• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voldoen aan meerdere voorwaarden als-functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

csinke

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2010
Hallo allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij hier mee helpen.

Ik ben een spreadsheet aan het maken om kostenramingen te maken voor grondverzet, bij aanleg van wegen.

Het gaat om het ontgraven van grond uit het toekomstig profiel van de weg.
Van belang is hierbij de te ontgraven grondsoort, wegbreedte (van de toek. weg) en de ontgravingsdiepte. Deze factoren bepalen hoe veel het ontgraven van 1m3 grond kost. Logisch is dat hoe meer m3 je moet ontgraven, des te goedkoper het per m3 wordt.

Nu heb ik deze verschillende opties in pull-down menu's gezet. Nu zou ik graag willen dat degene die de spreadsheet invult, automatisch de prijs per eenheid te zien krijgt, na het kiezen van de opties uit de pull-downs. De prijzen per m3 staan in de tabel. Dus als voorbeeld grondsoort is zand en ontgravingsdiepte is 0.50 tot 1.00 en breedte bodem is 2 tot 5. In de prijzentabel is te zien dat hier een prijs per m3 bijhoort van 0.84euro per m3

Nu wil ik een formule maken die in cel D11 komt en daar dan de bijbehorende prijs van 0.84 in laat zien.

Iets met ALS(D8=zand;D9=0.50 tot 1.00;D10=2 tot 5;D11=0.84)

Ik denk zelf dat er te veel combinaties mogelijk zijn, je moet dan heel veel formules gaan maken met alle mogelijke combinaties.

Ik heb het excel-bestandje bijgevoegd.

Hopelijk heeft iemand een idee hoe dit op te lossen. of misschien wel betere ideeen met andere oplossingen.

Bedankt alvast!

Bijlagen

Ik snap wat je wil, maar ik begrijp het niet helemaal. Gaat het uiteindelijk niet om hoeveel KUB er afgegraven wordt ?

Ik bedoel een weg van 1 meter breed en 2 meter lang geeft in jouw voorbeeld een andere prijs
als een weg van 2 meter breed en 1 meter lang ? Of zie ik het nu verkeerd ?

Revdutchie,

Ik snap wat je wil, maar ik begrijp het niet helemaal. Gaat het uiteindelijk niet om hoeveel KUB er afgegraven wordt ?

Ik bedoel een weg van 1 meter breed en 2 meter lang geeft in jouw voorbeeld een andere prijs
als een weg van 2 meter breed en 1 meter lang ? Of zie ik het nu verkeerd ?

In het voorbeeld wordt niet gesproken over de lengte van de weg. De prijs per Kub wordt aan de hand van de graafdiepte en de graafbreedte bepaald. De totale kostprijs wordt uiteindelijk berekend door de diepte * breedte * lengte * KUB prijs .

Revdutchie,

In het voorbeeld wordt niet gesproken over de lengte van de weg. De prijs per Kub wordt aan de hand van de graafdiepte en de graafbreedte bepaald. De totale kostprijs wordt uiteindelijk berekend door de diepte * breedte * lengte * KUB prijs .

LENGTE dus niet volgens jou bovenstaande stukje ?

Kijk L*B*D = xKUB aantal KUB is prijs per KUB, die begrijp ik, maar zo staat het niet in het voorbeeld en zo wordt het niet gevraagt.
in het voorbeeld is dus een weg van 1 breed en 2 lang duurder dan 2 breed en 1 lang (uiteraard bij gelijke diepte)

Laatst bewerkt:
Cinske,

Volgens mij bedoel jij het volgende. :)

Hee geweldig, dat bedoel ik inderdaad.

Als je veel grond moet ontgraven is dat PER KUUB goedkoper als dat je weinig moet ontgraven. Logisch natuurlijk, als je 100 artikelen van iets tegelijk besteld is de stuksprijs ook goedkoper als dat je er maar 4 besteld.:)

Heel erg bedankt voor de snelle reacties en het meedenken!

Er zullen vast nog meer vragen komen, n.a.v. deze spreadsheet.

Revdutchie,

In de vraagstelling van Cinske is nergens sprake van de lengte van het af te graven gedeelte.
Het profiel is bepalend voor de Kub prijs. Dit heeft o.a. te maken met het verplaatsen van de graafmachine. Dus hoe breder het profiel hoe lager de Kub Prijs. Het zelfde geldt voor de diepte. Uiteraard zijn aan de breedte en diepte wel grenzen te stellen. Maar dat heeft te maken van het bereik van de machine. Het komt er eigenlijk op neer dat hoe minder de machine verplaatst wordt de Kub prijs lager zal zijn.

De vraag heb ik zo begrepen maar misschien zit ik er naast. Ben benieuwd wat Cinske er van vindt.

Laatst bewerkt:
Ja, dat begrijp ik maar in dit voorbeeld bepalen breedte en diepte de KUB prijs en niet het aantal KUB.

en dat staat haaks op deze stelling van Csinke;

Als je veel grond moet ontgraven is dat PER KUUB goedkoper als dat je weinig moet ontgraven. Logisch natuurlijk, als je 100 artikelen van iets tegelijk besteld is de stuksprijs ook goedkoper als dat je er maar 4 besteld

En aangezien ik denk dat het hier niet om kleine projecten gaat lijkt het me handig om 100% zeker te zijn of de TS ook echt bedoelt wat hij vraagt.

Laatst bewerkt:
Een grotere (lees: diepere) ontgravingsdiepte en breder ontgravingsprofiel geeft automatisch meer kuub in totaliteit.

Voor er uberhaupt een prijs bepaalt wordt voor de gehele weg zal eerst de stuksprijs per kuub bekend moeten zijn. Die wordt in het besproken sheetje berekend.

Nog een vraag over de werkwijze van index: hoe zeg je de formule welke waarden (in dit geval de prijzen, in rood in de tabel) hij moet nemen?

Bedankt.

gr. Corné

Laatst bewerkt:
Csinke, gewoon om zeker te zijn,

Kloppen dan de volgende 2 berekeningen (zand)

Breedte 1 meter diepte 1 meter lengte 4 meter, totaal 4 KUB prijs per KUB 0,88

Breedte 2 meter diepte 1 meter lengte 2 meter totaal OOK 4 KUB prijs per KUB 0,73

Klopt:

Kan als redenen hebben:

-Kraan en dumper hoeven minder te verplaatsen (is in dit voorbeeld minimaal, maar dat zijn je wegafmetingen ook)

-Het 'vlaktrekken', wat erg tijdsintensief is, bedraag de helft minder oppervlakte bij diepere ontgraving

-Minder lengte kantprofiel af te werken door kraan.

-als je ergens een laagje af moet schrapen (bij wijze van spreken natuurlijk) gaat dat langzamer als dat je lekker diep kan graven

Laatst bewerkt:
Het 'vlaktrekken', wat erg tijdsintensief is, bedraag de helft minder oppervlakte bij diepere ontgraving

Dat lijkt me stug.

Maargoed, jij bent de xpert dus jij zal het weten. Wilde alleen zeker weten of we het juist zagen.

Cinske,
Code:
=INDEX(INDIRECT(D8);VERGELIJKEN($D$10;bodembreedte1;0);VERGELIJKEN($D$9;ontgravingsdiepte1;0))

Index kijkt naar een vastgesteld bereik. In dit geval heb ik er 2 gemaakt : Zand en Klei
In dat bereik kijkt hij naar een cel die bepaald wordt door het aantal rijen en kolommen.

Dat aantal wordt in dit geval gevonden door de opgegeven breedte ( cel d9 ) op te zoeken in het door jouw aangemaakte bereik : bodembreedte1. hetzelfde geldt voor de ontgravingsdiepte.

Hopelijk is dit zo duidelijk . :rolleyes::rolleyes:

Het 'vlaktrekken', wat erg tijdsintensief is, bedraag de helft minder oppervlakte bij diepere ontgraving

Dat lijkt me stug.

Maargoed, jij bent de xpert dus jij zal het weten. Wilde alleen zeker weten of we het juist zagen.

Je hebt gelijk: allebei 4m2.

In dit voorbeeld wordt het duidelijk, o=ontgravingsdiepte:

weg1:
L=50m, b=2m, o=1 Opp=100m2, kubs=100m3

weg2:

L=25, b=2, o=2 Opp=50m2, kubs=100m3 hier 50m2 vlaktrekken ipv 100, en 50m minder kanten afwerken.

Sorry, maar zo makkelijk geef ik me toch niet gewonnen. In bovenstaande maak je de weg in het 2de voorbeeld de helft korter, ja uiteraard veranderen dan de getallen, maar O heeft daar weinig mee te doen.

PS, het gaat me hier niet om wie gelijk heeft, maar ik wil het gewoon snappen.

Cinske,
Code:
=INDEX(INDIRECT(D8);VERGELIJKEN($D$10;bodembreedte1;0);VERGELIJKEN($D$9;ontgravingsdiepte1;0))

Index kijkt naar een vastgesteld bereik. In dit geval heb ik er 2 gemaakt : Zand en Klei
In dat bereik kijkt hij naar een cel die bepaald wordt door het aantal rijen en kolommen.

Dat aantal wordt in dit geval gevonden door de opgegeven breedte ( cel d9 ) op te zoeken in het door jouw aangemaakte bereik : bodembreedte1. hetzelfde geldt voor de ontgravingsdiepte.

Hopelijk is dit zo duidelijk . :rolleyes::rolleyes:

Kun je alsjeblieft de stappen die je neemt laten zien, want het is mij nog niet helemaal duidelijk. Vooral: de prijzen, waar zeg je dat hij die moet pakken?

Alvast bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan