Voeding zonder moederbord?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hansjevery

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2003
Berichten
57
Ik had een probleem met mijn externe harde schijf: mijn stroomadaptor was bijeengesmolten... Op de adaptor stond een mooi tekeningetje van welke voltage er juist op welke pinnetjes zat, 5V en 12V en GND. Dit is hetzelfde als een harde schijf in de computer. Dus ik ben een oude voeding gaan opgraven en heb de juiste draadjes verbonden met de stekker. Werkt allemaal perfect, op één ding na, ik kan de voeding niet opzetten als ik er geen moederbord aanhang. Kent iemand de mogelijk om een oude computervoeding (zo eentje die je nog manueel met een knop moet afzetten) kan laten draaien zonder moederbord?

Groetjes
Hansje
 
Om de voeding te kunnen laten werken naast de kast, dien je Pin14(pwr on) te verbinden met 1 van de zwarte(COM) draden.
(Zie bijlage, schem van de ATX stekker)

Let op het klipje, dat op de schema rechts zit!!
 

Bijlagen

  • atx_on.gif
    atx_on.gif
    25,9 KB · Weergaven: 2.986
Het is geen ATX voeding, ik moet de voeding op ht moederbord aansluiten met twee stekkers naast elkaar, met in elk 6 draden...

Hansje
 
Dit is de aansluiting waar ik het over heb:

Motherboard power connector

Standard AT-style motherboard gets power from the power supply through 12 pin power connector which is typically built from two 6 pin parts. The power connector has four different voltages available. The positive +5V power has lots of current available (typically over 10A), +12V has few amperes. The negative power supplies can supply typically quite limited power (-12V few hundred mA and -5 even less).

1. Power Good (output from PS which tells that output voltages are OK)
2. +5Vdc
3. +12Vdc
4. -12Vdc
5. Ground
6. Ground

7. Ground
8. Ground
9. -5Vdc
10. +5Vdc
11. +5Vdc
12. +5Vdc

groetjes
Hansje
 
Vreemd volgens die site, moet een AT voeding zo kunnen werken.

Kijk eens of het lukt als je de Power good met een Ground verbind.
 
Ik eb het uiteindelijk gevonden... ik ging ervan uit dat ik eerst die voeding moest laten draaien op zijn eentje... maar dat lukte niet... het antwoord op mijn vraag lag meer voor de hand dan gedacht, als er niksaanhangt draait ie niet...
ik vermoed dat jullie dat allemaal wel weten maar niet door hadden dat ik dat probeerde zonder iets aan de voeding aan te hangen... Maar het probleem is dus opgelost: ik moet eerst mijn harde schijf aanzetten, en dan de voeding.

Groetjes en dank
Hansje
 
Toch vreemd, want de fan van de voeding zou toch aan moeten gaan als er niks aangesloten is. Tenzij het een fanloze voeding betreft.
 
Wel, die draaide ongeveer twee toeren en dan viel die meteen weer stil en deed de voeding niets meer.

Hansje
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan