voltage probleem

• Onderwerp starter Onderwerp starter fms
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

fms

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2007
hallo,

ik heb een probleem met het overklokken van mijn e6750+p5k-e moederbord. standaart draait de processor op 2.66GHz. ik heb de FSB van 333.3 steeds verhoogt tot dat die bij 425 uitkwam. toen ik hem hierna nog iets verder wou hebben kreeg ik al snel met orthos foutmeldingen. ik dacht toen dat het wel tijd werd om de Vcore te verhogen. uit het programma CPU-Z las ik af dat het voltage ongeveer 1,33V was(hij stond eerst op atomatisch), dus ik besloot om in het bios om de Vcore te verhogen in stapjes maar de eerste keren starte windows niet eens op( bij 1,35V) en bij 1,37 tot 1,4V was hij verschrikkelijk onstabiel(na 20s al een waarschuwing van Orthos). het vreemde is nog wel dat in CPU-Z en SpeedFan ik een voltage zie van nog steeds 1,2-1,3V terwijl ik het in het bios handmatig op 1,4V had gezet :confused:. wat moet ik nu doen?

Laatst bewerkt:
Het best is om dingen uit te sluiten. We weten in ieder geval zeker dat instellingen bewaard worden, de instelling van de FSB wordt ook bewaard. Daar zit het probleem niet.

Ik heb ook een E6750, maar de FSB verhogen tot 425 maakt een CPU klokfrequentie van 425 x 8 = 3400 MHz = 3.4 GHz, gaat inderdaad lastig zonder het verhogen van het voltage. Probeer je CPU eerst eens op 3.2 GHz te laten lopen, met een FSB van 3200 / 8 = 400.
Dat zou zonder voltage-verhoging stabiel moeten werken. Stress dan 8 uur met Orthos, en ga dan met kleine stapjes je FSB weer verhogen, en weer even stressen. Lukt het niet, dan weet je dat je dan het voltage met één stapje moet verhogen. De kunst van het overclocken is niet dat je zo snel mogelijk een snelle CPU hebt, maar dat de FSB en het voltage perfect op elkaar afgestemd zijn.

bedankt voor de reactie,

nog een vraag: wanneer(hoe) zou ik moeten merken dat het het geheugen niet meer mee wil?

Je weet dat je het voltage van het geheugen ook nog kunt verhogen?

Je hebt 3 mogelijke factoren die niet meer verder willen:
de CPU, het moederbord of het geheugen. De E6750 is een enorme clocker, dus daar zal de bottleneck waarschijnlijk niet liggen. Het moederbord of het geheugen is een stuk waarschijnlijker. Voor ik die vraag kan beantwoorden, wat voor geugen gebruik je?

Team Elite 2048 MB, PC6400

Mooi, dat is DDR2-800 geheugen. Die kun je ongeveer overclocken tot 900 MHz, Team staat bekend om zijn goede overclock-modules. :)
Wel moet je misschien het voltage van je geheugen verhogen om 900 MHz te halen.

ik ben nu van plan om de FSB te verlagen tot ongeveer 375, en dan het laagst mogelijke voltage te zoeken mij zowel de CPU en het geheugen. En als ik dat heb gevonden weer andersom gaan werken. Klinkt dit als een goed plan?

ps hoe zit het met warmte van het geheugen?

Laatst bewerkt:
ik ben nu van plan om de FSB te verlagen tot ongeveer 375, en dan het laagst mogelijke voltage te zoeken mij zowel de CPU en het geheugen. En als ik dat heb gevonden weer andersom gaan werken. Klinkt dit als een goed plan?

ps hoe zit het met warmte van het geheugen?

Dat plan is uitstekend, dat is precies wat je moet doen. :thumb:

Over de warmte van het geheugen: als je de modules overclockt en het voltage verhoogt, dan genereren de modules inderdaad extra warmte. Dit is echter niet zo'n probleem, als je maar zorgt dat je een goede airflow (luchtstroom) in je kast hebt, zodat de modules letterlijk en figuurlijk wat ''frisse lucht'' krijgen.

ok dat ga ik doen, hartelijk bedankt voor uw advies:):thumb:

Vraag over BIOS en Vcore

Ik ben in de BIOS bepaalde dingen tegen gekomen waar ik niets van begrijp. Bijvoorbeeld: Waar moet ik "enhance System Performance" op zetten? Op:
-Standard
-Turbo
-Extreme (staat hij nu op)

en High Speed Dram DLL Setting moet ik dan option 1 of option 2 kiezen?
(staat nu op option 1)

C.I.A.2 staat nu op disabled. Kan op: Cruise, Sports, Racing, Turbo, Full Thrust.

Nog een vraag over het overklokken als ik mijn FSB op 395 zet en voltage op 1.3625V krijg ik na 12 minuten in Orthos een rood scherm?

Moet ik misschien i.p.v. de CPU voltage de FSB overvoltage verhogen, om hem wat stabieler te laten lopen?

E6750 @ 3,1Ghz
2x 1024MB GeIl geheugen 800Mhz

Meestal kun je zulke dingen in de handleiding van je moederbord vinden(wat voor moederbord heb je eigenlijk), maar wat wil je eigenlijk doen met die settings?

over het overclocken mischien kun je het voltage nog een beetje proberen te verhogen, en kijken of hij het dan langer volhoudt. zo niet is het mischien een idee om naar andere dingen te kijken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan