• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

volgorde binnen de legenda aanpassen in een 3D map

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maaxime

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2020
Hoi,
Ik heb een data set gemaakt met daarin geografische data.
mbv 3D maps heb ik deze plaatsen op de kaart "gezet".
In die datafile heb ik een kolom met daarin 4 groepen, die aangeven of die plek laag - middel - hoog - zeer hoog is gelegen.

Op de kaart wil ik in de legenda laten zien wat de betekenis is van de verschillende kleuren.

Echter....
De volgorde in de legenda is helaas niet oplopend.
de volgorde is momenteel:
middel
laag
hoog
zeer hoog

Weet iemand hier of en hoe ik dat kan aanpassen? In de datafile of in de gekoppelde 3D map?
Dank alvast!

Voorbeeld bestandje hier erbij is wel makkelijker...

Zie attached een voorbeeld.
Hoop dat het zichtbaar is!
De legenda is niet in logische volgorde.
Dat zou ik wel graag willen.

Bijlagen

Sorteer de tabel op kolom C

Hangt er net maar van af wat de definitie van hoog is.....

Dit zijn de data
Plaats Lat Long positie
Praag 50,07553 14,4378 zeer hoog
Stuttgard 48,77584 9,18293 hoog
Heidelberg 49,39875 8,67243 midden
Gaggenau 48,80355 8,32125 laag
Laten we iig aannemen dat Stuttgard dus Stuttgart is....
Dan ligt Gaggenau laag.... terwijl het iets "links boven" Stuttgart ligt..
Gaat het dan om de hoogte waarop de stad/dorp/plaats zelf ligt.. dus op of tegen een berg, op het vlakke land en bij welke hoogte is dat dan? En ga je dan van het centrum uit?
Zoja... dan missen we nogal wat gegevens...

Laatst bewerkt:
Dankjewel! Ja inderdaad, dat werkt in de fictieve datasheet.
Toevallig zijn de eerste letters daar ook gelijk aan de oplopende schaal; h, l, m, z

In mijn echte dataset is dat niet het geval, dus mijn voorbeeldbestandje had even beter moeten zijn....

Ik heb de data in de kolom positie veranderd in mini, klein, groot, enorm en deze via Custom Sort op volgorde gezet van grootte.
Bestandje bijgevoegd; heet nu Helplegenda1
De legenda blijft echter "willekeurig" (wel consequent)?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Route 99 het is echt fictief, de database heeft veel meer kolommen en data.
Heb al veel lagen erin zitten.
In deze laag wil ik graag de grote groep met plaatsen visueel kunnen verdelen in 4 categorien. Die categorien zijn momenteel namen.
Natuurlijk kan ik ervoor kiezen wél getallen te gebruiken, maar dan zou ik de hele legenda moeten kunnen aanpassen en dat lukt helaas niet in 3D maps (dat ik in de legenda het getal verander in een naam) .
Anders is het zonder dat ik erbij ben om de "vertaling" te geven niet duidelijk wat er met de numerieke categorien wordt bedoeld.

Hoop dat het probleem duidelijk is?

Prima, tnx voor een beetje achtergrond toelichting.

Popipipo, ja dat klopt, heb ik gedaan, en de hierargische volgorde daar bepaald.
In de excel kolom staan de groepen nu keurig onder elkaar.

Gekke is....bij jouw bestand (waarvoor dank!) klopt dat nu idd wel....
Bij mij niet...

Misschien....
de categorieën die in die gesorteerde kolom komen te staan komt in mijn echte bestand tot stand via een IF formule.
Maar ja dat zou niet uit moeten maken toch?

Kloppen de benamingen wel exact, staat er niet toevallig een spatie voor of achter, heb je wel gesorteerd?

Laatst bewerkt:
Ja, zou het kunnen zijn maar ik heb alles gecheckt.
Ik ga eens proberen of ik met icons de groepen kan categoriseren en wat er dan gebeurd.
Wordt vervolgt....

Hmmm...ook niet.
Wanneer ik de data groepeer mbv icons dan komen in de map alle waardes tevoorschijn.
Ik zoek morgen nog even door.

Dank iig voor het meedenken!

Nou....helaas nog niet gelukt.
Ik ben er wel achter dat de legenda in de 3D map in alfabetische volgorde wordt opgemaakt, en wel van boven naar beneden (of naar keuze van beneden naar boven).
De volgorde zoals ik ze graag wil zien zijn van boven naar beneden: no, bond, safe, safer
De formule die ik nu gebruikte is:
=IF(F2<20;"no";IF(F2<50;"bond";IF(F2<100;"safe";IF(F2<150;"safest"))))

Bovenstaande bevinding betekent dat in de legenda visueel de volgorde nu is: bond, no, safe, safest.

Omdat ik geen andere namen kon bedenken die logisch waren heb ik na een dag puzzelen besloten: ik zet er een letter voor!
Geniaal dacht ik...waarom bedacht ik dat niet eerder...

Ik kom tot de volgende formule:
IF(F2<20;"D-no";IF(F2<50;"C-bond";IF(F2<100;"B-safe";IF(F2<150;"A-safest"))))
ook geprobeerd:
IF(F2<20;"D_no";IF(F2<50;"C_bond";IF(F2<100;"B_safe";IF(F2<150;"A_safest"))))
ook geprobeerd:
IF(F2<20;"D no";IF(F2<50;"C bond";IF(F2<100;"B safe";IF(F2<150;"A safest"))))

Maar als ik na het maken van deze probeersels op de "enter"toets druk blijft de formule in de cel zichtbaar.
Oook als ik even van tabblad wissel.
Hij rekent dus niet, echter ik krijg ook geen foutmelding....:rolleyes:
(in opties staan de Workbook calculations wel op Automatic.)
Klopt het dat ik geen spatie, tussenliggend streepje gebruiken, underscore (=onderliggend) streepje mag gebruiken in een excel formule?
Omdat het tussen de aanhalingstekens staat dacht ik dat het kon...

Iemand een tip? Of kan ik dit beter vragen in een nieuwe vraag?

Laatst bewerkt:
Nee dat klopt niet. Een formule moet beginnen met = en de celeigenschappen moeten voor het invoeren van de formule op standaard staan. (of beter niet op tekst staan)

Kleine aantekening; volgens mij moet je van jouw dataset een echte tabel maken. Bij mij werkt het anders niet. Zie ook de voorbeeldjes van @popipipo.

Laatst bewerkt:
YES, VenA dankjewel, inderdaad....ik was de = vergeten :o , wat goed van je!
Het is gelukt :thumb: heb er een letter voorgezet, niet ideaal maar goed. Soms erger je je aan dingen in een presentatie die een ander niet eens opvallen, dus ik laat het losssss.

Dank allen voor het meedenken!

Jij bedankt voor de vraag. De maps optie was ik eigenlijk alweer vergeten en ga mij er eens in verdiepen. Is een beetje een opvolger van Mappoint dus maar eens zien, los van presentatie, wat er met de onderliggende data mogelijk is.

Dus misschien kom ik nog wel met een vraag bij jou terug.:d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan