Voeding voor Verterker

Status
Niet open voor verdere reacties.

joeyzbg

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2011
Hallo,

Sinds gisteren ben ik bezig om een in de weg liggende ATX voeding te gebruiken om een autoversterker te poweren.
Alleen loop ik tegen 1 probleem aan, de voeding gaat aan voor 1 seconde en daarna gelijk uit.

Ik heb alle stekkers (Molex, 24pin, 4pin) afgeknipt.
Alle gele draden bij elkaar gemaakt, alle zwarte draden bij elkaar gemaakt.
Geel is +12V, zwart is ground.
Deze heb ik op de versterker aangesloten, met een draadje tussen de + en de remote aansluiting (Waarmee versterker aan gaat).
Op het moment dat ik de voeding aan zet (Groen met zwart verbinden) gaat de fan draaien en het lampje van de versterker branden.
Na iets minder dan een seconde stopt hij alweer. Het maakt niet uit of de groene draad 1x tik of met ground verbonden laat.
Ook heb ik geprobeerd om de grijze draad (PWR_OK) met ground te verbinden, dit helpt helaas ook niet.
Op het internet heb ik gelezen dat de voeding waarschijnlijk niet onbelast draait, ik heb daarom een casefan aangesloten op de 5v en de 3.3v (niet allebij tegelijk want heb er maar 1). de voeding gaat weer uit na 1 seconde.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Het type voeding: Pmax MC 6350 PG 1035

Ik weet dat het kwalitatief niet geweldig is om een pc voeding voor een versterker te gebruiken, maar ik vind het gewoon leuk om hier mee te experimenteren.

dat gaat helemaal niet werken, een pc voeding is veel te zwak voor een autoversterker.
De versterker trekt veel te veel ampere en dat kan die pc voeding niet leveren, de versterker zal waarschijnliljk niet eens aan gaan. Of de spanningsbeveiliging springt bij.

En daarbij de bedradingen van de voeding samenvoegen moet je al helemaal niet doen.

Laatst bewerkt:
Dit werkt zeker wel, de voeding levert een stroom van 18 ampere op de +12v lijn.
De versterker vraagt op VOL vermogen 20 ampere, idle zou die sowieso aan moeten gaan.
Op internet zijn genoeg werkende voorbeelden te vinden.

Ik heb nu 2 12v halogeen lampjes op de 3 en 5 volt lijn aangesloten als "weerstand", het probleem blijft aanhouden, alleen flikkeren de lampjes nu ook snel aan en uit.
de enige 3 draden die ik nergens op heb aangesloten zijn Wit, Paars en Blauw.

Moet gewoon kunnen werken hoor, die PWR_OK niets mee doen, zeker niet aan massa leggen, die krijgt normaal van het moederbord die 5v ok voltage om het moederbord zelf van spanning te voorzien.
Die PWR_ON, groen even aan massa, trickert de voeding om aan te gaan, zou hem niet eraan laten.

Vraag mij alleen af of je alle andere draden, de 3,3 V en de 5 V goed hebt geïsoleerd, lijkt nu net of er ergens sluiting wordt gemaakt.

Gebruik zo'n ding zelf om autoradio's te kunnen repareren en werkt prima.

Moet gewoon kunnen werken hoor, die PWR_OK niets mee doen, zeker niet aan massa leggen, die krijgt normaal van het moederbord die 5v ok voltage om het moederbord zelf van spanning te voorzien.
Die PWR_ON, groen even aan massa, trickert de voeding om aan te gaan, zou hem niet eraan laten.

Vraag mij alleen af of je alle andere draden, de 3,3 V en de 5 V goed hebt geïsoleerd, lijkt nu net of er ergens sluiting wordt gemaakt.

Gebruik zo'n ding zelf om autoradio's te kunnen repareren en werkt prima.

Ik zag inderdaad dat de PWR_OK 5 volt geeft als de voeding aan staat, en daarna ook direct losgehaald.
De draden zijn prima geisoleerd en er ligt nergens iets bloot.
Zouden de 12v 20w lampjes niet genoeg weerstand leveren om de voeding aan te houden?
Of zou ik nog een weerstand op de 12v lijn moeten aanbrengen omdat de versterker idle niet genoeg vraagt?
Heb btw alle verbindingen gemaakt met 230v lasdopjes.

Zat net te bedenken dat miss een belasting, een weerstand dus, tussen een 5V en die PWR_OK zou kunnen helpen, had een voeding die ook niet aan wilde blijven, heb toen een andere gebruikt en niet getest of dat wilde.

Overigens had ik alle leidingen van de voedings printplaat losgesoldeerd en vervangen door 2,5 mm² litze, 1 rood voor de 12V met aftakking en 1 voor de massa.

Zat net te bedenken dat miss een belasting, een weerstand dus, tussen een 5V en die PWR_OK zou kunnen helpen, had een voeding die ook niet aan wilde blijven, heb toen een andere gebruikt en niet getest of dat wilde.

Overigens had ik alle leidingen van de voedings printplaat losgesoldeerd en vervangen door 2,5 mm² litze, 1 rood voor de 12V met aftakking en 1 voor de massa.
Een belasting tussen 2 draden die beide 5v leveren?
Lijkt mij dan tussen de PWR_OK en ground?

EDIT: De 12v lijn word niet te weinig belast, hier heb ik zojuist nog een casefan tussengehangen, wat helaas niet mocht baten.

Laatst bewerkt:
Die dingen komen op de printplaat allemaal op massa.

Vrees alleen dat je net zo'n voeding te pakken hebt als ik indertijd, niet aan te houden door welke oorzaak dan ook, heb me er toen verder niet in verdiept, andere gepakt, had er genoeg.

Ik ben nog even bezig geweest met de voeding,
Elke keer als ik de groene draad verbind met de ground, hoor ik een korte zachte buzz en brand het lampje van de versterker 1 seconde (Geluid komt van voeding). zodra ik de witte draad met de oranje heb verbonden hoor ik geen buzz als ik de voeding start, maar hij gaat nog wel meteen uit.

Ik zou echt niet weten wat het probleem is, de voeding is toch echt uit een werkende pc gehaald en zou moeten werken.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/885613//

Je hebt gelijk als je het hebt dat de volt lijnen moeten worden belast, miss heb je hier wat aan.

Alhoewel ik net als test 2 voedingen onbelast heb laten draaien naast degene die ik al had, bij sommige is die 0 belasting schakelaar ingebouwd maar niet bij allemaal dus.

Ik heb vandaag de voeding maar eens open gemaakt om te kijken of er echt niks stuk is.
Nu blijkt dat er bij een weerstandje een hele zwarte plek zit.
Zie foto's:
Foto 1
Foto 2

Neem aan dat de voeding niet meer werkend is te krijgen...
Of kan ik dat weerstandje gewoon vervangen?

Op de foto's is aan de rechter kant ook een geplofte capacitor te zien.
Verder ziet de voeding er nog goed uit en zijn alle zekeringen nog heel.

Laatst bewerkt:
Die weerstand wordt gewoon bloedheet, vandaar dat brandplekje eronder, zou je kunnen vervangen door eentje die meer watt aankan maar meestal werken ze gewoon nog, doormeten miss? wel met 1 pootje losgesoldeerd.
En die elko moet idd worden vervangen maar het feit dat hij nu aan het lekken is, mechanisch en dan ook meestal electrisch, kan een defect zijn in een ander onderdeel, in de mosfets b.v.

Denk dat je deze voeding op moet geven of je moet er een project van willen maken.

Die weerstand wordt gewoon bloedheet, vandaar dat brandplekje eronder, zou je kunnen vervangen door eentje die meer watt aankan maar meestal werken ze gewoon nog, doormeten miss? wel met 1 pootje losgesoldeerd.
En die elko moet idd worden vervangen maar het feit dat hij nu aan het lekken is, mechanisch en dan ook meestal electrisch, kan een defect zijn in een ander onderdeel, in de mosfets b.v.

Denk dat je deze voeding op moet geven of je moet er een project van willen maken.

Bij deze geef ik het dan op.
Ik heb nog een kleine accu liggen en een acculader,
Kijken hoever ik daarmee kom.

Bedankt voor alle hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan