Voeding stuk na tikgeluid

• Onderwerp starter Onderwerp starter jvann
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jvann

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2010
Hallo,

Ik gebruik een best wel oude voeding die best lang goed heeft gefunctioneerd, tot kort...

- Sinds gisteren begon de voeding een raar tikgeluid te maken (Elke seconde hoorde je wel een tikje).
- De PC functioneerde nog prima, alles werkte
- Vandaag viel de pc/voeding uit (niet tijdens een intensief programma), en herstarte nu bij elk tikje die hij maakt

Het gaat om een huntkey van 430W (eigenlijk 360W, ik heb geen idee wat het serienummer is), geen idee of hij geexplodeerd is ofzo, er kwam geen rook of knal van af.

De overige componenten van mijn pc zijn:
- AMD Phenom II X6 T1045 2,7GHZ
- 4GB DDR3 RAM
- R9 270 2GB
- 1TB 7200RPM WD BLACK
- DVD Read/Write
- Een of ander standaart moederbord

Ik weet niet precies hoeveel Watt mijn pc gebruikt, maar uit de meeste tests kwam dat deze goed genoeg hoort te zijn, daarnaast heeft mijn pc ook lang genoeg gewerkt dus dat zou het probleem niet zijn.

Weten jullie wat de oorzaak hiervan kan zijn en hoe je het kan oplossen? (Als dit uberhaupt nog mogelijk is)
Ook wel handig om te weten, is er nu schade aan de rest van mijn pc aangebracht? (Mijn PC is vaker uitgevallen maar dat was een ander probleem, het grootste gevolg daarvan is dat een bestand waarmee ik mee bezig was is gecrashed, gelukkig heb ik altijd backups)

Alvast bedankt

Zou er soms veel stof in de psu zitten en dat die tikjes het geluid van overspringende vonken is?

Haal de voeding er eens uit en maak hem eens open om te zien of er veel stof in zit.
Zo ja, stof verwijderen en kijken of ie het dan weer gewoon doet.

Hallo

De tikjes die je hoort , zijn vermoedelijk afkomstig van het primaire opstartcircuit v/d voeding.

Met de door u vermelde symptomen en ouderdom is het zeer goed mogelijk dat de elektrolytische condensatoren uitgedroogd zijn of zelfs lekken.

Je zou deze kunnen vervangen door nieuwe exmplaren indien je handig , alsook het benodigde materiaal bezit.

De meeste mensen opteren echter om op veilig te spelen , en een nieuw exemplaar te (laten) monteren.

Probeer eens een leenvoeding van een kennis o.i.d. om zekerheid te hebben of het inderdaad "slechts" de voeding is...

Veel deftige p.c. winkels met eigen hersteldienst geven u de mogelijkheid om de slechts voeding aan te schaffen als blijkt dat deze effektief defekt is.

Peter

Ik ga met mijn voorganger mee, haal hem los van alles en bekijk hem eens van binnen.
Als het goed is staat er trouwens op hoeveel watt hij is.

Als je het aandurft, maak je hem van binnen schoon en daarna zet je hem weer in je pc.
Maakt hij dan weer een tik geluid, dan moet je hem gewoon vervangen voor een nieuwe/andere. Dingen zijn niet zo heel duur.

En wat mijn andere voorganger aangeeft, weet je zeker dat het getik uit je voeding komt en niet ergens anders uit?

En nee, je pc zal geen schade eraan hebben gehad. Wat mij wel zorgen baart is dat je zegt dat je pc al eerder is uitgevallen. Het mag dan wel een ander probleem zijn geweest, maar ik zou eigenlijk graag willen weten wat het is geweest.
Is je pc ook al een oudje?

Bedankt voor de reacties

@SRPchulp stof zou mogelijk kunnen zijn, morgen schroef ik hem even open om te kijken.

@Femke de voeding is 430W staat erop, maar het is totaal geen kwaliteitsvoeding dus 360W was aangeraden (Wat ie amper haalt). De eerdere uitvallen kwamen door een falende videokaart maar dat is lang geleden. PC is 4 jaar ... Maar de voeding is veel ouder (10 jaar ofzo)

@VDK_P ja de tikken komen duidelijk van de voeding, maar wat jij net tegen mij heb gezegt is een soort van rocketscience voor mij haha, en dat ding is toch oud dus ik koop dan wel gewoon een nieuwe als deze echt is afgeschreven. Ik ga ook een voeding lenen van een vriend, is helaas maar 300W dus ik moet mijn videokaart helaas even vervangen met mijn HD5450 :/ (Die nog geen 20W verbruikt)

Om de PSU te testen gebruik ik wel de papercliptechniek, om hem gelijk weer te testen in de pc vind ik maar niks.

Laatst bewerkt:
Oke het verhaal word steeds vreemder en enger ...

- Ik ben naar een vriend gegaan om daar de voeding te testen
- De voeding aan een andere PC, hij deed het goed en maakte geen een tikgeluid
- Vriend mij een andere voeding gegeven, eentje van 500W
- Ik die in mn PC gemonteerd, start ik de PC op en vind de PC mijn hardeschijf niet

Zucht, ik weet toch zeker dat het geluid van de voeding kwam, maar als mijn hardeschijf defect is heb ik toch een gigantisch probleem :(

Iemand ideeën of tips, ik heb ze echt nodig :(

ah, dat was dus het tikken als voorbode van het kapot gaan van de HD

En wat mijn andere voorganger aangeeft, weet je zeker dat het getik uit je voeding komt en niet ergens anders uit?

Als de tik uit je HD is gekomen dan is dat een voorbode dat je HD naar zijn grootje gaat.

Is het je HD, start dan eens op met een live-cd van Linux (Ubuntu of zo). Dan uiteraard kiezen in het menu om het te testen. Met die live-cd kan je dan bij je bestanden die belangrijk zijn voor je en op die manier kan je ze op een externe HD zetten.

Maar voordat je dat doet, kijk of je de voeding goed hebt gemonteerd, dus kijk alle draden eens na. Het hoeft maar niet goed te zitten en het maakt geen contact.

Ik heb de draden 10x gechecked, aan 1 draad zitten 3 sata aansluitingen waaraan ik het CD station en de hardeschijf heb gedaan. Het CD station werkte en de HDD kon de PC niet vinden (ook niet in biosmenu enzo). Ik heb alle sata aansluitingen geprobeerd maar alles word geweigerd :(

Ik heb gelukkig een externe HDD dus ik ga je manier zeker proberen.

OKE

het verhaal word nog vreemder...

Ik heb de hardeschijf aan een vriend zijn PC gekoppeld ...
HIJ WERKT :D ... alleen ik kan er niet op booten want dan krijg ik bluescreen, en de hardeschijf maakt ook geen tikgeluid.
Er zitten nu 2 harde schijven in de PC, en hij is geboot van de hardeschijf van mijn vriend.
Ik kan bij bijna alle bestanden, alleen ik kan niet in mijn gebruikersmap (C:\Gebruikers\Mijnnaam) omdat ik de rechten niet heb, hoe krijg ik die rechten?

Er zitten nu 2 harde schijven in de PC, en hij is geboot van de hardeschijf van mijn vriend.
Logisch dat die van jouw dus niet boot. Want het bootgebeuren moet je in de bios instellen.

Wil je dus booten vanaf jouw HD, dan in de bios jouw HD aanwijzen als eerste.

http://computertotaal.nl/apps-software/take-ownership-in-windows-7021
en dan onder Windows 7. Volg de stappen.
En anders, neem een live cd van Linux (Ubuntu of Mint), start daarmee op (in de bios in te stellen dat je via de dvdrom gaat opstarten) en ga daarna naar je HD om naar je bestanden te gaan.

Je snapt het niet helemaal (of ik heb het gewoon slecht uitgelegd)

Als ik via de hardeschijf van mij boot krijg ik bluescreen.
Als ik via de hardeschijf van mijn vriend boot kan ik via zijn windows op mijn hardeschijf komen.

Oh okee.

Ja, nu ik het begrijp is het logisch. Je kan niet zomaar een Windows installatie HD in een andere pc stoppen dan dan booten. De hardware is immers totaal anders en dus wil dat niet lukken. Je krijgt da tblauwe scherm omdat je hardware niet overeenkomt.

Mocht je je HD willen vervangen omdat je deze niet meer vertrouwd, dan de belangrijkste zaken backuppen. Dat kan dan weer via de HD van je vriend.
Of via een live cd mocht het rechten gedoe een te groot probleem zijn.
Lees de linken even na en probeer de rechten goed te krijgen. Lukt dat niet, probeer dan een live cd van Linux.

Oke het verhaal is weer even helemaal gewijzigd...

Ik sluit alles weer aan in mijn pc, gewoon zoals het in het begin was.
Weer getik ...

Ik de hardeschijf uit mijn PC gehaalt ... Raad eens,

Nog steeds getik, het is dus wel de voeding

Ik word volges mij een beetje gestoord, lol
Maar dat zou dus betekenen dat er niks mis is met de hardeschijf ... Maar waarom de voeding van mijn vriend dan niet goed werkte is me een raadsel.

Dus even de conclusie om het nog te begrijpen:

De voeding tikt alleen in MIJN pc en er is niks mis met de hardeschijf

Maar waarom tikt hij alleen in mijn PC, mijn vriend weet ook geen raad meer

Edit: voeding werkt zonder getik als ik 4pin kabel van voeding uit het moederbord haal

Hallo

In antwoord #3 heb ik aangehaald :

"Probeer eens een leenvoeding van een kennis o.i.d. om zekerheid te hebben of het inderdaad "slechts" de voeding is..."

Dit:

"Edit: voeding werkt zonder getik als ik 4pin kabel van voeding uit het moederbord haal "

Doet sterke vermoedens rijzen dat er kortsluiting zit in het c.p.u. voedingsgedeelte. (motherboard)

Ofwel is het voedingscircuit van de c.p.u. defekt , of ... de c.p.u. is defekt (kortgesloten).

Controleer ook of er bolle/gebarsten/lekkende condensatoren te zien zijn rondom de c.p.u.

Peter

Laatst bewerkt:
Alle condensatoren zien er prima uit
Geen lekkende, gebarste of bolle condensator te vinden

Wat de ****

Elke keer als de voeding tikt knippert mijn kamer lamp

Oke

PROBLEEM OPGELOST :D

1 week geleden was er een nieuw stopcontact geplaatst, door een fout kon de voeding soms niet genoeg krijgen waardoor hij ging tikken of zelfs uitviel.

... Dit verklaart ook trouwens waarom mijn router telkens uitflikkerde

Iedereen bedankt voor jullie reacties ! <3

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste jvann,

Ik heb de 3 laatste berichten samengevoegd tot 1 bericht. Zo is het overzichtelijker als je alles in 1 bericht plaatst indien er nog niemand heeft gereageerd na je laatste bericht. Je kan hiervoor de knop "bericht aanpassen" gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan