• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

volume bereken in tanken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bollie89

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2016
Goede dag,
Ik heb een interpolatie uitdaging.
In het voorbeeld zie je een tank calculation sheet, met behulp van excel willen we een gemeten niveau in een tank omrekenen naar een volume.

Op de eerste sheet zie je een aantal gele vakken, deze dienen ingevuld te worden en excel moet de rest uitrekenen.
B2 is de trim van het schip (De grote van de hoek in meters dat het schip achterover ligt)
B5:B8 is het level dat we in de tanken meten.
C5:C8 is het volume werkelijk aanwezig in de tank.
G5:G8 Interpoleerd 0.50mtr level met de tanktabellen met een scheepshoek van 0mtr.
H5:H8 interpoleren bovenstaande op een half 0,5mtr trim enz.

Mijn probleem nu is dat ik C5:C8 alleen maar kan laten interpoleren tussen 1.5mtr trim en 0mtr trim.
Mijn doel is om excel te laten kiezen tussen welke waardes die moet interpoleren. (Is de trim 0,8mtr moet er geinterpoleerd worden tussen kollom H en I, bij 0,3 interpoleren tussen kollom G en H.)

Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?

Alvast bedankt.

Bijlagen

2 Alternatieven in de bijlage:
a. In C5 (en gekopieerd naar beneden) een formule zonder hulpkolommen.
b. In Q5 (en gekopieerd naar beneden) een formule met hulpkolommen en bijbehorende gedefinieerde namen in kolommen L: P.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Gebruik de wedge formule

Hallo Bollie,

Ik heb dit nog niet in Excel gemaakt omdat wij dit weinig gebruiken ( overigens heb ik wel heel wat sheets voor volumes etc .), maar een goede manier om te starten is de Wedge formule te gebruiken.
Deze moeten wij gebruiken bij tankers die leeg gemeten of gedeeltelijk geladen zijn, als zij achterover liggen . Deze tankschepen zijn dan wel vanaf zo'n 60 meter tot meer dan 350 meter lang met een tonnage tot 350.000 ton

http://marinewiki.org/index.php?title=Wedge_formula
of :
http://www.sevensurveyor.com/wedge-formula/

De hoeveelheid die jij aangeeft in de tank is eigenlijk verwaarloosbaar om te gaan berekenen. Maar desalniettemin een leuk projectje, ik hoop dat je iets kan met uitleg van de wedge formules.
Ik ga er zelf ook eens mee stoeien.

Groeten,
Folkert

Allen bedankt voor de snelle reacties, hier kan ik zeker wat mee, en kan ik weer verder stoeien met alle tanken!

@Folkert, dank voor die Wedge formule, ga ik me eens goed in verdiepen.
En de huidige tanken in het voorbeeld zijn niet zo groot inderdaad, maar wou eerst iets werkends hebben voor ik het voor de bunkertanks ga maken!
En nu een goed bestand maken, en dan heb ik daar op volgende schepen ook weer wat aan!

Groet,
Leo

Hoi Leo,

Bij vragen over tankvolume berekeningen, ik werk als Loadingmaster/papierenman bij een grote groene oliemaatschappij. Je zult mijn naam vast wel op een ullagerapport vinden.
Hier nog een voorbeeldje voor wedgeberekening

Bekijk bijlage Wedge formule.xlsx

Groeten,
Folkert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan