• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Volledige locatie in cel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jap
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Jap

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2002
Hallo,

Ik heb zelf al gezocht naar een oplosing voor het volgende, maar niet kunnen vinden. Hopelijk vind ik hier een beetje hulp.

Ik wil dat cel A1 de gehele locatie van een bepaalde file weergeeft (dus gaat niet om de file waar je op dat moment in zit). Maar omdat het elke keer om een andere file gaat, zou het mooi zijn als je heel makkelijk kan aangeven om welke file het gaat.
Ik zat zelf te denken aan als je op cel A1 klikt dat je dan door middel van bijvoorbeeld Verkenner de file kan selecteren en dat dan in cel A1 vervolgens de locatie van die file komt te staan. Andere/betere oplossingen zijn natuurlijk meer dan welkom.

Dus bijvoorbeeld:
Klik op cel A1. Opent Verkenner. Zoek zelf de desbetreffende file. Selecteer die file.
Cel A1 geeft vervolgens de gehele locatie vd file. Bijv. C:\Mijn documenten\File1.xls

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Ha Jap,

Ik zou er persoonlijk voor kiezen om een knop op het werkblad te plaatsen, i.p.v. een en ander in werking te zetten zodra een bepaalde cel geselecteerd wordt, maar ach, wie ben ik.

Voor het geval je onbekend met hoe je code 'achter' een werkblad plaatst:

- ga naar het werkblad waar je dit wil laten gebeuren
- klik met de rechtermuisknop op de 'tab' van het werkblad (links onderin, bij mij staat daar meestal 'Blad1')
- kies 'Programmacode weergeven'.

Vervolgens plaats je daar de volgende code:
Code:
Option Explicit

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
'deze macro wordt elke keer doorgelopen als er een andere cel geselecteerd wordt.
Dim sFileNamePath As Variant, sFileName As String, wbFile As Workbook
Dim i As Integer, Response As Variant

If Target.Address = "$A$1" Then
    'als de geslecteerde cel A1 is, dan...

sFileNamePath = Application.GetOpenFilename(, , "Vertel me waar de file staat!")
    'verkrijgt bestandsnaam en pad (opent niet!)

If sFileNamePath = False Then Exit Sub           'op 'Cancel' gedrukt, kennelijk hoefde het niet

ActiveSheet.Range("A2").Value = sFileNamePath   'bestandsnaam en pad op sheet zetten

'=========
    'theoretisch doet die wat je wil, denk ik, namelijk de locatie (en naam)
    'van het aangewezen bestand weergeven. Omdat ik de code hieronder toch nog
    'had liggen, krijg je dat er bij:

'vanuit de filename de bestandsnaam destilleren:
    i = 4
    Do While Mid(sFileName, 1, 1) <> "\"
        sFileName = Mid(sFileNamePath, Len(sFileNamePath) - i)
        i = i + 1   'pakt de laatste 4, 5, 6, etc. tekens van sFilename,
    Loop            'net zo lang tot er een "\" verschijnt.

sFileName = Mid(sFileName, 2)
    ActiveSheet.Range("A3").Value = sFileName

Response = MsgBox("Openen?", vbYesNo, "mag, hoeft niet")

If Response = vbNo Then Exit Sub

Set wbFile = Workbooks.Open(sFileName)                'opent bestand
End If
End Sub

Zie de bijlage, succes ermee!

Bijlagen

Top, bedankt voor je hulp. Ga het zo zelf proberen, maar in je bijlage werkt het....dus moet geen probleem zijn!

Beste Jap ;)

Als je in een Excel bestand zit zet dan in cel A1 de volgende formule :

=CEL("bestandsnaam")

Of je kan met de rechtermuisklik op het bestand klikken als het gesloten is en ga dan naar eigenschappen.

Groetjes Danny. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan