Voeding Upgrade - Welke?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mpc007

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2008
Hey,

ik ben van plan binnenkort mijn pc verder up te graden, maar ik ben bang dat mijn voeding dat niet gaat trekken, dus ik ben op zoek naar een nieuwe en krachtigere voeding!
de upgrades die ik graag wil doen (binnen nu en een jaar):

- extra optisch station (nu zit er één in, ik wil dan graag een blu-ray station erbij met het oog op de toekomst ;))
- nieuwe geheugen modules met 2x zoveel geheugen (van 2x 1GB nu naar 2x 2GB straks)
- misschien een ingebouwde kaartlezer, ik heb nou een losse maar dat is niet zo handig
- nieuwe videokaart - dit gaat nog wel een tijdje duren want de kaart die ik nu heb voldoet nog prima maar ik wil er over een halfjaar ofzo wel een nieuwe waar ik dan genoeg stroom voor heb ;)

Op dit moment is mijn systeem als volgt:
- Fujitsu Siemens Scaleo Li 2664 - standaard case
- Intel Quad Core Q6600 - standaard
- 2x 1GB Hynix RAM geheugen modules - standaard
- MSI MS7379VP moederbord, aangepast voor Fujitsu Siemens - standaard
- Club3D Radeon HD4670 1GB - later erin gezet, standaard zat er een dedicated GeForce 9300 GE in, ik heb destijds de HD4670 gekocht omdat deze geen extra voedingskabeltjes nodig had en behoorlijk energiezuinig was voor zijn prestaties (45 watt).
- Seagate 500 GB SATA HDD - standaard
- Delta Electronics 350 Watt voeding - standaard

ik wil dus een voeding kopen waar ik minimaal 2 jaar mee vooruit kan, ik heb een budget van maximaal €100, en ik wil wel een voeding van een goed merk (Coolermaster / Corsair / Zalman, enz) met het oog op de inbouw van energievretende onderdelen in de toekomst, heb ik het liefst een voeding met een wattage van 500, maximaal 600 Watt. (efficient bruikbaar)

Waar ik een beetje mee zit is de volgende punten:
- Volgens mij heb ik een mATX kast met mATX moederbord, is dit een probleem?
- welke soorten stroomconnectoren zijn er en welke zijn belangrijk? (PCIe / Molex / 6 of 8 pins / SATA - ik kan er geen chocola van maken)
- hoe bouw je zo'n ding in, is dat erg ingrijpend?
- hoe weet ik hoeveel wattage mijn systeem nu gebruikt al draait alles op volle toeren - dus met andere woorden, hoeveel heb ik nog over voordat ie ontploft? ;)

Alvast heel erg bedankt, deze vraag heeft geen haast dus lees alles rustig en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen :thumb:

gr,

Maarten

Hiermee kun je wel echt een heel eind vooruit:
http://www.azerty.nl/producten/prod...sselstroom-v-620-watt-actieve-pfc-europa.html
Dan heb je echt een heeeel goede voeding.

Kan ook voor minder geld (en dus minder kwaliteit), maar nog steeds een heel goede voeding:
http://www.azerty.nl/8-1073-68467/corsair-tx650w-voeding-int.html

Wat betreft je connectoren:
SATA stroomkabels zijn voor harde schijven en dvd drives. Molex voor andere apparatuur zoals ventilatoren en oudere IDE apparaten.
PCIe is de naam van de poort waar je je grafische kaart in stopt, deze kaarten kunnen uiteraard ook om extra stroom vragen, maar daar hoef je je met deze voedingen echt geen zorgen over te maken. Genoeg kabels.

En heel intensief is het niet om je voeding te vervangen. Kwestie van kabels eruit trekken, voeding losschroeven en eruit halen, nieuwe voeding erin schroeven, zelfde kabels op dezelfde plek terugdoen, en als je geen fouten maakt start ie normaal op als je hem aanzet.
Maar neem geen risico, als je niet zeker weet dat je het goed doet, vraag het eerst alvorens je gaat zitten prutsen.

Enne, het is altijd handig om ruim te zitten met je voeding. De eerste voeding in mijn reactie is natuurlijk compleet over the top, 620 watt voor 100 euro is gewoon duur.
Ook voedingen van OCZ en Coolermaster zijn topproducten en kun je zonder meer aanschaffen, mits je maar let op het wattage uiteraard. Ik denk dat jouw pc qua verbruik nu rond de 250 watt zit. Als je een dikke videokaart (a la ATI Radeon HD4879 / 4890 / 5750 / 5770) koopt wordt dit zeker 350 tot 400 watt.

Mijn advies is dus om een voeding van ongeveer 600 watt te kopen van een merk als Corsair, Coolermaster of OCZ. Dan heb je nu sowieso voldoende power om een sterke videokaart te kopen, en kun je later ook nog je processor/moederbord/geheugen vervangen zonder gelijk een nieuwe voeding aan te moeten schaffen. Voor het prijsverschil tussen 500 en 600 watt hoef je het ook niet te laten.

Meer informatie over voedingen is trouwens hier te vinden: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=389407
Altijd handig om eventjes door te nemen!

Laatst bewerkt:
Oké, ik heb alle forum topics van Helpmij en van andere sites gelezen, en ik weet nu een stuk meer ;) maar ik heb nog steeds wel een paar belangrijke vragen / opmerkingen:

- die twee voedingen die waarvan jij de link geeft, ik dacht eerst dat het raar was dat je minder betaalt voor meer wattage, maar na nader uitzoeken kwam ik erachter dat de HX serie WEL modulair is en de TX serie niet. en juist dat modulaire lijkt me toch wel heel erg handig aangezien ik absoluut NIET kan solderen :p > dus nog een vraagje over Corsair TX & HX, zijn er nog meer verschillen??
- Ik checkte op de sites van 80 Plus Efficiëntie de reviews van mijn huidige voeding, de Delta 350 watt, en deze blijkt een heel hoog efficiëntie waarde te hebben (> 85%) is het niet raar dat een nieuwere Corsair of Coolermaster voeding een lagere efficiëntiewaarde heeft??
- ik heb een pc in de mATX bouwvorm, is dat een probleem voor een normale voeding of niet?
- mijn huidige voeding is NIET modulair, de vraag die ik ook heel belangrijk vindt is: krijg ik nieuwe bekabeling als ik een nieuwe voeding koop, want anders betekent het toch dat ik alle solderingen van mijn huidige voeding los moet gaan trekken of heb ik dat fout :confused:
- veel mensen hier op het forum zeggen dat het wattage belangrijk is, maar op de site waarop je kan uitrekenen hoeveel wattage je nu verbruikt staat juist dat het het belangrijkste is hoeveel AMPERE je voeding per lijn levert, hoe zit dit?

alvast bedankt :thumb:

Oké, ik heb alle forum topics van Helpmij en van andere sites gelezen, en ik weet nu een stuk meer ;) maar ik heb nog steeds wel een paar belangrijke vragen / opmerkingen:

- die twee voedingen die waarvan jij de link geeft, ik dacht eerst dat het raar was dat je minder betaalt voor meer wattage, maar na nader uitzoeken kwam ik erachter dat de HX serie WEL modulair is en de TX serie niet. en juist dat modulaire lijkt me toch wel heel erg handig aangezien ik absoluut NIET kan solderen :p > dus nog een vraagje over Corsair TX & HX, zijn er nog meer verschillen??
- Ik checkte op de sites van 80 Plus Efficiëntie de reviews van mijn huidige voeding, de Delta 350 watt, en deze blijkt een heel hoog efficiëntie waarde te hebben (> 85%) is het niet raar dat een nieuwere Corsair of Coolermaster voeding een lagere efficiëntiewaarde heeft??
- ik heb een pc in de mATX bouwvorm, is dat een probleem voor een normale voeding of niet?
- mijn huidige voeding is NIET modulair, de vraag die ik ook heel belangrijk vindt is: krijg ik nieuwe bekabeling als ik een nieuwe voeding koop, want anders betekent het toch dat ik alle solderingen van mijn huidige voeding los moet gaan trekken of heb ik dat fout :confused:
- veel mensen hier op het forum zeggen dat het wattage belangrijk is, maar op de site waarop je kan uitrekenen hoeveel wattage je nu verbruikt staat juist dat het het belangrijkste is hoeveel AMPERE je voeding per lijn levert, hoe zit dit?

Hoezo zou je moeten solderen dan? De kabels zitten bij niet-modulaire voedingen vast aan de voeding, bij modulaire voedingen kun je ze er gewoon uittrekken als je die betreffende kabel niet nodig hebt.
Je hoeft ze ook niet te solderen aan je apparaten natuurlijk.. En ja elke voeding komt met z'n eigen kabels ;)

En het maakt niet uit dat je een mATX kast hebt, dat heeft alleen wat met de formfactor van je moederbord te maken. Elke ATX formaat voeding past.

En een voeding met een lager wattage kan inderdaad wel een hogere efficientiewaarde hebben, maar ik kan je verzekeren dat de Corsair, Coolermaster en OCZ voedingen minstens net zo goed zijn als Delta schijnt te zijn, ook al vertrouw ik niet helemaal op die uitslag van jouw voeding.

En ja, het amperage op de +12V lijnen is het belangrijkste aan een hedendaagse voeding. In het verleden waren vooral de 3.3V en 5V lijnen belangrijk (in plaats van de 12V tegenwoordig voor bijvoorbeeld je videokaart) en helaas ligt de focus nog steeds op een hoog amperage op de 3.3 en 5V lijnen. Een goed amperage is zo uit m'n hoofd ongeveer 25 tot 35A per 12V lijn.

Maar je amperage kan nog zo hoog zijn, als je voeding qua aantal watts niet sterk genoeg is gebeurt er alsnog niets.

Gezien jouw kleinere kast is een modulaire voeding wel handig, zoveel ruimte heb je niet.
Dan zijn goede voedingen met een goede prijs-kwaliteit verhouding de Coolermaster Real Power M520 en M620 met 520 respectievelijk 620 watt.

Trouwens, over je kast, is het niet een heel smalle kast zoals deze? http://www.itechnews.net/wp-content...e-es-xs92-and-xs92f-small-form-factor-pcs.jpg
Daar zitten namelijk heel andere voedingen in...

Ronald heeft het meeste al gezegd. Aanvulling:
Je hebt met jouw systeem echt geen 600W voeding nodig. Bijv de HX450 is een prima voeding, waar jij echt de voor jou haalbare videokaarten op aan kan sluiten. Het punt is namelijk dat het weinig zinvol is om een HD5890 (= HD5870x2) aan te schaffen, met jouw processor.
De andere kaarten kan je prima draaien met die HX450.

Een heel sterke voeding is de HX650. Voordeel daarvan is dat er 4 PCIe-connnectors op zitten. Dat is een pluspunt.
Nog iets duurder is de Nexus 850W:
http://tweakers.net/pricewatch/231191/nexus-tranquillity-rx-8500.html

tov de HX650 nauwelijks duurder.
http://tweakers.net/pricewatch/246018/corsair-hx650w.html

Ik raad deze voedingen alleen maar aan als je ook je voeding als basis van een toekomstig nieuw systeem gaat maken. Dus als je langer dan 2 jaar met de voeding wil doen.

Heb jij het voedingen draadje in dit forum gelezen? Zie handtekening.
Ik zie bijv dat jij je vergist in efficiency vs beschikbaar vermogen. Het is zo dat een 500W-voeding die maximaal belast wordt en 85% efficient is 588W uit de muur trekt.

Jep 600 watt is overdreven voor zijn systeem nu. Maar door een goeie 600 watt aan te schaffen kan hij later wel weer upgraden (wellicht een i5 / i7 platform, of wat nieuwers?) zonder de voeding te moeten vervangen. Met een goeie 600 watt corsair/coolermaster/ocz psu kom je toch wel een heel eind.

Maar even uit het oogpunt van zijn mATX kast, heb er zelf geen ervaring mee maar een modulaire voeding lijkt me verrekte handig voor TS.
En als TS gaat upgraden moet er sowieso wel een nieuwe kast komen, een flinke game pc maken in een mATX kast is vragen om (hitte-)problemen.

oké, weer een hoop nieuwe handige info van jullie kant :thumb:

- @ronald89, ik dacht dat als je geen nieuwe kabels zou krijgen, dat je dan de oude moest gebruiken, en als die dus vastgesoldeerd zitten bij een niet modulaire voeding moet je die dus lostrekken en weer vastmaken! gelukkig ben ik er nu achter dat bij mijn nieuwe voeding ook een set nieuwe kabels zitten, dus dan kan ik gewoon de oude met kabels en al opbergen. :D

- fijn om te horen dat elke voeding gewoon past. ik heb niet zo'n smalle kast als jij in die link liet zien, die van mij is 37 cm hoog en 18 cm breed. (40 cm diep) wel iets anders waar ik nog een vraag over heb, aan de achterkant mijn de systeemkast zit natuurlijk altijd zo'n traliewerkje waar de fan van de voeding tegenaan zit aan de binnenkant, maar is de grootte van dit luchtgat ook nog belangrijk? als ik een nieuwe voeding zou kopen zou die 120 mm fan hebben, en het luchtgat van nu heeft een diameter van 90 mm. is dit een probleem?
om even op je suggestie van een andere kast terug te komen, dat ben ik inderdaad ook wel van plan. het is al een onwijs zootje van binnen omdat alle niet gebruikte kabels gewoon los hangen, bovendien is het inderdaad vrij krap, en ik vind de standaard Fujitsu Siemens kast ook niet mooi, dus daar komt ook nog wel een keer een nieuwe voor.

- volgende probleem, als ik mijn voeding vervang, vervalt dan mijn garantie? op het schroefje om de voeding open te maken staat nu: warranty void if broken, maar heb ik überhaupt nog wel garantie op dat ding? hoe kom ik daar achter? en geldt dan de garantie van Fujitsu Siemens of van Delta Electronics?

- even over de suggestie van marsmannetje wat betreft het wattage, ik heb nu inderdaad echt niet meer dan 450 watt nodig, (moet wel pers se modulair zijn), sterker nog, mijn huidige 350 watt is ook nog sterk zat. Maar ik ben iemand die zijn pc per onderdeel upgrade, ik ben niet van plan een hele nieuwe pc bijv. bij Alternate samen te stellen en te kopen, ook omdat ik dat te duur vindt, maar ik heb eens in de tijd wel geld voor een nieuw onderdeel, zoals nu. Als ik nu een nieuwe voeding koop moet die zowel sterk genoeg zijn om de boel nu te voeden, maar ook over 2 jaar! ;) en er is inderdaad grote kans dat over 2 jaar zowel videokaart, moederbord en CPU omhoog gegaan zijn. want hoewel het nu echt nog niet in de planning staat wil ik mijn Q6600 nog wel eens vervangen voor een i5 processor (i7 is te duur). en dan wil ik dus nog wel de voeding kunnen gebruiken die ik nu koop, snappie ;)

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen met deze gegevens / vragen,
ik weet nu genoeg om een eisenlijstje te maken voor een nieuwe voeding, dan kunnen jullie je suggesties hierop afstemmen :)

- A-merk (Corsair / Coolermaster / OCZ)
- minimaal 500 Watt en een efficiëntie van >80%
- genoeg ampère op de 12V lijnen (25 AMP)
- minimaal 2 SATA connectoren, 2 PCIe 6 pins (of 1 zes pin en 1 acht pin), genoeg 4 pins PCI connectoren (voor geheugenkaartlezer, en bijv. tv-tuner), minimaal 1x 8 pins CPU connector - ik weet niet of er nog meer types connectoren zijn
- Modulair met genoeg kabels en connectoren > zie punt hierboven
- Maximaal 100 Euro (103 euro is geen ramp ;)), maar let wel op de verzendkosten!
- goed beveiligd, ik weet niet wat het inhoudt maar PFC Actief lijkt me een goede beveiliging
- Als het kan eentje die geen herrie maakt bij het opstarten, het is heel raar maar als ik nu de pc opstart hoor ik soms één, soms twee fan's heel hard brommen, na 2 minuten neemt het geluid af. ik weet niet of het die van de voeding, van de CPU of van de videokaart is.

Alvast bedankt :thumb:

Je garantie vervalt in sommige gevallen al als je de kast openmaakt, bij Packard Bell in ieder geval wel. En je hebt te maken met de garantie van Fujitsu Siemens, zij zijn de leverancier en moeten er voor opdraaien.

lange reactie... :)

- fijn om te horen dat elke voeding gewoon past. ik heb niet zo'n smalle kast als jij in die link liet zien, die van mij is 37 cm hoog en 18 cm breed. (40 cm diep) wel iets anders waar ik nog een vraag over heb, aan de achterkant mijn de systeemkast zit natuurlijk altijd zo'n traliewerkje waar de fan van de voeding tegenaan zit aan de binnenkant, maar is de grootte van dit luchtgat ook nog belangrijk? als ik een nieuwe voeding zou kopen zou die 120 mm fan hebben, en het luchtgat van nu heeft een diameter van 90 mm. is dit een probleem?
De voedingen met een 120mm-fan hebben de fan aan de onderkant, vanwege de ruimte. Dus geen probleem.

om even op je suggestie van een andere kast terug te komen, dat ben ik inderdaad ook wel van plan. het is al een onwijs zootje van binnen omdat alle niet gebruikte kabels gewoon los hangen, bovendien is het inderdaad vrij krap, en ik vind de standaard Fujitsu Siemens kast ook niet mooi, dus daar komt ook nog wel een keer een nieuwe voor.

- volgende probleem, als ik mijn voeding vervang, vervalt dan mijn garantie? op het schroefje om de voeding open te maken staat nu: warranty void if broken, maar heb ik überhaupt nog wel garantie op dat ding? hoe kom ik daar achter? en geldt dan de garantie van Fujitsu Siemens of van Delta Electronics?
Voeding zou ik ook maar niet openmaken. Daar begin ik niet eens aan en ik ben echt geen beginner. Er zijn overigens wel mensen die ermee experimenteren, maar oke.
De voeding kan je gewoon aan de achterkant losschroven van de kast.

Garantie van de rest van je systeem moet je gewoon houden. Al zullen zij natuurlijk moeilijk gaan doen als je bijv jouw voeding vervangt door bijv een Trust 300W-voeding.
Overigens doen grote bedrijven vaak moeilijk over garantie. Of je nu wel of niet de kast open maakt... Het is nogal lastig om als consument je recht te halen. Ook heb je dit wel.

- even over de suggestie van marsmannetje wat betreft het wattage, ik heb nu inderdaad echt niet meer dan 450 watt nodig, (moet wel pers se modulair zijn), sterker nog, mijn huidige 350 watt is ook nog sterk zat. Maar ik ben iemand die zijn pc per onderdeel upgrade, ik ben niet van plan een hele nieuwe pc bijv. bij Alternate samen te stellen en te kopen, ook omdat ik dat te duur vindt, maar ik heb eens in de tijd wel geld voor een nieuw onderdeel, zoals nu. Als ik nu een nieuwe voeding koop moet die zowel sterk genoeg zijn om de boel nu te voeden, maar ook over 2 jaar! ;) en er is inderdaad grote kans dat over 2 jaar zowel videokaart, moederbord en CPU omhoog gegaan zijn. want hoewel het nu echt nog niet in de planning staat wil ik mijn Q6600 nog wel eens vervangen voor een i5 processor (i7 is te duur). en dan wil ik dus nog wel de voeding kunnen gebruiken die ik nu koop, snappie ;)

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen met deze gegevens / vragen,
ik weet nu genoeg om een eisenlijstje te maken voor een nieuwe voeding, dan kunnen jullie je suggesties hierop afstemmen :)
Duidelijk. En dan kan ik begrijpen dat je voor een zwaardere kiest. Zou ik ook doen. Alleen moet je dan wel een verstandige keuze maken, waarmee je dus echt langer kan doen.

- A-merk (Corsair / Coolermaster / OCZ)
- minimaal 500 Watt en een efficiëntie van >80%
- genoeg ampère op de 12V lijnen (25 AMP)
Laten we het even op minimaal 40-45A op de gecombineerde +12V houden.
De individuele lijnen zeggen niet zoveel.

- minimaal 2 SATA connectoren, 2 PCIe 6 pins (of 1 zes pin en 1 acht pin), genoeg 4 pins PCI connectoren (voor geheugenkaartlezer, en bijv. tv-tuner), minimaal 1x 8 pins CPU connector - ik weet niet of er nog meer types connectoren zijn
- Modulair met genoeg kabels en connectoren > zie punt hierboven
Tja. Als jij een Crossfire of SLI-samenstelling uitsluit dan is het prima. Wil je die mogelijkheid openhouden, dan moet je eigenlijk richting de 4 PCIe-connectors (denk aan de 'e' van express - er bestaan geen pci-stekkers) De keuze wordt dan heel klein.

- Maximaal 100 Euro (103 euro is geen ramp ;)), maar let wel op de verzendkosten!
- goed beveiligd, ik weet niet wat het inhoudt maar PFC Actief lijkt me een goede beveiliging
- Als het kan eentje die geen herrie maakt bij het opstarten, het is heel raar maar als ik nu de pc opstart hoor ik soms één, soms twee fan's heel hard brommen, na 2 minuten neemt het geluid af. ik weet niet of het die van de voeding, van de CPU of van de videokaart is.

Alvast bedankt :thumb:
Blijf ik bij Nexus en Corsair: voor een paar euro meer veel betere voedingen welke ook heel stil zijn.

http://www.4launch.nl/shop/product/067160/-voeding-rx-8500-850w/tweakers
15 euro te duur dus incl verzendkosten
(waar woon je: misschien nog ergens een winkel bij jou in de buurt?)

Iets goedkoper, maar toch een stuk zwakker dan de Nexus (maar zwaar zat voor veel zware computersamenstellingen) is de HX650.

Als 3e alternatief noem ik:
http://www.digitique.nl/nl/product/5794
Heeft dus geen 4 pcie-stekker, dus dat is wel minder.

http://tweakers.net/pricewatch/143077/corsair-hx520w.html
Kan ook nog

Rond deze laatste 2 zijn nog wel meer voedingen te vinden.
Rond de 2 duurste zit weinig naar mijn idee. Dat zijn echt best buy's waar je jaren plezier van hebt.

Oké, volgens mij weet ik nu echt alles.
nog een paar zaken die mij aan het denken gezet hebben;
- al die betere voedingen blazen hun fanlucht recht de kast in, dat komt volgens mij de airflow niet echt ten goede. zeker bij mij niet, want in mijn kast zitten al heel weinig openingen. ik ben bang dat het dus erg heet gaat worden...
nu dacht ik; is het niet beter om eerst een betere kast te kopen en dan later de voeding? oké, stel dat ik dat doe heb ik niet genoeg stekkers om alle casefan's te laten draaien, maar ik heb in ieder geval een goede airflow door de vele openingen. ik kan natuurlijk ook wel eerst de voeding doen maar vooral omdat het al een mATX kast is (en dus krapper vanbinnen) en er ook al een sterkere videokaart in zit die met zijn kleine fan stof rond blaast, vraag ik me af of dit niet een beetje te veel van het goede is voor mijn kast.
dus graag jullie advies, is het niet verstandiger om eerst de kast te vervangen en dan als volgende onderdeel daarna de voeding??

- ik weet nu welke soorten connectoren er zijn, maar stel dat je een modulaire voeding koopt. dan komt er een bos kabels vanuit de voeding EN er zitten stekkeropeningen naast.
Hoe ga je dit in de praktijk gebruiken? aan die grote bos zit je mobo kabel en molex kabels (bij mij nu tenminste) waar zit wat in? welke aansluitingen voor connectoren zitten er nog op het moederbord? bij mij nu niet echt veel, ik kon er maar een paar vinden... dus wat ik graag even duidelijk uitgelegd wil hebben is, welke soort connector komt waaruit, waar stop je hem in, is hij vertakt (want dat zag ik bij mijn 5,25 inch kabels), welke kabels kan je op elkaar aansluiten en welke kabels hebben 12V en welke minder??
dit is me nog niet zo duidelijk namelijk ;)

Oké, volgens mij weet ik nu echt alles.
nog een paar zaken die mij aan het denken gezet hebben;
- al die betere voedingen blazen hun fanlucht recht de kast in, dat komt volgens mij de airflow niet echt ten goede. zeker bij mij niet, want in mijn kast zitten al heel weinig openingen. ik ben bang dat het dus erg heet gaat worden.
Ze trekken juist lucht de kast uit, wat dus juist goed voor de airflow is.
De fans aan de onderkant blazen dus lucht de voeding in, terwijl fans aan de achterkant van de voeding juist lucht uit de voeding blazen. Uiteindelijk is het effect hetzelfde :)

..
nu dacht ik; is het niet beter om eerst een betere kast te kopen en dan later de voeding? oké, stel dat ik dat doe heb ik niet genoeg stekkers om alle casefan's te laten draaien, maar ik heb in ieder geval een goede airflow door de vele openingen. ik kan natuurlijk ook wel eerst de voeding doen maar vooral omdat het al een mATX kast is (en dus krapper vanbinnen) en er ook al een sterkere videokaart in zit die met zijn kleine fan stof rond blaast, vraag ik me af of dit niet een beetje te veel van het goede is voor mijn kast.
dus graag jullie advies, is het niet verstandiger om eerst de kast te vervangen en dan als volgende onderdeel daarna de voeding??
Maakt dus in principe niet uit. Das aan jou. Zolang je maar eerst de voeding vervangt en daarna pas een zwaardere videokaart koopt.

- ik weet nu welke soorten connectoren er zijn, maar stel dat je een modulaire voeding koopt. dan komt er een bos kabels vanuit de voeding EN er zitten stekkeropeningen naast.
Hoe ga je dit in de praktijk gebruiken? aan die grote bos zit je mobo kabel en molex kabels (bij mij nu tenminste) waar zit wat in?
hier is geen duidelijk antwoord op te geven. Ik heb voedingen gezien waar alleen de pcie-stekkers modulair zijn. (en dus zijn deze voedingen nauwelijk modulair te noemen...)
Als je nu kijkt naar die dure Nexus die ik aan gaf. Deze heeft aan de bos naast de 24-pins en 8 pins-cpu ook nog 2 pcie-kabels vast zitten.
Modulair zitten in elk geval nog 2 pcie-stekkers en volgens mij de molex/sata stekkers.

Je zal dus in de specs van de voedingen moeten duiken.

welke aansluitingen voor connectoren zitten er nog op het moederbord? bij mij nu niet echt veel, ik kon er maar een paar vinden... dus wat ik graag even duidelijk uitgelegd wil hebben is, welke soort connector komt waaruit, waar stop je hem in, is hij vertakt (want dat zag ik bij mijn 5,25 inch kabels), welke kabels kan je op elkaar aansluiten en welke kabels hebben 12V en welke minder??
dit is me nog niet zo duidelijk namelijk ;)

Tja, het meeste is gewoon 12V.

Op moederbord zit de 24 pins een de 4/8-pins. (normaal gesproken 4-pins).
Op de videokaart kan nog een kabel moeten (op moderne zware kaarten natuurlijk zeker)
Op harde schijf en dvdspelers de molex of sata-stekkers.
En dan heb je nog een kleintje voor de eventuele diskettestation (sommige pc's hbben deze nog)
En dan nog de kastfans.

oke, dan denk ik dat ik eerst een nieuwe kast ga kopen. Eentje die ik erg mooi vindt en betaalbaar is, is de coolermaster haf 922, wat vindt jij daarvan? Zou ik dan al mijn componenten zonder probleem over kunnen bouwen? Wat wel belangrijk is, hoe kom ik te weten of ik al de meegeleverde casefans kan aansluiten?
Alvast bedankt!

sorry voor de dubbele post,
maar ik heb nog eens heel goed naar mijn voeding en moederbord gekeken, en ik weet nu precies welke kabels, connectoren en aansluitingen ik in huis heb.
kan jij mij dan vertellen hoeveel casefan's ik kan aansluiten met de gegevens die ik je geef (zonder extra adapters te kopen) - de rest van mijn onderdelen blijft immers hetzelfde het enige dat veranderd is dat ik extra kabels nodig heb voor de casefan's (en de front USB en AUDIO ingangen die ik nu alleen aan de achterkant heb)

- Aan mijn dikke stroomdradenkabel zit (niet modulair dus alleen deze kabels en geen extra kabels beschikbaar):

- 24 pin moederbord connector (ATX?)
- 4 pin CPU connector (ATX?)
- 1 slang met 5,25 inch connectoren, aan deze slang zitten vier connectoren, je weet wel, er gaat er 1 af, aan de andere kant gaat de slang weer door, dan gaat er weer en af en dat totdat je totaal vier connectoren hebt. (SATA Harddisk en DVD-RW station, ik heb er dus maar twee van de vier nodig, de overige twee hangen los)
- een extra stroomslang met eerst een 4 pins witte molex connector (horizontale pinnen) en vervolgens verder aan deze slang een kleinere witte 4 horizontale pins connector, ik weet niet waarvoor deze is, hij hangt los, misschien een 3.5 inch connector? (voor floppydrive)

- Poorten en kabels op en vanaf het moederbord (van bovenaan het moederbord tot beneden)

- helemaal bovenaan zit een aansluiting waar CPU Fan1 bij staat, hierin zit inderdaad een stekkertje dat naar de CPU koeling leidt
- iets daaronder zit de aansluiting voor de 24 pins MOBO connector, en nog een stukje lager en meer naar links zit de 4 pins CPU connector, de CPU connector heeft enkel gele en zwarte draadjes, deze twee heb ik hierboven al beschreven
- hiernaast zitten twee geheugensleuven, geschikt voor geheugen tot 667 Mhz DDR-2 geheugen met een max. geheugen van 2GB per module. (nu 1GB per module) het zijn SDRAM sleuven, dus dat wil zeggen dat er op iets over de helft van de modules een knipje in zit, de sleuven worden aangeduidt met 'DIMM0' en 'DIMM1'
- weer daaronder zit zomaar op het bord tussen de transistoren een kleine 4 pins aansluiting, er staat 'Sys Fan1' bij, en het viel mij op dat op deze aansluiting precies de witte kleine 4 pins connector past waarvan ik niet weet waarvoor hij is, maar ze zijn niet op elkaar aangesloten
- stukje daaronder en heel ver naar links zit een driepins aansluiting, ik vermoedt dat dit voor een Casefan connector is, maar er staat JSP1 bij
- nu zijn we bijna onderaan, eerst zien we 4 paarse SATA aansluitingen, twee van deze zijn in gebruik en zijn met een kabel verbonden met de harddisk en optische drive, voor de overige twee aansluitingen (ze zijn per twee gegroepeerd, 'SATA1' en 'SATA2') is GEEN kabel in de kast aanwezig > maar die heb ik op dit moment dus ook niet nodig
- dan helemaal op het randje zit een hele rij met aansluitingen met de namen:
- AUDIO1 > ik vermoedt dat dit is om eventuele jack ingangen aan de voorkant van de case te gebruiken, nu is er in ieder geval geen kabel op aangesloten
- 13941 > ook niet in gebruik, dit zal wel voor een front FireWire aansluiting zijn
- dan komen er twee ongebruikte 'USB1' en 'USB2' aansluitingen, deze zijn dan vast voor de front USB aansluiting, maar nogmaals > ik heb nu geen front aansluitingen
- volgende is een rij omhoogstaande pinnetjes met de naam 'JFP1' hierop is een stel kabeltjes aangesloten dat naar de voorkant loopt, ik weet bijna zeker dat deze voor de indicator lampjes van HDD, Optische Drive en Power zijn
- laatste aansluiting is een rij pinnetjes die er hetzelfde uitziet als de JFP1 rij, maar dan met de naam 'JSPI1' > deze is ongebruikt

Oké, dat was alles, je kent nu mijn systeem helemaal ;)
wat trouwens wel wetenswaardig is dat op mijn moederbord best veel 'dode' aansluitingen zitten. er staat dan wel een naam of code bij, een voorbeeld hiervan is 'JFP2', maar vervolgens zie je alleen een paar soldeerpuntjes zitten maar geen omhoogstaande pinnetjes, ik denk dat deze wel opgebouwd zijn op duurdere uitgebreidere versies van het moederbord ofzo..

ik hoop dat je aan de hand van dit uit kan puzzelen hoeveel ik nog kan aansluiten, en dan vooral gericht op de casefan's, want die gebruiken veel verschillende aansluitingen, dat als er vier paarse SATA gaten zitten ik er nog 2 kan aansluiten snap ik dan net weer wel ;)

alvast bedankt:thumb:

kan jij mij dan vertellen hoeveel casefan's ik kan aansluiten met de gegevens die ik je geef (zonder extra adapters te kopen) - de rest van mijn onderdelen blijft immers hetzelfde het enige dat veranderd is dat ik extra kabels nodig heb voor de casefan's (en de front USB en AUDIO ingangen die ik nu alleen aan de achterkant heb)
Dat laatste ligt aan je moederbord. Kan ik lastig bepalen.

- 24 pin moederbord connector (ATX?)
- 4 pin CPU connector (ATX?)

- 1 slang met 5,25 inch connectoren, aan deze slang zitten vier connectoren, je weet wel, er gaat er 1 af, aan de andere kant gaat de slang weer door, dan gaat er weer en af en dat totdat je totaal vier connectoren hebt. (SATA Harddisk en DVD-RW station, ik heb er dus maar twee van de vier nodig, de overige twee hangen los)
Dus de sata-aansluitingen -> niet echt de 5,25 inch.

- een extra stroomslang met eerst een 4 pins witte molex connector (horizontale pinnen) en vervolgens verder aan deze slang een kleinere witte 4 horizontale pins connector, ik weet niet waarvoor deze is, hij hangt los, misschien een 3.5 inch connector? (voor floppydrive)
Jep floppy. En ooit voor de heel oude videokaarten die een klein beetje extra stroom nodig hadden (erg achterhaald)

- Poorten en kabels op en vanaf het moederbord (van bovenaan het moederbord tot beneden)
- helemaal bovenaan zit een aansluiting waar CPU Fan1 bij staat, hierin zit inderdaad een stekkertje dat naar de CPU koeling leidt
Die blijft gewoon zitten.

- iets daaronder zit de aansluiting voor de 24 pins MOBO connector, en nog een stukje lager en meer naar links zit de 4 pins CPU connector, de CPU connector heeft enkel gele en zwarte draadjes, deze twee heb ik hierboven al beschreven
- hiernaast zitten twee geheugensleuven, geschikt voor geheugen tot 667 Mhz DDR-2 geheugen met een max. geheugen van 2GB per module. (nu 1GB per module) het zijn SDRAM sleuven, dus dat wil zeggen dat er op iets over de helft van de modules een knipje in zit, de sleuven worden aangeduidt met 'DIMM0' en 'DIMM1'
oke...

- weer daaronder zit zomaar op het bord tussen de transistoren een kleine 4 pins aansluiting, er staat 'Sys Fan1' bij, en het viel mij op dat op deze aansluiting precies de witte kleine 4 pins connector past waarvan ik niet weet waarvoor hij is, maar ze zijn niet op elkaar aangesloten
Dient voor kastfans: ligt een beetje aan de stekker aan de kastkoelers. Soms Molex, soms deze kleinere 3 of 4 pins.

- stukje daaronder en heel ver naar links zit een driepins aansluiting, ik vermoedt dat dit voor een Casefan connector is, maar er staat JSP1 bij
Zou moeten googlen. Zegt me niet zoveel, die afkorting.
...Via google kwam ik de spdif aansluitng:
http://cgi.ebay.ph/MSI-Motherboard-...ards?hash=item35a26757e5&_trksid=p4634.c0.m14

- nu zijn we bijna onderaan, eerst zien we 4 paarse SATA aansluitingen, twee van deze zijn in gebruik en zijn met een kabel verbonden met de harddisk en optische drive, voor de overige twee aansluitingen (ze zijn per twee gegroepeerd, 'SATA1' en 'SATA2') is GEEN kabel in de kast aanwezig > maar die heb ik op dit moment dus ook niet nodig
Blijft dus na overplaatsing van de hardware gelijk. Alles goed onthouden natuurlijk...
(is het makkelijkst)

- dan helemaal op het randje zit een hele rij met aansluitingen met de namen:
- AUDIO1 > ik vermoedt dat dit is om eventuele jack ingangen aan de voorkant van de case te gebruiken, nu is er in ieder geval geen kabel op aangesloten
- 13941 > ook niet in gebruik, dit zal wel voor een front FireWire aansluiting zijn
- dan komen er twee ongebruikte 'USB1' en 'USB2' aansluitingen, deze zijn dan vast voor de front USB aansluiting, maar nogmaals > ik heb nu geen front aansluitingen
Klopt. Audio moet je ff kijken want daar zijn soms 2 soorten van... Losse stekkertjes en een blokje waar de stekkers kant en klaar aan zitten. (2e is simpeler: ik weet niet of je moederbord dit aan kan)

- volgende is een rij omhoogstaande pinnetjes met de naam 'JFP1' hierop is een stel kabeltjes aangesloten dat naar de voorkant loopt, ik weet bijna zeker dat deze voor de indicator lampjes van HDD, Optische Drive en Power zijn
Klopt

- laatste aansluiting is een rij pinnetjes die er hetzelfde uitziet als de JFP1 rij, maar dan met de naam 'JSPI1' > deze is ongebruikt
Meer staat er niet bij?
http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=112324.msg838956
Dus is voor jou niets.

Oké, dat was alles, je kent nu mijn systeem helemaal ;)
wat trouwens wel wetenswaardig is dat op mijn moederbord best veel 'dode' aansluitingen zitten. er staat dan wel een naam of code bij, een voorbeeld hiervan is 'JFP2', maar vervolgens zie je alleen een paar soldeerpuntjes zitten maar geen omhoogstaande pinnetjes, ik denk dat deze wel opgebouwd zijn op duurdere uitgebreidere versies van het moederbord ofzo..
Zou me niets verbazen.

ik hoop dat je aan de hand van dit uit kan puzzelen hoeveel ik nog kan aansluiten, en dan vooral gericht op de casefan's, want die gebruiken veel verschillende aansluitingen, dat als er vier paarse SATA gaten zitten ik er nog 2 kan aansluiten snap ik dan net weer wel ;)
alvast bedankt:thumb:
Het ligt aan de kast.
Als het via molex gaat, dan kan je er net zoveel aansluiten als in de kast passen :D
Via die andere aansluiting (erg genoeg weet ik de naam daarvan ook niet en heb geen zin om te zoeken...) heb je verloopjes nodig (of rechtstreeks op het moederbord maar daar kan er maar 1 van.
Ga er maar vanuit dat er molex bij zit.

haf 922 is een goede kast, al valt over het uiterlijk natuurlijk te twisten :D
Er zitten 3 fans bij. Uit het boekje wordt ik ook niet wijzer....

En een eSata-poort, deze sluit je aan op een vrije sata-poort. En die heb je nog vrij.

Oké bedankt.
ik ga vandaag de kast kopen en we zien wel of het gaat lukken!
je hebt me super goed geholpen, en als ik nog vragen heb over de installatie
of de werking van de kast, dan maak ik wel een nieuw topic aan.
:thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan