Voettekst & Paginanummer laten omwisselen

Status
Niet open voor verdere reacties.

sparerib

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2009
Beste,

Voor een verslag moet ik elke pagina een verschillende soort voettekst & paginanummer positie.

Op pagina 1 staat in de voettekst links de titel en het paginanummer aan de rechterkant
Op pagina 2 staat in de voettekst rechts de titel en het paginanummer aan de linkerkant
Op pagina 3 staat in de voettekst links de titel en het paginanummer aan de rechterkant
Op pagina 4 staat in de voettekst rechts de titel en het paginanummer aan de linkerkant
enzovoorts enzovoorts

Hoe kan ik dit het best doen? Kan dit automatisch?
Fijne feestdagen en bedankt.

Mvg,

Sparerib

Door per pagina een sectie in te stellen.
Ik kan je onmogelijk een hele handleiding geven want dan typ ik een kleine roman.
Als je binnen de Helpfunctie van Word 'sectie' intoetst, dan krijg je een uitgebreide uitleg.

Belangrijk om te begrijpen bij secties is het volgende:

- een sectie is niets meer en minder dan een stuk ruimte waarbinnen je bepaalde opmaak toepast. Niets nieuws, want dat doe je in Word altijd al. Het 'geheim' bestaat uit het feit dat wanneer je een nieuwe sectie begint, je ook andere opmaak kunt toepassen zonder dat die terugslaat op de vorige sectie op volgende secties v(tenzij je dat zou willen).

Het beste voorbeeld om je een beeld te kunnen vormen van secties is het A4tje staand en A4tje liggend. Door een nieuw sectie te beginnen kan je pagina 1 normaal (rechtop) laten staan en op pagina 2 het papier kantelen (liggend). Op pagina 3 begin je dan weer een nieuw sectie en gaat je pagina desgewenst weer rechtopstaan. (als je dat selecteert natuurlijk) en dat alles binnen 1 en hetzelfde document.

Héél kort samengevat : toegepaste opmaak binnen een sectie duurt net zolang als dat jij een nieuwe sectie laat beginnen en nieuwe opmaak toepast op die sectie. Een sectie is NIET pagina gebonden, een sectie kan ook slechts een alinea bevatten of 78 alinea's. Een nieuwe sectie begint waar jij een sectie EINDE op de vorige toepast.

Voor wat jij wilt bereiken is de optie : sectie op even pagina's af laten wijken van oneven pagina's dé oplossing. Heel handig is ook om de linker en rechter marges per sectie (even en oneven) afwijkend in te stellen, dan krijg je een prima 'bladerend' geheel.

Laatst bewerkt:
Hoi,

In tegenstelling tot wat gast0225 beweert, is daar in Word een vrij eenvoudige instelling voor onder pagina-instellingen (waar dat zit hangt van de Word-versie af), namelijk 'Even en oneven verschillend .....'

PrtScrn.jpg

Hierna kan je voor de even en oneven pagina's verschillende voettekst en/of paginanummerpositie instellen zoals je eerder aangaf

Laatst bewerkt:
Hoi,

In tegenstelling tot wat gast0225 beweert, is daar in Word een vrij eenvoudige instelling voor onder pagina-instellingen (waar dat zit hangt van de Word-versie af), namelijk 'Even en oneven verschillend .....'

Bekijk bijlage 116253

Hierna kan je voor de even en oneven pagina's verschillende voettekst en/of paginanummerpositie instellen zoals je eerder aangaf
@sparerib : wat van veelen adviseert is idd. een optie, maar bied je bij een geniet of gebonden verslag niet de mogelijkheden die secties je bieden. Uit je vraag nam ik aan dat elk A4tje aan beide zijden bedrukt gaat worden en dat er mogelijk een nietje of anderszins iets gebruikt wordt om het geheel te 'binden'. Zo ja, dan heb je wat minder aan de eenvoudige oplossing zoals van veelen die oppert, maar kun je met secties de marges op oneven en even pagina's veranderen zodat het bij een soort van boekwerkje wat makkelijker leest als de linker marge op een oneven pagina groter is dan op een even en bij even pagina's precies andersom.

Wordt het een verslag dat uitsluitend op één zijde per A4tje wordt afgedrukt, dan is idd. de simpele oplossing van even en oneven afwijkend goed toepasbaar.

Laatst bewerkt:
@sparerib : wat van veelen adviseert is idd. een optie, maar bied je bij een geniet of gebonden verslag niet de mogelijkheden die secties je bieden. Uit je vraag nam ik aan dat elk A4tje aan beide zijden bedrukt gaat worden en dat er mogelijk een nietje of anderszins iets gebruikt wordt om het geheel te 'binden'. Zo ja, dan heb je wat minder aan de eenvoudige oplossing zoals van veelen die oppert, maar kun je met secties de marges op oneven en even pagina's veranderen zodat het bij een soort van boekwerkje wat makkelijker leest als de linker marge op een oneven pagina groter is dan op een even en bij even pagina's precies andersom.

Wordt het een verslag dat uitsluitend op één zijde per A4tje wordt afgedrukt, dan is idd. de simpele oplossing van even en oneven afwijkend goed toepasbaar.

Opnieuw niet correct: de instelling even en oneven verschillend heeft niet alleen betrekking op kop- en voetteksten, maar op de héle pagina-instelling, dus ook de marges.
Het veelvuldig werken met nieuwe secties leidt in de regel juist in dit opzicht tot veel problemen en is zéker voor de door TS genoemde instelling niet de meest aangewezen methode. Maar goed, ik geef hem als bedrijfstrainer graag voor een 'betere' oplossing van gast0225 .....

Opnieuw niet correct: de instelling even en oneven verschillend heeft niet alleen betrekking op kop- en voetteksten, maar op de héle pagina-instelling, dus ook de marges.
Het veelvuldig werken met nieuwe secties leidt in de regel juist in dit opzicht tot veel problemen en is zéker voor de door TS genoemde instelling niet de meest aangewezen methode. Maar goed, ik geef hem als bedrijfstrainer graag voor een 'betere' oplossing van gast0225 .....
Nee, helaas, test maar even en je zal zien dat bij jouw optie een (in die kop- of voettekst) ingestelde marge van bijv. 2,5 op een even pagina niet veranderd kan worden naar 5,5 op een oneven pagina. Een wijziging werkt door in álle pagina's: even of oneven.

Laatst bewerkt:
Tenslotte....

Ik meld me af en je kunt verder met gast0225 ....
Nog één opmerking: de door gast0225 voorgestelde situatie rond die marges (wat overigens offtopic is) regel je met inbinden juist middels de door mij aangereikte oplossing en z.g. rugmarges. Die laatste mogelijkheid krijg je juist bij de instelling zoals door mij gegeven en is bedoeld om - in één keer voor het hele document (en dus geen gehannes per sectie) - die 'inbind-instellingen' te regelen.

TS: sterkte :confused:

Om het voor TS helder te houden is het wellicht handig om met de door jou bedoelde oplossing even een uit 4 pagina's bestaand documentje als bijlage te posten waarin de marges op even en oneven pagina's afwijken................ (zónder secties te gebruiken) ?

Oke,
Jullie hebben mij allebei eigenlijk wel geholpen!
Ik was zowiezo al aan die secties aan het denken, datgeen wat vanveelen gepost heeft had ik nog nooit van gehoord!
Ik moet enkelzijdig drukken dus dat komt helemaal goed nu!
Mijn vraag is beantwoord en ik wil jullie bedanken!
Op internet nog een moeilijke klus om hier antwoord op te vinden en hier wordt een hele discussie gestart als je de vraag post.
Bedankt,

mvg,

Sparerib

Da's het leuke van de Helpmij, er wordt meestal zeer uitgebreid op het e.e.a. in gegaan. Belangrijkste is dat een vraagsteller zo goed mogelijk geholpen kan worden.

Succes met het verslag!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan