• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voetbalklassement opmaken in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Help07

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 okt 2014
Berichten
4
Hallo iedereen,

ik zou voor mijn eindwerk meerdere voetbalklassementen voor meerdere jaren moeten opmaken.
Dit voetbalklassement zou zijn voor maximaal 18 ploegen. Ik heb al wat opgezocht op internet en voorbeelden gevonden in excel maar nog niet wat ik zoek. Ik heb een lijst met alle voetbaluitslagen in excel. Ik heb gezien dat er op internet voorbeelden zijn waarbij je de uitslagen ingeeft in een kruistabel en je nadien het klassement kan laten aanpassen. Ik vraag mij af of dit niet eenvoudiger kan? Aangezien als ik elke uitslag zal moeten ingeven dit heel veel tijd in beslag zal nemen. Is het mogelijk om met de lijst met voetbal uitslagen het klassement onmiddelijk te laten aanpassen en hoe dan? Daarnaast zou het algemeen klassement een klassement moeten bevatten voor de thuiswedstrijden en de uitwedstrijden afzonderlijk. (vooral het doelpuntenverschil in het thuis en uitklassement voor elke ploeg is belangrijk) Kan iemand mij verder helpen?
 
Help welkom op het forum, je helpen door aan te geven naar welke functie je moet zoeken kan wel, maar oplossingen bieden voor je eindwerk daar heb ik er wat moeilijk mee, zo ga je er niets van leren, en we verwachten ook dat je met een voorbeeld komt, zonder voorbeeld blijft het gokken
 
Je vraagt dus eigenlijk naar een model dat meegaat naar de wedstrijd en zelf de uitslag noteerd?
 
Help welkom op het forum, je helpen door aan te geven naar welke functie je moet zoeken kan wel, maar oplossingen bieden voor je eindwerk daar heb ik er wat moeilijk mee, zo ga je er niets van leren, en we verwachten ook dat je met een voorbeeld komt, zonder voorbeeld blijft het gokken

Het is eigenlijk een hulp voor mij om berekeningen te maken op basis van het thuis en uit klassement. Voor die berekeningen zou ik het doelpuntenverschil moeten hebben uit het thuis- en uitklassement na X aantal speeldagen. Ik heb in excel reeds gewerkt met IF condities bijvoorbeeld =ALS(OF(A2="Lierse SK";C2="Lierse SK"); 1;0). In mijn excelbestand zit in kolom A de namen van de thuisploegen, in kolom B de wedstrijduitslagen bvb 2:1 en in kolom C de namen van de uitploegen. Is het mogelijk om bijvoorbeeld een IF (ALS) conditie te maken waarbij je zegt ALS(A2="Clubbrugge"; Je het thuisdoelpuntenverschil in dit geval (aangezien in kolom A de thuisploegen staan) kan berekenen over x aantal speeldagen? En dat je dit eveneens kan doen voor het doelpuntenverschil uit?
 
Laatst bewerkt:
Je vraagt dus eigenlijk naar een model dat meegaat naar de wedstrijd en zelf de uitslag noteerd?

Het belangrijkste is dat ik er het doelpuntenverschil thuis en uit afzonderlijk zou kunnen berekenen na x aantal speeldagen. Ik begrijp niet volledig wat je bedoeld maar moest ik een systeem vinden waardoor ik niet uitslag per uitslag zou moeten invoeren, dan zou dit super zijn.
 
Ik bedoel te zeggen dat het mij onmogelijk lijkt een excelbestand te maken die voor jou de uitslagen invult aangezien deze nog helemaal niet bekend zijn.
Maar de rest is zeker te doen. Ik denk dat je in de trend van ALS en SUBTOTAAL moet kijken. ik heb nu geen tijd Meer aangezien ik vrijmibo heb! succes man.
 
Kan je deze uitleg doen in jou excel bestand.

Ik heb het wat aangepast. Ik heb het doelpuntenverschil berekend per match. Is het nu mogelijk om bijvoorbeeld met een if conditie om het doelpuntenverschil voor de eerste 5 thuismatchen van bijvoorbeeld kortrijk te berekenen? Dit houdt in dat je de som maakt van het doelpuntenverschil van elk van de 5 eerste thuismatchen.
 

Bijlagen

  • Map1.xlsx
    12,9 KB · Weergaven: 452
  • Map1.xlsx
    18,2 KB · Weergaven: 375
Laatst bewerkt:
Oplossing met hulpkolom:
Maak in kolom A een hulpkolom aan met de hoeveelste thuiswedstrijd per team.
Cel A1: kolomtitel (hoeveelste thuiswedstrijd oid)
Cel A2: =AANTAL.ALS($B$2:B2;B2) - doortrekken naar A241

Vervolgens kun je met een somproduct-functie werken:
Voor jouw voorbeeld
=SOMPRODUCT((B2:B241="KV Kortrijk")*(G2:G241)*(A2:A241<=5))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan