volledige schijf backup?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hjthelper

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2006
Berichten
200
Hoi allemaal,

Ik heb atm 2 harde schijfen. Allebei nogal oud en dus nogal langzaam. Volgens Speedfan SMART analyze gaan de prestaties/performance ook achteruit enzo.. Naja, ik heb dus de Spinpoint F1 besteld. Deze zou wel vandaag/morgen ofzo binnenkomen. deze dus

Uuuhm,

Ik heb nu 2 schijfen, de C:\ en de J:\ Dit zijn niet alleen partie-"anders", maar J:\ is een andere fysieke schijf. Deze zijn totaal 180GB. Nu word deze dus vervangen door één van 750GB. De HDD die ik nu heb is van Maxtor.

Nu denk ik, dat het wel mogelijk is om de J:\ "na te bootsen" via partition-manager. Zodat ik de apps die daar op staan wel gewoon nog kan starten als ik die naar één HDD kopieër.

Daarna, wil ik graag een VOLLEDIGE backup/kopie maken van ALLES, en deze dan kopieëren op de nieuwe HDD. Ik dacht eraan of het mogelijk was een volledige image te maken van mijn schijf, en deze dan weer te laden op de andere harde schijf? Zodat ik niet alles hoef te formatteren?

Gaat dit lukken? Hoe moet dit? Kan ik gewoon de Fysieke J:\ schijf nabootsen op de C:\ schijf? Krijg ik verder geen problemen?

Alvast bedankt :D

- Niels
 
Ik denk helaas niet dat het zal lukken.

jij wilt dus windows kunnen draaien door gewoon een backup terug te zetten op die nieuwe harde schijf?

Je kan altijd proberen maar ik vrees ervoor
 
Precies, heel windows met alle instellingen en programma's en alles derop en deraan :p
 
dat zal helaas niet werken hoor denk ik :p

Het is het proberen waard maar ik denk... Helaas ;)
 
Het was als het goed is toch mogelijk een gehele schijf backup te maken? via een image ofzo de hele pc opslaan?
 
ja, met norton ghost kan je bijvoorbeeld een volledige image maken van een hele partitie dat weet ik maar of je die dan ook op een nieuwe harde schijf kan terugzetten? :p
 
ja, ook goed :p

handig om te weten ^^
proberen maar zou ik dan zeggen ;)
 
Ok ben er achter dat het met Norton Ghost van. Deze heeft een mooie optie: Station Kopieëren, (Clone Disk in het Engels)

Nou maargoed.. In een tutorial van de 2003 versie word er aangegeven dat je pc moet worden herstart (C:\ is in gebruik, ofc). Maar ik heb nu Norton Ghost 14. Deze gaat gewoon verder. Ik krijg dan daarna de foutmeldingen dat de bestanden in gebruik zijn.. Hoe kan ik ghost de optie laten weergeven om te kopieeren/klonen na een reboot/via zo'n dos venster? In 2003 werd dit gewoon aangegeven, hoefde niet via een boot cd ofzo.

- Niels
 
Je kan ook een boot-cd of boot-floppy maken vanuit Ghost, en daar van opstarten, dan zijn de bestanden van C niet meer in gebruik en kan je je Image maken.
Dat vind ik toch de veiligere manier. Dan draait er ook gegarandeerd verder niets in de achtergrond wat je proces kan verstoren.

Als de Image op je Spinpoint staat, dan moet deze wel dezelfde schijfletter (C) hebben als waar je de image van gemaakt hebt, anders gaat je vliegertje niet op denk ik.
 
Hmm naja, norton ghost is gewoon waardeloos dus. Die moet het gewoon doen..

Nou volgende app geprobeerd: 15 dagen trial (fully operational zegt het bedrijf) van Acronis Migrate Easy 7.0. Nou daar krijg ik wel de melding opnieuw op te starten enzo, maar dan blijft het scherm zwart na de windows-laadbalkje.. heb het ook al op andere forum gezet, maar nog geen reactie hoe dat op te lossen is :(
 
Ik denk niet dat Norton waardeloos is gezien het antal mensen dat het gebruikt.
Het lukt alleen als je van een CD oid opstart. Elk programma dat een image maakt, kan het ook terugzetten alleen is de documentatie bij de een wat beter dan bij de ander.
 
Ghost is bijna de standaard voor dit soort klusjes, je moet ergens iets fout doen.
Zelfs versie 2003 werkt als een tierelier voor zowel XP als Vista, vanaf USB stick.
Veel makkelijker kan je het bijna niet maken.
 
USB stick? Heb em gewoon geinstalleerd hoor... Maargoed, kga zometeen die acronis true image maar proberen op cd te branden. (Raar dat dit nergens op de site vermeld staat) en kijken hoe het gaat ;)

Bedankt alvast ;)

- Niels
 
Ok naja de "kloon" is nu gelukt :) Mooi zo

Nog een dingetje,

Ik heb in de BIOS het opstarten van boot devices uitgezet bij de andere, dus volgens mij start de pc nu wel op v.a. de kloon. Alleen de nieuwe harde schijf is nu E:\ en de oude nog C:\. Dit moet dus andersom. Ook worden alle programma's nu nog van C:\ gestart, terwijl E:\ de nieuwe harde schijf is..

Hoe is dit op te lossen?

Nogmaals heel erg bedankt alvast :D

- Niels
 
Heb trouwens de kabels omgewisseld dus. (of dat werkte). Nu zit de nieuwe harde schijf waar eerst de oude zat, en dus andersom. Helaas geen resultaat. Als ik de oude harde schijf stekker eruit trek dan start ie wel maar dan doet het toetsenbord het niet. (Gewoon USB, geen draadloos). Daarna kan ik wel account kiezen maar dan blijft ie een tijd op bureaublad voorbereiden voor, daarna een blauwe achtergrond. (als je bij achtergrond "geen" kiest in Windows). Verder niks...

Nog even gecontroleerd verder.. Heel windows/services start wel v.a. E:\ maar de apps (dus zeg.. Msn messenger, of Firefox en Speedfan (gewoon voorbeelden) staan nog gelinked naar C:\. Daarom wil ik dus dat E:\ C:\ word, zodat alles v.a daar word gestart.
Met de standaard windows tool gaat dat niet, paragon partition manager weet ik ook niet hoe/lukt niet. En Partition Magic werkt niet op Vista...

- Niels
 
Het is inmiddels gelukt! Hier even hoe ik het toch nog voor elkaar heb gekregen, voor als iemand anders er wat aan heeft:

1. De nieuwe harde schijf formatteren (dit is geen probleem als je het zoals ik al een keer fout hebt gedaan, zelfs al start Windows al van de nieuwe harde schijf, maar de applicaties nog niet)
2. Met een Boot cd van Acronis true image en/of Migrate easy (Norton ghost kan ook) de oude Hard drive clonen naar de nieuwe dus. (Je kunt vaak ook instellen om de nieuwe hard drive eerst te formatteren, dit moet je dan dus ook doen)
3. Zodra die klaar is, en je herstart je pc, GELIJK UITZETTEN, gewoon de knop 5 seconden ingedrukt houden of voeding uitzetten. (Dit had ik dus fout gedaan). De computer mag NIET windows gaan opstarten, dus DIRECT uit.
4. Alle kabels eruit en voeding uit. Dissconnect daarna de oude harde schijf van het moederbord/voeding.
5. Doe alle kabels er weer in en zet de voeding aan.
6. zet de PC aan.
7. Als het goed is start windows en alles nu op v.a de nieuwe harde schijf :D (Indien niet, controleer ffe of de nieuwe harde schijf in de BIOS is ingesteld om te booten)
8. Je kunt daarna weer de pc uitzetten/stekkers eruit/voeding uit en de oude harde schijf aansluiten als je dat wilt.

Zorg ervoor dat je voordat je gaat werken in de pc kast geaard bent. (Dus even de verwarming aanraken of een polsbandje kopen om jezelf te aarden.

Bedankt allemaal voor de hulp, Ik hoop dat jullie er nu ook wat aan hebben :)
 
goed dat je het dan zelf in orde hebt gekregen maar ik denk dat je dat vooral aan je eigen te danken hebt ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan