Voeding vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

rbeug

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2006
Ik heb mijn Thermaltake kast van 3jaar oud met ingebouwde 430watt voeding upgegrade met een nieuw moederbord (asus P5BdeLuxe), Videokaart (Ati 1950xtx), processor (E6600), geheugen (2x1gb Geil 800).

Als ik gewoon windows gaat het allemaal prima, maar als ik "zwaar" ga gamen dan slaat de computer op een gegeven moment uit, en start hij weer na 2sec opnieuw op.

Is een 430watt echt te weinig?, is er misschien een makkelijke oplossing? is er misschien een manier om langs mijn voeding een directe aansluiting vanaf het stopcontact mijn videokaart te voeden?

vr. grtn

zo te horen inderdaad te weinig voeding

mijn 850xt pe alleenal vraagt al om 350 watt

buitenom?

ja waarom niet!
als ie ook maar uitschakelt bij pc uitzetten

Hoe heet zoiets? is dat te koop?, want een 2e voeding slaat niet aan omdat het niet op het moederbord is aangesloten.

beetje knutselen doet wonderen

of zoeken naar een externe voeding of een andere voeding

betere optie en niet duur

maar ook ff deze vraag

wordt ie niet te warm bij zwaar gamen?
en slaat daardoor af?

dat zou ook nog kunnen

Er zijn manieren om een tweede voeding mee te laten schakelen, als je de PC aan of uit doet. Zie bijlages:
Zie bijlages:
Dit is voor 2 ATX voedingen:
attachment.php

Deze voor 1 ATX en 1 AT voeding:
attachment.php

Let erop je hebt AT voedingen en ATX voedingen

Er zit een officiele cooler op en hij is ong. 70graden, dat is (volgens het metertje) nog nieteens de helf en dus nog steeds in het groen, verder zitten in de kast 14 andere coolers, dus dat zal niet zo'n vaart maken. een andere voeding is een oplossing, maar de voeding hoort bij de kast, en die zitten gelinkt met de coolers in de kast.

een idee waar ik een "externe voeding" vandaan haal? want ik ben niet zo best met knutselen :)

alvast bendankt voor de reacties

mooie optie van crash

maar he crash??

klopt het dat in de bios ook een instelling staat dat als gpu te warm wordt dat ie ook uitschakelt?

maar ik denk toch dat 430 te weinig is

wat geeft de fabrikant aan ?

klopt het dat in de bios ook een instelling staat dat als gpu te warm wordt dat ie ook uitschakelt?
Niet dat ik weet, je zou Artifacts kunnen krijgen of het beeld slaat vast, bij een te warme videokaart.

@rbeug,

Een "externe" voeding is er voor zover ik weet niet, voor het doel wat jij wil. Het schema wat ik gaf betreft gewoon twee "interne" voedingen, die gekoppelt worden. Je kan dan bijvoobeeld je moederbord via de ene doen en je hardeschijven enz via de andere van stroom voorzien.

2 ATX PSU's zou idd de oplossing zijn, en het schema wat je gelinkt had is ook duidelijk, alleen ik heb geen id hoe ik dat aansluit. die 2 groene lijnen van psu's naar je moederbord? dat gaat niet helemaal lukken

Niet dat ik weet, je zou Artifacts kunnen krijgen of het beeld slaat vast, bij een te warme videokaart.

@rbeug,

Een "externe" voeding is er voor zover ik weet niet, voor het doel wat jij wil. Het schema wat ik gaf betreft gewoon twee "interne" voedingen, die gekoppelt worden. Je kan dan bijvoobeeld je moederbord via de ene doen en je hardeschijven enz via de andere van stroom voorzien.

nee ok mik dacht al niet
kan ook niet in mijn bios vinden

maar dan advies aan hem is toch zwaardere voeding dan.
430 is wel mager

Wellicht is het een temperatuur-probleem van de cpu/gpu/chipset van het moederbord. Ik zou dus eerst deze temperaturen nachecken alvorens een nieuwe voeding aan te schaffen.

Ik ben het er wel mee-eens dat een krachtigere voeding voor zo'n systeem beter is, ookal zou het systeem stabiel draaien. Liever wat meer capaciteit dan te weinig. Maar dan is een 580W kwaliteitsvoeding meer dan voldoende voor het huidige systeem.

2 ATX PSU's zou idd de oplossing zijn, en het schema wat je gelinkt had is ook duidelijk, alleen ik heb geen id hoe ik dat aansluit. die 2 groene lijnen van psu's naar je moederbord? dat gaat niet helemaal lukken

Je moet de groene en een zwarte koppelen. Van 1 voeding blijft de moederbord aansluiting voro de rest ongebruikt. Je moet goed weten welke draad je moet hebben, deze is namelijk niet bij elke voeding groen. Zwart is wel altijd de ground (grond of min) draad.

Hier een schema van de ATX stekker:
Om de voeding te kunnen laten werken naast de kast, dien je Pin14(pwr on) te verbinden met 1 van de zwarte(COM) draden. Deze draden heb je nodig om aan de andere voeding te koppelen.
(Zie bijlage, schem van de ATX stekker)

Let op het klipje, dat op de schema rechts zit!!
attachment.php

Ik ga mee met de andere en kijk eerst of je niet een temperatuurs probleem hebt.

Ok dankje allemaal. ik heb een tooltje gedownload, nu kan ik mijn CPU, Geheugen en Videokaart temp. in de gaten houden. kijken hoe heet het allemaal word totdat de stoppen eruit vliegen. ik kan aleen niet zien hoe heet het moederbord word, maar daar heb ik al een extra cooler op gemonteerd.

Ok, ik heb alle alarms aangezet als ze te warm zouden worden, maar tijdens de game geen alarm, maar gewoon "poef"

"Poef"?? kun je dat duidelijker omschrijven, klonk het zo of bedoel je meer van uitschakelen, zonder iets.

"poef" als in: in 1x alles uit.. en 2sec. later, start hij weer opnieuw op, zonder temp. alarm.

Mocht je nog een tweede voeding hebben, plaats deze er dan eens bij, maar dan niet gekoppeld aan de ander voeding. Zorg dat daar je hardeschijven enz op aangesloten zijn. Kijk of de pc dan blijft werken.

Ok wat heb ik gedaan.
Ik had nog een andere computer staan, daar heb ik alles uitgehaald (videokaart, HDD) en heb alleen nog een moederbord en voeding over.
Deze computer heb ik naast mijn probleem computer gezet, en alleen de 2e voeding aangesloten op mijn videokaart (dus de videokaart heeft een volledig eigen voeding)
En het probleem is verholpen.

Conclusie: het is echt een voedings probleem en geen tempratuur probleem.

Sparen voor een nieuwe kast + voeding waar alles in een keer mooi inkan.

allen bedankt voor de hulp, en wat mij betreft is het topic gesloten (of iemand weet nog iets hoe ik zonder het 2e moederbord de 2e voeding in mijn computer kan bouwen zonder draadjes te verwisselen)

Waarom een 2e moederbord gebruiken. Als je het schema pakt, die ik het laatst geplaatst heb, kun je gewoon de twee draden verbinden die aangegeven staan, alleen kun je niet met de pc de voeding uitschakelen.

Waarom koop je gewoon niet één fatsoenlijke voeding ipv 2 losse ''aan elkaar te knopen''? :confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan