Voeding

Status
Niet open voor verdere reacties.

kwaksmak

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2004
Hey,
ik had een beetje een noob vraag!
Ik zit er over te denken om een nieuwe behuizing met een nieuwe voeding te kopen aangezien mijn oude van 300 W het binnenkort niet meer houd.
nou is dus de vraag, ik wil graag een voeding van 400W of hoger, maar deze voedingen hebben meestal 2 fans waarvan 1 aan de bovenkant. is het dan noodzakelijk om een gat in je kast te zagen voor die bovenste fan? of kan het geen kwaad.

Als je toch een antwoord geeft zou je dan ook een goede voeding kunnen aanraden voor onder de €50,- die stil is en 400W heeft of meer? (ga niet zeuren dat ik zelf moet gaan zoeken want dit is niet de hoofdvraag).

ik hoop meer te weten te komen.

Hoi,

Ik weet niet wat je allemaal nog in wil gaan bouwen, maar voorlopig is je voeding zwaar genoeg...
Het zou anders worden als je meerdere hd's en cd/dvd roms zou hebben maar dan moet je er nog meer als 4 hebben, tot dit aantal is je vermogen van je voeding meer dan zat. zeker met alles op je mobo geintegreerd..

300 Watt is tegenwoordig echt het minimum en aangezien je niet weet wat de vrager aan hardware heeft is het wellicht verstandiger dit te vragen. Een stevige videokaart trekt heel veel stroom (heeft daarvoor dan vaak een aparte aansluiting).

Bij veel kasten is er niet al te veel ruimte aan de bovenkant, als dit minder is dan 2 á 3 centimeter dan kan er niet voldoende lucht aangezogen of afgevoerd worden. Soms zit er boven de voeding een aantal ventilatie-sleuven, dit is bij een dergelijke voeding voordelig.

Daarbij komt ook nog dat de ventilator over het algemeen aan de zijkant is gemonteerd, dit hangt echter af van de manier waarop de voeding in de kast is geplaatst.

Een topmerk voor dat geld heb je niet, maar Sweex heeft er wel eentje van 450 Watt voor rond de € 45,-- (http://www.sweex.nl/product.asp?pid=356) en eentje van 400 Watt voor rond de € 40,00 (http://www.sweex.nl/product.asp?pid=355).

een voeding onder de €50,- die stil is en 400 watt die wil ik wel eens zien

Geplaatst door kwaksmak
1.hebben meestal 2 fans waarvan 1 aan de bovenkant. is het dan noodzakelijk om een gat in je kast te zagen voor die bovenste fan?
2. Als je toch een antwoord geeft zou je dan ook een goede voeding kunnen aanraden voor onder de €50,- die stil is en 400W heeft of meer?
1. de fan, die jij op de plaatjes aan de bovenkant ziet, hoort in de pc kast aan de onderkant te zitten.
Deze fan zuigt lucht de voeding in, die door de fan aan de achterkant, uit de voeding wordt geblazen.
Je hoeft dus geen extra gat te maken.:)

Het voordeel hiervan is, dat de warme lucht van je processor snel wordt afgevoerd.

2. een beetje goede/stille voeding zit je rond de 70 á 80 euro.
Er zijn wel goedkopere voedingen, maar die leveren niet voldoende vermogen.
Ook al staat er op zo'n voeding bijvoorbeeld 450Watt, dan kan ie dat niet continu halen.

Goede/stille voedingen zijn onder andere;
Antec, Zalman, Enermax.

Zoals robbie32 aangeeft, is je huidige voeding mischien nu nog voldoende.
Persoonlijk vind ik 300Watt, voor zo'n systeem, te weinig.
Bedenk wel, als je bijvoorbeeld een betere videokaart aan wilt schaffen, je zeker vermogen tekort komt.
De huidige videokaarten vragen behoorlijk stroom.

Geplaatst door crash
Ook al staat er op zo'n voeding bijvoorbeeld 450Watt, dan kan ie dat niet continu halen.

Ik ben het heel vaak met je eens, maar met dit niet. Het CE keurmerk (voor veilige producten) vereist dat een product kan doen wat er in de specificaties staat. Als er 450Watt op een voeding staat, moet de voeding die 450Watt dus ook kunnen leveren.

Het nadeel van die goedkope dingen is dat de ventilator niet zo stil is en alles (connectors enz) wat slordig zijn afgewerkt.

Je zal ongetwijfelt gelijk hebben Tibor, maar hoe zit het dan met de gecombineerde wattage?
(+3,3v, +5v en +12v)
Daar zit toch verschil in wat betreft de goedkopere voedingen?

Dat zou, volgens de ATX standaard niet mogen. De ATX standaard bepaalt welke voltages aanwezig moeten zijn en de hoeveelheid Watt's die ze moeten leveren.

Je krijgt bij goedkopere voedingen ook een garantie dat ze werken, meestal worden draaiende delen van de garantie uitgesloten, bij kwaliteitsproducten zal dit niet zo snel gebeuren.

Ikzelf zal niet zo snel een product van Sweex of Trust kopen, ik spaar liever even door.

Allereerst bedankt voor de snelle reacties.
ik beschouw deze vraag als opgelost.

geen gat maken want de fan zit aan de onderkant (de noobvraag :D )

En een degelijke voeding gaat al gauw naar de 70 á 80 euris toe.

Dan zoek ik wel ff verder naar een mooie kast en een bijbehorende voeding. (ja was wel van plan om een andere videokaart te halen want dit is niet je van het).

Bedankt!

Geplaatst door Tiborv
Dat zou, volgens de ATX standaard niet mogen. De ATX standaard bepaalt welke voltages aanwezig moeten zijn en de hoeveelheid Watt's die ze moeten leveren.

Ikzelf zal niet zo snel een product van Sweex of Trust kopen, ik spaar liever even door.
Ik heb zelf niet zo lang geleden een nieuwe voeding aangeschaft en heb daarvoor diverse reviews zitten lezen.
Ik wou een goede voeding met oog op het overklokken en de hoeveelheid hardware.
Ik kwam toch diverse keren tegen dat de voltages zakten, als de pc op vol vermogen gebruikt werd.:confused:
Niet veel, maar mischien net voldoende om de boel vast te laten lopen.
Zelfs bij Zalman voedingen, terwijl dit normaal goede voedingen zijn.

Ik ben het nog steeds met je eens dat een voeding van 450Watt ook 450Watt moet leveren.
Alleen met een continu belasting van de voeding, laten de goedkopere versie's het vaak af weten.

Ik zou dus ook niet voor een Sweex, Trust of Q-tec gaan en heb wat langer gewacht om een goede(duurdere) voeding te kopen.:)

Het nadeel van een goedkopere voeding is heel simpel ...
Als je van een dergelijke voeding bijna de maximale capaciteit gaat vragen, zal dat zijn levensduur aanzienlijk verkorten.
Daarom is het raadzaam om een voeding te kopen die redelijk wat overcapaciteit heeft.
Een fatsoenlijke voeding hoeft niet duur te zijn.
Ikzelf ben sinds kort de trotse bezitter van een Sweex voeding van 650 watt. Thuisbezorgd en al, voor minder als 50 euro!
Gewoon even goed zoeken op internet (tweakers.net bijvoorbeeld) en je zult snel resultaat hebben.
Over de geluidsproduktie mag ik niet klagen, en capaciteit heeft'ie meer als zat!
Dus voor weinig geld, heel tevreden...

is die sweex stil dan?

ik heb namelijk nu een voeding die stnd in mijn sweex kast zat en die is me stil genoeg.

zo'n voeding als jij voorstelt lijkt me wel wat ma dan de 500W versie of de 400W (als die er is)

zou die ongeveer net zo stil zijn als mijn stnd voeding?

Ik weet natuurlijk niet hoe stil jouw standaard voeding is.
Bij mij is de voeding stiller als de rest van de pc, dat wil zeggen hd's, videokaart (koeler), processor (koeler) enz. bij elkaar.
Het enige geluid dat van mijn voeding afkomt is een heel zacht zoemen, en het blazen van de lucht die er achter uit komt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan