaart willen 12V hebben. Daar moet dan ook de kracht van een voeding liggen.
Bij goede merken ligt die kracht ook daar.

Wil jij een HD4870 draaien dan heb je gewoon een goede 500W nodig. Welke merk je nodig hebt, dat kan je in het lijstje uit mijn link halen.

Maar goed. Gezien je processor kan je net zo goed een HD4850, of zelfs HD4830 nemen. Misschien zelfs nog lichter (ik vind het zelf altijd moeilijk om de grens te bepalen...)
Qua voeding maakt dat wel iets verschil, maar niet in die mate dat je GEEN nieuwe voeding hoeft te kopen. Dat moet je namelijk sowieso.

Kan ik nog ergens zien hoe mijn voeding dan in werkelijkheid presteert?

Kan ik nog ergens zien hoe mijn voeding dan in werkelijkheid presteert?

Moeilijk. Je kan in de bios kijken. Je kan kijken in het programma pc wizard (zie mijn handtekning) en je kan de specs bekijken, die op een sticker staat, die op je voeding zit.

Maar als het echt een noname is, dan zegt het nog niets over de beveiliging om maar iets te noemen. Wat gebeurt er bijv met een piekstroom. Etc.

hmm dat ziet er inderdaad niet echt denderend uit.

Nog even voor de goede orde:
Als ik dus een 4870 neem(500W) dan moet ik ook echt een 500 W uit louw lijstje kiezen,
neem ik een 4850(wordt met 450W aangegeven) dan kan ik ook een voeding van 450 W kopen.
Maar sowieso niet draaien onder het W dat wordt aangegeven, ook niet bij goede merken neem ik aan.

hmm dat ziet er inderdaad niet echt denderend uit.

Nog even voor de goede orde:
Als ik dus een 4870 neem(500W) dan moet ik ook echt een 500 W uit louw lijstje kiezen,
neem ik een 4850(wordt met 450W aangegeven) dan kan ik ook een voeding van 450 W kopen.
Maar sowieso niet draaien onder het W dat wordt aangegeven, ook niet bij goede merken neem ik aan.
Als je toch een nieuwe gaat kopen, dan zou ik me er gewoon aan houden.

Ik denk bijv dat je een HD4870 best met heel goede 450W kan draaien, maar het is niet dat een 450W zoveel goedkoper is dan een 500 of 550W.
Het gaat echt om maar enkele euro's verschil.
Een goede voeding kost 50 euro of meer. (uitzonderingen en aanbiedingen daargelaten)

Laten we zeggen dat je een goede 450W hebt voor 45 euro en een goede 550W voor 60 euro.

ja, was net bij tweakers en daar zag ik het idd staan, qua prijs loont het niet om een 450W te nemen ipv een >500

Ik kom in mijn zoektocht soms voedingen tegen die niet in jouw lijstje staa, deze zijn sowieso not-done denk ik, of niet?

Noem eens merken op, om gewoon maar de gaan raden wat er niet in voorkomt is onbegonnen werk.;)

Hoe bedoel je? Ik heb het over dit lijstje.

Ik kwam net het merk Vitex tegen, ook al een keer HKC en AXP tegengekomen.

Volgens mij zijn ze allemaal slecht.

Ik weet over welk lijstje je het had, maar je gaf geen merken aan, die je daarop niet tegen kwam.

Lijken mij ook geen beste merken.

vitex heb ik nog nooit van gehoord.

hkc heb ik wel van gehoord. Maar ik heb me nog niet in dit merk verdiept.
axp is een middenmoter (en ook niet echt goedkoop) en niet zo super.

oké bedankt voor je reactie, wilde het eigenlijk gewoon in jouw voeding-topic vragen maardie is gesloten, bij deze wil ik kenbaar maken dat ik het wat onhandig vind, want nu moest ik deze vraag heir stellen terwijl het eigenlijk niks het het hoofdtopic te maken heeft.

want nu moest ik deze vraag heir stellen terwijl het eigenlijk niks het het hoofdtopic te maken heeft.
Natuurlijk heeft het wel met je topic te maken. Je kijkt voor een voeding, dus het onderwerp komt overeen.

oké bedankt voor je reactie, wilde het eigenlijk gewoon in jouw voeding-topic vragen maardie is gesloten, bij deze wil ik kenbaar maken dat ik het wat onhandig vind, want nu moest ik deze vraag heir stellen terwijl het eigenlijk niks het het hoofdtopic te maken heeft.

ik vind het zelf ook lastig:
Zoals je al had gemerkt is het lijstje ver van compleet. Maar goed: dat ligt dus aan het forumbeheer, niet aan mij.

Ik kan er geen informatie over vinden. En ik ben van mening dat als je geen info kan vinden over een voeding, dat je hem dan niet moet nemen.

Thermaltake "Silent Pure-power" 480W

deze is wel van een goed merk, maar geen 500 Watt, zou hij hem dan wel kunnen draaien denk je? Kwam deze toevallig tegen op marktplaats voor niet zo heel veel geld, vandaar.

dus deze PSU is een 'misser' geweest van het merk, mag ik toch wel concluderen. Of komt het gewoon omdat hij al erg verouderd is waardoor de techniek nog slecht was?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan