Vol geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nedootje

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2002
Hallo mensen,

Ik heb thuis RedHat 9 geïnstalleerd en begin me er al aardig in thuis te voelen. Problemen weet ik eerder en gemakkelijker op te lossen en ik leer mijn pc veel beter kennen.

Ik heb alleen één probleempje waar ik niet uitkom.
Soms als ik mijn pc opstart is 480Mb van de in totaal 512Mb geheugen in gebruik. Bijna vol dus. Terwijl als je alle processen bij elkaar optelt je nooit op de 480Mb kan komen. Als ik dan een andere keer opnieuw inlog is er opeens maar 140Mb geheugen in gebruik. Wat enigzins logischer aandoet. In beide gevallen is de swap-ruimte leeg.

Weet iemand hoe dit kan? Of beter nog....is er in Linux een commando waarmee ik mijn geheugen kan resetten/leegmaken? Opnieuw opstarten werkt niet altijd namelijk....ook niet als ik "shutdown now" doe en vervolgens de aan/uit-knop 10 seconden ingedrukt houd.

Als het geheugen zo vol is is de kans vrij groot dat de pc op een gegeven moment vastloopt.

Groetjes,
Nedo

Linux vastlopen? Haha :)

Linux gebruikt het beschikbare geheugen als diskcache, zodat processen en toepassingen vlotter draaien. Zodra je geheugen nodig hebt voor een programma wordt het weer vrijgegeven.
In tegenstelling tot Windows wordt veel geheugen nuttig gebruikt door het systeem; als je er een gig aan ram insteekt is dat wat linux zal gaan gebruiken. Het zal nooit de gebruiker hinderen, het maakt je systeem juist vlotter.

Linux is veel stabieler dan windows, maar natuurlijk kan linux een keer hangen of vastlopen, Raar ik heb maar 256 mb nergens last van en ik draai nog wel crossover is een zwaar pakket en vraagt veel gegeugen welke desktop gebruik je?

Laatst bewerkt:
Hey Caveman,

Bedankt voor je uitleg. Als ik in "system monitor" kijk zie ik dus soms dat er erg veel geheugen "in gebruik" is.
Ik weet nu dat ik mij er niet al te druk over hoef te maken, omdat Linux de ruimte weer vrijgeeft op het moment dat ik het nodig heb.
Het verklaard alleen niet waarom het de ene keer op 140Mb staat en de andere keer op 480Mb, maar volgens mij hoef ik mij daar ook niet al te druk over te maken.

Het vastlopen kan te maken hebben met mijn hardware. Ik heb onlangs een nieuw moederbord, processor en geheugen gekocht. Ik heb het idee dat ik het moederbord nog beter moet conifgureren.

En zo blijf je bezig. Wel een leuke hobby trouwens.

Groetjes,
Nedo

Dag Dennis,

Ik gebruik Gnome. Het kan natuurlijk altijd gebeuren , ook bij Linux, dat de boel een keer hangt.
Wat ik net tegen Caveman heb gezegd is dat het waarschijnlijk aan mijn hardware kan liggen.
Het heeft even tijd nodig, maar ik kom er wel uit.
Bedank!

Groetjes,
Nedo

Mijn pc is gewoon goed, toch is linux al 3 keer gaan hangen bij mij, maar vind dat niks windows hangt veel meer of loop veel meer vast:)

Redhat 9 is goed, maar Redhat is gestopt met de gratis linux, dus nieuwe versies en updates krijg je niet meer gratis, maar je kan trouwens beter kde gebruiken is veel beter. maar echt aan te raden is mandrake 9.2 of debian zijn erg goede linux distro's en nog 100% gratis en hebben een goede hardware support.:thumb:

Laatst bewerkt:
In gnome zit een applet om je geheugen gebruik in de gaten te houden, misschien dat je er een patroon in kan herkennen na enige tijd.

Kijk verder of je wel de juiste modules voor je hardware in je kernel hebt en compileer anders een nieuwe kernel.

Met het commando 'free' (zonder de ') kan je zien hoeveel geheugen gebruikt wordt voor caches, buffers etc.

Zozo wat een reacties allemaal.
Bedankt hoor.

Het commande 'free' ken ik wel, maar ik wilde geen commando waarmee ik kan 'zien' dat het geheugen
"vol" is. Ik vroeg me af of er een commando was waarmee je het geheugen kon manipuleren. Resetten of legen ofzo.

Gisteren flink gewerkt achter mijn pc. Op en gegeven moment liep het geheugen weer langzaam vol en ging de pc ratelen. Verder (dit keer) geen aandacht aan besteed en toen hield het ratelen op en ging alles gewoon verder. Tijdens het ratelen was de pc 'ietsje' langzamer. Kennelijk werd het geheugen op dat moment even op een andere manier ge-alloceerd.
Over mijn geheugen maak ik mij in ieder geval geen zorgen meer.

Wat betreft M$ Windows vind ik linux een hele verademing en een hele belevenis. Een stuk socialer. Ook geen last meer van virussen en patches.

Heeft iemand trouwens The Code van Linux gezien? Leuke docu. kun je downloaden van http://linux.pagina.nl

Groetjes,
Nedo

ik heb net linux redhat 6 for dummies van de bieb gehaald...

Is dat achterhaald of kan ik daar ook nog lekker mee ***ten?

Bv als iemand ervaring in windows op wilt doen, laat ik em geen 3.11 installeren en ook 95 zou ik niet doen maar zeggen vanaf 98......

Hoe zit dat bij linux??

Groeten

Gerard Kemperveen

Dat maakt bij linux niet zoveel uit, er wordt geen kennis overboord gezet met nieuwere versies.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan