Voedingskabel UPS

• Onderwerp starter Onderwerp starter hamet
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

hamet

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2002
Hallo allemaal

In mijn appartementje valt af en to de stroom even weg. Dit is erg vervelend omdat ik een servertje heb draaien. Die valt dan compleet uit.

Nu overweeg ik een eenvoudige UPS aan te schaffen (okee ook omdat ik dat leuk vind ;)).
Mijn oog viel op deze:
http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr=13504

Maar nu de vraag:

Ik zou het liefst niet alleen mijn computer hierop aansluiten maar ook mijn modem en router. Is het mogelijk om op de UPS (ipv direct naar de pc) een verdeeldoos aan te sluiten, waar ik deze drie apparaten in kan prikken? Is daar een kabel voor in de handel? Ik kan zoiets namelijk niet vinden.

Ik zoek dus een kabel met aan de ene kant DEZE stekker (rechter) en aan de andere kant DEZE stekker.

Wie weet dit?

Groeten
Hamet

Houd er wel rekening mee dat de UPS maximaal 30 minuten kan leveren bij optimale condities.

Uiteraard is het mogelijk om andere apparaten aan te sluiten en een verdeeldoos hiervoor te gebruiken.

de tweede link van de stekker laat zich nu niet openen.

Ja wat je wil bestaat gewoon, bv belkin levert ze (wel duur, dus zou een merkloze kopen !)

Denk er idd aan dat als je meer apparaten aansluit de backup tijd korter wordt, maar aangezien een modem en een router niet heel veel stroom gebruiken lijkt me dit niet echt een probleem.

Geplaatst door GForze
Ja wat je wil bestaat gewoon, bv belkin levert ze (wel duur, dus zou een merkloze kopen !)

Ik heb ze eerlijk gezegd echt nog niet gezien. Op de website van Belkin kan ik ze ook niet vinden helaas. Weet iemand misschien de naam of het type van deze kabel? Dan ik de zoekmachines gerichter laten zoeken.

Dank jullie wel voor de antwoorden.

De kabel zoals jij hem wil mag niet gemaakt en verkocht worden. Anders kun je de blanke onder stroom staande delen zo beet pakken. Je kunt hem wel zelf maken.

Geplaatst door monaco
De kabel zoals jij hem wil mag niet gemaakt en verkocht worden. Anders kun je de blanke onder stroom staande delen zo beet pakken. Je kunt hem wel zelf maken.

Aha. Bedankt voor de informatie. Hmm ik heb slechte ervaringen met het knutselen met stroomkabels :(
Hoe groot is het voltage dat je dan op je vingers krijgt? Is dat de maximale output of slechts wat de computer nodig heeft?

Of weet iemand hoe je die verdeeldoos achter de UPS krijgt aangesloten?

De verdeeldoos wordt aangesloten op de uitgang van de UPS.
Het stroomnet wordt tegenwoordig langzaam opgewaardeerd van 220 v naar 230 v. maar ook 220 is genoeg om een aardige tik van te krijgen.
de UPS uitgang is dus minimaal 220.

Onzin natuurlijk, je plugt die Euro connector, met pinnetjes in de stroombron, de stroombron zelf heeft dus gaatjes.
Dus ze bestaan wel degelijk en een beetje electronicazaak heeft ze denk ik wel, maar zal eens zoeken op internet.

Ik bouw die dingen normaal altijd zelf even, is ook best wel te doen hoor als je een beetje handig bent, je kan vast ook wel een gewone stekker aan een kabel zetten ?

Ik kijkl jog even op internet en post het vandaag nog wel ff

Geplaatst door monaco

Dat was onzin :)

Sorry vergeten te quoten :)

Als je kan aantonen dat de kabel voldoet aan de NEN-norm accepteer ik dat, e.e.a. staat beschreven in de NEN-normen. In de NEN-bladen zijn deze eisen uitgewerkt in voorschriften. De belangrijkste NEN-bladen m.b.t. elektriciteit zijn de NEN-bladen, NEN 1010 en NEN 3140.

Mischien dat je nog eens goed moet kijken naar de foto's van de kabel zoals Hamet hem wil hebben. Hij wil een kabel met een standaard stekker in de wandcontactdoos en aan het uiteinde een open (pennen) verbinding waar dus constant spanning op staat.

Het gebruik van elektrische energie is zo vanzelfsprekend geworden dat de risico's hierbij wel eens vergeten worden. Elk jaar leidt het gebruik van elektriciteit nog regelmatig tot ernstige ongevallen al dan niet met dodelijke afloop.

Oorzaken hiervan kunnen zijn:

- slecht onderhouden of beschadigd elektrisch gereedschap of apparatuur;
- ondeskundig handelen;
- het ontbreken van aardverbindingen;
- ongewilde aanraking van onder spanning staande delen.

Dat laatste is hier dus van toepassing.

Bij stroomdoorgang door het lichaam kunnen de gevolgen voor de mens verschillend zijn, van een lichte nauwelijks merkbare prikkeling tot hartstilstand. In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de gevaren voor de mens bij verschillende stroomsterkten.

Stroomsterkte in het lichaam en de gevolgen voor de mens
0 tot 2 mA prikkelend gevoel
2 tot 10 mA Kramp in de onderarm
loslaten van de spanningsdraad is nog met moeite mogelijk
10 tot 20 mA Kramp
loslaten van de spanningsdraad is niet meer mogelijk
20 tot 30 mA Ademnood:
bij ontbreken van directe hulp is verstikking het gevolg
30 tot 100 mA Ernstige ademnood
verstikking volgt meestal direct
meer dan 100 mA Meestal dodelijk

De gevolgen van stroomdoorgang door het lichaam zullen per situatie verschillend zijn. Onderstaande factoren kunnen daarbij een rol spelen:

- de stroomsterkte;

- de spanning (wisselspanning kan vanaf 50 V dodelijk zijn, gelijkspanning vanaf 120 V);

- de duur van de stroomdoorgang door het lichaam;

- de weg van de stroom door het lichaam;

- de conditie van de getroffene;

- omgevingsfactoren (temperatuur, vochtigheid, vloerweerstand).

Van bovengenoemde factoren heeft de stroomsterkte de meeste invloed . Een geringe stroomsterkte van 0,2 tot 2 mA geeft een prikkelend gevoel. Wordt de stroomsterkte opgevoerd, dan gaat het prikkelend gevoel over in spierkramp. Op een gegeven moment is men niet meer in staat om een in de hand hebbend, onder spanning staand voorwerp los te laten. De stroomsterkte waarbij dit plaats vindt noemen we de grensstroomsterkte. Deze kan variëren van 10 tot 20 mA.

Bij hogere stroomsterkten wordt de ademhaling belemmerd en verkrampt de hartspier. Hierbij kan hartfibrillatie optreden, waardoor de bloedsomloop stopt, dit leidt in het ergste geval tot de dood. Wespreken dan van elektrocutie. Dit gebeurt bij een gemiddelde stroomsterkte van 100 mA.

Elektrische stroom zoekt altijd de weg van de minste weerstand. Het is daarom van belang om elektrische apparaten goed te aarden. De stroom zal dan via de aardleiding naar de aarde wegvloeien.

Door een fout of beschadiging kan een apparaat onder spanning komen te staan. Bij aanraking kan de stroom de weg door het lichaam kiezen. De huid biedt immers weinig weerstand tegen de stroom. De stroom zal bij een vochtige huid minder weerstand ondervinden dan bij een droge huid.

Dus onzin, hmmmmmmmmmmm denk het niet.

Nee, ik denk dat jij de vraag niet helemaal goed gelezen hebt, wat gevraagd wordt is niet een gewone stekker naar een euro - 3 pool male (met pennetjes), dit is absoluut verboden !.

Wat gevraagd wordt is een verdeeldoos welke op een ups moet worden aangesloten. Normaal gebruik je ook een euro - 3 pool male voor in je ups en de female kant gaat in je pc.

Nu zoekt deze persoon een iets waar ipv het female deel van de stekker (welke normaal in je pc gaat) een verdeeldoos zit, waar hij vervolgens met de gewone 230v stekker naar 3 pool female zijn pc op aan kan sluiten.

Inderdaad. En die heb ik nergens gevonden en dus maar zelf gemaakt. Ik vond namelijk wel een euro - 3 pool male die je open kunt schroeven, en zo de drie draden netjes kunt vastschroeven. Dat is mooi gelukt en inmiddels heb ik een werkende situatie waar ik erg blij mee ben.

Allemaal erg bedankt voor het meedenken en voor de randinformatie. Niet altijd even relevant maar wel interessant! ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan