• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voetbalopstelling in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelmerolo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 mei 2009
Beste gebruikers,

Mijn eerste post/vraag gaat over een Excelsheet waarin ik het voetbalseizoen, van het team waarin ik speel, wil gaan vastleggen.

In deze sheet komt ook een blad waarin ik de opstellingen wil gaan maken. Nu wil ik graag een aantal button's of een pulldown menu, waarmee ik de opstelling in een simpele click kan veranderen van bijv 4-3-3 naar 4-4-2. Ik heb hiervoor macro's opgenomen die dit in principe prima doen, alleen werken ze op trage pc's niet erg snel. Daarnaast zijn alle opstelling op aparte bladen opgeslagen en zodra ik deze verberg, werken mijn macro's niet meer.

Ik ben, voor mijn excelcapaciteiten, al een eind gekomen. Mijn vraag is eigenlijk of er een snellere manier is om deze opstellingen te laten veranderen na een click op één van de button's. Zoals het excelbestand er nu uit ziet werkt het op zich prima. Alleen ik heb wel een stuk of 10 opstellingen op aparte bladen die ik wil verbergen. Maar dan werken de macro's niet meer. Is daar een oplossing voor?

Ik heb het excelbestand bijgevoegd.

Alvast bedankt,

Jelmerolo

Bijlagen

jelmerolo , Welkom op het forum , ik heb al wat aangepast in je bestandje zo zijn de macro's beschikbaar bij verborgen tabbladen , ze komen wel eventjes zichtbaar bij het uitvoeren van de macro . Ik vermoed dat er nog forum leden de vba code wat zullen inkorten en het geheel up to date zetten . Alvast dit was mijn bijdrage .
Ik heb de spelers in een validatie gezet ( Ctrl + F3 ) zo hoef je ze maar 1 keer in te vullen en je kan ze per validatiecel geruiken .

Het kan zelf zonder extra tabbladen , door het kopiëren van de validatiece op de juiste plaats en een wis knop aan te brengen ( nu bed tijd ).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Volgens mij heb ik zo'n soort bestand wel eens voorbij zien komen gemaakt door wigi (www.wimgielis.be). Misschien dat je daar wat aan kan hebben.
Ik kan het alleen zo snel ff niet vinden...

Al een voorproefje hoe het ook anders kan met slechts 1 tabblad, nadien kan je uitbreiden maar meerdere optie's , bv veldopstelling opslaan om uit te printen/vergelijken enz. Laat maar weten .

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dag jelmerolo,

Op mijn site staat al zoiets, maar veel meer met VBA (meer geautomatiseerd), drag -'n-drop, ...

Zie http://www.wimgielis.be, dan Excel > VBA-code > Voetbalopstelling (een artikel van 4 pagina's).

Wigi

Tegen de win zijn oplossing kan ik niet op ;)
Ik heb er al een tweede opstelling bijgedaan

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Onwijs bedankt voor de input allen. Trucker jouw oplossing lijkt heel erg op wat ik zoek en vanavond ga ik proberen om daar meer opstellingen aan toe te voegen. Dit is beter dan 10 bladen waarin opstellingen staan en die allemaal te laten kopiëren.

Wigi voor jou oplossing heb ik waarschijnlijk meer tijd nodig. Over een week of 4 heb ik vakantie en zal ik is rustig naar die van jou kijken.

Groet,

Jelmerolo

Beste jelmerolo , Om andere opstellingen aan toe te voegen doe ik dit .
Ik bekijk in welke cel ik de speler(s) ga zetten deze noteer ik ff daarna open ik de vba editor en kopieer een macro , plak deze eronder en wijzig de sub naam , daarna ga ik de cellen wijzigen waar de spelers stonden en komen te staan , sluit de editor af op het tabblad " opstellingen kopieer ik een macro button > wijzig direct de macro toewijzing en wijzig de tekst op de button .en hups klaar is ....
een vb van een andere opstelling : kopie oude macro
Code:
Sub fase_2()
    [X9].Copy
    [B10:J20,B27:J37,E40:G41].Select

ActiveSheet.Paste
    [X7].Copy
    [C10,F10,I10,C20,F20,I20,F31,C33,F35,I33,F41].Select

ActiveSheet.Paste
End Sub
Daarna pas ik de macro naam aan en de cellen bv een 3-4-3 opstelling
de spelers staan dan op de cellen D13 F13 H13 C20 E2 G20 I20 D31 F31 H31 en de keeper op F41
de volegnde macro ziet er dan zo uit
Code:
Sub fase_3()  ' [COLOR="Red"]hier de sub ook wijzigen [/COLOR]
    [X9].Copy
    [B10:J20,B27:J37,E40:G41].Select

ActiveSheet.Paste
    [X7].Copy
    [D13,F13,H13,C20,E20,G20,I20,D31,F31,H31,F41].Select  '[COLOR="Red"] hier moet je wijzigen [/COLOR]

ActiveSheet.Paste
End Sub
Daarna de button kopiëren aanpassen en klaar . Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben .

Net geprobeerd om een aantal opstellingen toe te voegen. Door jouw aanwijzingen is dat erg simpel! Super bedankt hiervoor. Zo kan ik weer verder!

Misschien nog een kort vraagje. Is het niet mogelijk al die buttons, die ik door de vele opstellingen krijg, in een soort pulldown-menu te verwerken? Dus als je dan in dat pulldown-menu een opstelling aanklikt en dat die dan dus verschijnt. Dit staat wat netter dan al die buttons.

Groet,

Jelmerolo

Misschien nog een kort vraagje. Is het niet mogelijk al die buttons, die ik door de vele opstellingen krijg, in een soort pulldown-menu te verwerken? Dus als je dan in dat pulldown-menu een opstelling aanklikt en dat die dan dus verschijnt. Dit staat wat netter dan al die buttons.

Groet,

Jelmerolo

Dat is mogenlijk. maar of dit aan mij besteed is ? Ik zal het zeker moeten opzoeken en proberen . Wat ik wel heb is " Application.OnTime " hierbij laat je alles voorbij komen , is nu ingesteld op 5 sec. en zie je de gepaste opstelling dan druk je op stop ( de stop was mijn struikel paardje tot ik de " On Error Resume Next " erin plaatste ) .
Maar geen probleem , er zal wel hulp komen .
Ik heb de oude buttons laten staan de andere staan uiterst rechts .
In het tweede bestandje heb ik enkel nog 3 buttons staan . ( een beetje uitleg Alt F11 )

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het zou gemakkelijker kunnen met 1 knop, die dan een Inputbox laat zien.

Bvb.

Typ een 1 voor de opstelling 3-4-3
Typ een 2 voor de opstelling 4-4-2
...

En dan, afhankelijk van hetgeen men kiest, verder gaan.

Wigi

Andere formaties

Is het mogelijk om in de combobox nog andere formaties toe te voegen zoals bijv. 3-5-2:confused:

@corvandevorst Deze topic is dusdanig gedateert dat deze met rust gelaten mag worden. Bovendien pik je de vraag in van iemand anders. Topic gaat op slot.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan