voettekst voor alleen de laatste pagina

Status
Niet open voor verdere reacties.

cndejager

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2013
Hi

Ik ben een sjabloon voor een brief aan het maken en ik wil een voettekst op alleen de laatste pagina. In het geval van 1 pagina, dan moet hij ook er op staan.

Oplossing die ik gevonden heb was het invoegen van velden namelijk:

IF PAGE=NUMPAGES"mijn tekst"""

Ik lees overal dat dat werkt, maar bij mij genereert hij op elke pagina gewoon "mijn tekst". Dus iets doe ik verkeerd... Wat?

Een voettekst op de laatse pagina kan wel, maar dan moet
je werken met wordvelden:

Plaats in de voettekst een {IF} veld. Plaats vervolgens
binnen dit veld twee velden {PAGES} en {NUMPAGES}.
Op de laatste pagina van een document is het paginanummer
immers gelijk aan het aantal pagina's...
De totale formule zie er dan als volgt uit:
{IF {PAGE}={NUMPAGES} "Plaats hier je tekst"}.

Op deze wijze kun je bijvoorbeeld heel gemakkelijk
verwijzen naar KvkNummers, leveringvoorwaarden, etc... op
je laatste pagina van een brief, factuur, o.i.d.

Bron: Frans Oskam - http://microsoft.public.nl.office.word.narkive.com/1QD4ilbG/voettekst-alleen-op-laatste-pagina

Code:
{IF {PAGE}={NUMPAGES} "Plaats hier je tekst"}

Succes :thumb:

Hi dat is precies wat ik gedaan heb, en wat niet werkt, zie originele tekst...Dus wat doe ik fout

Hmm, ja klopt bij mij werkt het ook niet.

Ik weet wel dat er een mogelijkheid zou moeten zijn om aangepaste velden (codes) in te voegen, kan alleen zo gauw niet even ontdekken hoe...

Welke versie van Word gebruik je?

Wellicht omdat jullie de code maar half toepassen.
Code:
{ If { PAGE } = { NUMPAGES } "Laatste pagina" "" }
Ik gebruik 'm regelmatig zonder problemen. In allerlei versies, vanaf 95 t/m 2010.

Ik mag helaas niet de code rechtstreeks invoeren maar moet werken met snelonderdelen-> veld. Dan klik ik IF aan en in zijn veldcodebalk typ ik IF PAGE=NUMPAGES"mijn tekst"""

als ik accolades gebruik voor IF mag ik dit veld niet opslaan.

dit is het meeste wat ik mag intypen: IF {PAGE}={NUMPAGES} "leeg""bah"

Bekijk bijlage Voettekst.docxvoettekst menu.png

hier het docje en een printscreen van het menutje zodat je kan zien dat ik de code niet correct mag invoeren

Dat heb ik ook, ik dacht me te herinneren dat je gewoon een leeg veld kon invoegen, een daar de code in plaatst, maar ik kan het niet ontdekken helaas...

Ik mag helaas niet de code rechtstreeks invoeren maar moet werken met snelonderdelen-> veld.
Hoe denk je dat ik 'm invoer?
Overigens ga je hier de teil in:
in zijn veldcodebalk typ ik IF PAGE=NUMPAGES"mijn tekst"""
Je mag de accolades helemaal niet typen :). Velden maak je met de sneltoets <Ctrl>+<F9>. Dan krijg je een grijs veld te zien met de accolades, en daar typ je dan whatever springs to mind. In dit geval moet je dus minstens 3 keer op <Ctrl>+<F9> drukken:

1. <Ctrl>+<F9>. Maakt een veld. Resultaat: { }.
2. Typ nu IF en <Ctrl>+<F9>. Resultaat: { IF { } }
3. Typ: PAGE. Resultaat: Resultaat: { IF { { PAGE } }.
4. Zet de cursor achter de } achter Page en typ = . Druk weer op <Ctrl>+<F9> Resultaat: { IF { { PAGE } = { } }.
5. Typ NUMPAGES. Resultaat: { IF { { PAGE } = { NUMPAGES } }.
6. Maak de formule af met de gewenste tekst voor de WAAR en een lege string voor de Niet Waar. Resultaat: { IF { { PAGE } = { NUMPAGES } "Laatste pagina" "" }

Staat ook allemaal in de Word cursus uitgelegd. Ik had nog de lichte hoop dat ik die niet voor niets had geschreven :D

Super octafish, weer wat geleerd. Neemt niet weg dat ik het gek vind dat je niet in het menu van de snelonderdelen kan typen of klikken, net zoals excel.

Tja, daarvoor moet je bij Bill zijn :). Je kunt een veld alleen als 'zelfstandig' object invoeren, dus op het eerste niveau. De rest zul je zelf moeten doen. Wat ik bij bijvoorbeeld een Als..Dan..Anders veld dus meestal doe is de vergelijking maken en bij <Waarde als Waar> en <Waarde als Niet Waar> een dummywoord (of "" als het veld leeg moet blijven) typen. Vervolgens met <Alt>+<F9> de veldweergave aanpasssen, het dummywoord selecteren en dat vervangen door een ander veld. En zo door tot de hele formule naar wens is. Maar zolang ze bij Microsoft meer belang hechten aan nieuwe kleurtjes in de knoppenbalk dan aan betere functionaliteit (en er zijn nog veel meer voorbeelden op te noemen), zullen we nog wel even zo door moeten modderen :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan