• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

volledig scherm blokkeren

• Onderwerp starter Onderwerp starter jagea
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jagea

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2008
In een applicatie wil ik dat de gebruiker alleen de 'volledig scherm' modus gebruikt. De 'Esc' knop heb ik uitgezet maar je kunt ook nog uit de 'volledig scherm' modus gaan door te dubbel klikken op de titelbalk. Hoe kan ik dit onmogelijk maken?

Al vast bedankt,

Je kunt de werkbalk weghalen. Of de software zijn originele grootte laten herstellen. Let wel dat je dit nooit 100% kunt afdwingen. Er zijn manieren om dit te voorkomen.

Probeer altijd naar oplossingen te zoeken die je gebruikers niet nodeloos irriteren, anders trek je uiteindelijk altijd aan het kortste eind

Hoe kan ik de titelbalk weghalen?

De applicatie is zo gemaakt dat het scherm in de stand 'volledig scherm' precies beeldvullend is. Werkt niet meer goed als er geen 'volledig scherm' meer is.

Totdat iemand een kleiner scherm heeft, of een groter scherm, of een andere beeldverhouding, of men overgaat op een andere excelversie, of dat iemand thuis moet werken via "citrix", etc ...

Ik wil het niet onnodig lastig voor je maken, maar na 20 jaar "tools en applications" weet ik dat je beter nog even naar jezelf kunt kijken dan de gebruiken lastigvallen. Ik kan even kijken of ik de code nog ergens kan vinden, maar je kunt geen rechten afnemen vanuit excel en de gebruiker kan dus altijd weer verkleinen, tenzij je de applicatie opstart vanuit een aparte launcher die je zelf schrijft in bijvoorbeeld C# of vb.NET

Ik zou ook geen instellingen van de gebruiker wijzigingen.
Als ik een volledig beeld wil maakt ik alles in een userform welke beeldvullend wordt weergegeven, en zich aanpast aan het scherm.

Niels

Bedankt voor de reacties,

Helaas zit het antwoord op mijn vraag er nog niet tussen.

Het is niet zo dat ik de gebruiker wil lastig vallen door hem te belemmeren uit de modus 'volledig scherm' te gaan. Wel wil ik voorkomen dat hij dit uit gewoonte doet en daarna de applicatie veel minder handig kan gebruiken (onnodig scrollen, etc.)

Al vast bedankt aan degene die mijn vraag alsnog kan beantwoorden.

Excel kent geen event als het excel venster wordt geresized/gemaximaliseerd/geminimaliseerd. Als je dit onmogelijk wilt maken zul je een api functie als SetWindowsHook moeten gebruiken. Tip: niet aan beginnen.
Eenvoudiger: in veel voorkomende events begin je met een regel die het scherm beeldvullend maakt. Bijv het selectionchange event. Als de gebruiker de schermgrootte wijzigt kan dat, maar bij de eerstvolgende klik op een andere cel zal het weer terugspringen. Niet fraai, zo niet heel erg lelijk. Beter: leer je gebruikers hiermee omgaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan