• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voetbalpoule

Status
Niet open voor verdere reacties.

robic

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2005
hoi daar,
ben momenteel bezig om een"programma" te maken in excel i.v.m. voetbal
ben al zeer ver geraakt maar heb problemen met het maken van een rangschikking en sorteren
kan alles plaatsen,zowel de uitslagen als de gegevens van een rangschikking,maar het sorteren lukt niet, in het zelfde blad of sheet
als ik probeer de rangschikking te maken in een ander sheet krijg ik steeds ,in de formule, de foutmelding "verwijzing
wie kan me helpen????
groeten robic

Robic,

plaats anders een bestandje met wat je nu al hebt.
Dat maakt het voor de helpers makkelijker.

Robic,
Ik heb in het verleden ook een voetbal-poultje in elkaar gezet in excel. Sorteren heb ik toen als volgt gedaan:

1. Je telt alle punten (winst 3, gelijk 1 en verlies 0) bij elkaar op.
2. Je trekt alle 'doelpunten voor' af van alle 'doelpunten tegen' en deelt het resulaat met 1000
3. Tel 1. en 2. bij elkaar op en je hebt een uitkomst welke aangeeft welk team er het beste voor staat.
4. Selecteer met behulp van =GROOTSTE(B1:B12;1), =GROOTSTE(B1:B12;2) enz...
5. Je kunt nu met behulp van de formule =VERT.ZOEKEN(1;B1:C12;2), =VERT.ZOEKEN(2;B1:C12;2) enz.. de teams rangschikken incl. met alle bijbehorende gegevens. Je kunt dit op elk willekeurig werkblad doen.

Hopelijk is je vraag hiermee beantwoord. Succes.

Petr

Robic,
Ik heb in het verleden ook een voetbal-poultje in elkaar gezet in excel. Sorteren heb ik toen als volgt gedaan:

1. Je telt alle punten (winst 3, gelijk 1 en verlies 0) bij elkaar op.
2. Je trekt alle 'doelpunten voor' af van alle 'doelpunten tegen' en deelt het resulaat met 1000
3. Tel 1. en 2. bij elkaar op en je hebt een uitkomst welke aangeeft welk team er het beste voor staat.
4. Selecteer met behulp van =GROOTSTE(B1:B12;1), =GROOTSTE(B1:B12;2) enz...
5. Je kunt nu met behulp van de formule =VERT.ZOEKEN(1;B1:C12;2), =VERT.ZOEKEN(2;B1:C12;2) enz.. de teams rangschikken incl. met alle bijbehorende gegevens. Je kunt dit op elk willekeurig werkblad doen.

Hopelijk is je vraag hiermee beantwoord. Succes.

Petr

Kom je dan niet in de knoei wanneer er teams dezelfde waarden hebben, bijvoorbeeld na het spelen van een gelijkspel? Dan pakt excel volgens mij namelijk de eerste naam in de lijst met de gezochte waarden. Hierdoor komt er dan dus 2x dezelfde teamnaam in de ranglijst te staan.

Ik probeer je overigens niet onderuit te halen maar ben zelf ook erg nieuwsgierig. Bij een soort gelijk wedstrijdprogramma heb ik simpelweg een macro opgenomen waarna de huidige standen als vaste waarden worden geplakt in een aangewezen bereik, waarna op 2 criteria (punten en saldo) wordt gesorteerd.

Nadeel hierbij is dat ik een knop moet indrukken…. Dus ben erg benieuwd!

Laatst bewerkt:
Kom je dan niet in de knoei wanneer er teams dezelfde waarden hebben, bijvoorbeeld na het spelen van een gelijkspel? Dan pakt excel volgens mij namelijk de eerste naam in de lijst met de gezochte waarden. Hierdoor komt er dan dus 2x dezelfde teamnaam in de ranglijst te staan.

Ik probeer je overigens niet onderuit te halen maar ben zelf ook erg nieuwsgierig. Bij een soort gelijk wedstrijdprogramma heb ik simpelweg een macro opgenomen waarna de huidige standen als vaste waarden worden geplakt in een aangewezen bereik, waarna op 2 criteria (punten en saldo) wordt gesorteerd.

Nadeel hierbij is dat ik een knop moet indrukken…. Dus ben erg benieuwd!

Klopt. Excel pakt de eerste in de rij bij gelijke saldo. Dit heb ik gelaten voor wat het is omdat dit niet veel voorkomt. Meestal komt dit voor in het begin van de competitie en bij het lezen van de stand heeft iedereen wel door dat het om een gelijke stand gaat, maar dat een puntenscore nou eenmaal in een stand moet worden geplaatst.

Wat ik ermee bedoelde is dat als je doelpunten, voor en tegen, deelt door 1000(000) je heel gemakkelijk de teams kunt sorteren.

bedankt voor je scherpe feedback ;)

Oke duidelijk, bedankt!
Wat betreft het saldo delen door 1000(000) is inderdaad een goede tip, zo simpel dat het bijna ingenieus is.

Beste robic :thumb:

Zie hier een voetbal programma waar ikzelf veel aanpassingen aan heb gedaan.

zijn er vragen dan hoor ik het wel.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan