volume harde schijf daalt (Vista)

Status
Niet open voor verdere reacties.

yve

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2007
Berichten
5
Goedenavond,

ik heb op 28 maart een medion 8822 entertainment - pc - Vista Home Premium (Aldi) gekocht. (intel dual core 2,13 GHz, 1024 ram., 320 GB HD) Mijn harde 'C' schijf heeft een opslagcapaciteit van 271 gigabyte. Elke dag vermindert deze met een 2 tot 4 gb. Beveiliging geeft niets abnormaals aan, geen virussen of spyware. Ben bij mijn weten ook niet op malfide sites terecht gekomen. Zelf heb ik enkel een spel (nieuw gekocht in winkel) geïnstalleerd maar dit verbruikt maar enkele gigabytes. Ook al doe ik niets speciaals op de pc, het volume blijft dalen. Het enige wat ik opmerk is dat als ik naar het logboek (via systeembeheer) ga, er staat aangegeven dat er elke dag een aantal 'shaduwkopies van volume worden gemaakt' maar weet niet dit er iets mee te maken heeft. Indien dit zo verder gaat, heb ik binnen een aantal maanden geen opslagcapaciteit meer over op mijn 'c' schijf. Wat moet ik doen !!!?
 
Open Deze Computer
Rechtsklik op één van de schijfletters, en kies Eigenschappen.
Klik op het tabblad Schaduwkopiën (of zoiets, ik ken alleen de engelse versie: Shadow Copies)
Beperk daar, naar eigen smaak, de ruimte die voor schaduwkopien gebruikt mogen worden of, ook weer naar eigen smaak, klik op Uitschakelen. Dit moet per schijfletter gebeuren. Klik daartoe in het vakje met de schijfletters op de schijf waarvan je de instellingen wilt aanpassen.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Md8822

Hoi,

Spijtig genoeg heb ik voor jou probleem geen oplossing.

Maar wie weet kan jij me helpen.

Mijn Pc MD 8822 heb ik terug moeten zetten naar kooptoestand en heb nu het volgende probleem:

In internet explorer 7 kan ik de werkbalkknop (onderzoek) niet selecteren,daar dit niet in de lijst is opgenomen.
Kan je me zeggen hoe dit komt?

Ook heb ik al verschillende Java's geinstalleerd van Sun
versie 5.0.06, 5.0.11 en de 6.01 maar krijg telkens het bericht als ik online een spel wil spelen

You need a java script-enabled browser

Wat is hiervan de oorzaak?
Welke Java is bij jou geinstalleerd?
Is het mogelijk om de instellingen van jou java te krijgen?

Het zou fijn zijn moest u me kunnen helpen


Groetjes,Pascal
 
Open Deze Computer
Rechtsklik op één van de schijfletters, en kies Eigenschappen.
Klik op het tabblad Schaduwkopiën (of zoiets, ik ken alleen de engelse versie: Shadow Copies)
Beperk daar, naar eigen smaak, de ruimte die voor schaduwkopien gebruikt mogen worden of, ook weer naar eigen smaak, klik op Uitschakelen. Dit moet per schijfletter gebeuren. Klik daartoe in het vakje met de schijfletters op de schijf waarvan je de instellingen wilt aanpassen.

Succes,

Tijs.

Goeiedag,

merci, Tijs, voor je antwoord, maar als ik rechtermuisklik op 'C' en zo naar eigenschappen ga, vind ik daar nergens geen tablad 'schaduwkopiën' of iets in dien aard! Was jou antwoord geformuleerd voor Vista? ik zoek verder in deze richting en laat iets weten als ik een oplossing vind. Indien je me alsnog kunt verduidelijken waar ik 'schaduwkopiën' kan instellen, laat aub iets weten.

Alvast bedankt,

Yve
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Spijtig genoeg heb ik voor jou probleem geen oplossing.

Maar wie weet kan jij me helpen.

Mijn Pc MD 8822 heb ik terug moeten zetten naar kooptoestand en heb nu het volgende probleem:

In internet explorer 7 kan ik de werkbalkknop (onderzoek) niet selecteren,daar dit niet in de lijst is opgenomen.
Kan je me zeggen hoe dit komt?

Ook heb ik al verschillende Java's geinstalleerd van Sun
versie 5.0.06, 5.0.11 en de 6.01 maar krijg telkens het bericht als ik online een spel wil spelen

You need a java script-enabled browser

Wat is hiervan de oorzaak?
Welke Java is bij jou geinstalleerd?
Is het mogelijk om de instellingen van jou java te krijgen?

Het zou fijn zijn moest u me kunnen helpen


Groetjes,Pascal

Dag Pascal,

Weet niet direct een antwoord op je vraag maar zal het eens bekijken.
Staat "explorer" bij jou ingeschakeld als standaard browser? Wat gebeurt er als je deze uitschakeld?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb voor Vista alleen een engelse tekst gevonden waar het in te stellen is. Ik heb geprobeerd tussen haakjes de NL variant te noemen (mijn poging het te vertalen, want ik heb zelf Vista niet).
Sorry dat ik je de verkeerde kant opstuurde eerder.

In Vista moet je er zo kunnen komen en instellingen doen:

1. Open Control Panel (Configuratiescherm)
2. Open System and Maintenance (Systeembeheer??)
3. Open System
4. Click System protection (Systeem beveiliging?)
5. Accept the elevation prompt (Zet je credentials op Beheerder)
6. Uncheck the drives that you want to disable System Restore and Previous
Versions for. (Vink aan welke schijven geen Vorige Versies moeten hebben).

Let wel op: Je verliest voor die schijf wellicht ook de mogelijkheid van Systeemherstel. Kijk dus goed of je dat er ook mee uitschakelt. Systeemherstel is een goed iets, voor de partitie waar je Vista systeem op staat.

Hopelijk kom je er zo wel. Je moet dus blijkbaar in Configuratiescherm zijn om het in te stellen.

Overigens zal je schijf nooit helemaal vollopen ermee, omdat er een limiet op staat. Hopelijk kun je via bovenstaande instructie achterhalen welke limiet dat voor jou is, en of die acceptabel is (qua grootte) of dat je die toch wilde aanpassen of schaduwkopiën helemaal hebt uitgeschakeld.

Laat ons weten waar die schaduw-kopie-instellingen precies staan (in Nederlandse Vista-termen), dan hebben anderen er ook wat aan.

Succes,

Tijs.
 
Hallo,Yve

Bedankt voor jou reactie op mijn vraag

Internet explorer is standaard
Welke versie van Java hebt u?
Is het mogelijk om de instellingen van jou java te krijgen?

groetjes,Pascal
 
Ik heb voor Vista alleen een engelse tekst gevonden waar het in te stellen is. Ik heb geprobeerd tussen haakjes de NL variant te noemen (mijn poging het te vertalen, want ik heb zelf Vista niet).
Sorry dat ik je de verkeerde kant opstuurde eerder.

In Vista moet je er zo kunnen komen en instellingen doen:

1. Open Control Panel (Configuratiescherm)
2. Open System and Maintenance (Systeembeheer??)
3. Open System
4. Click System protection (Systeem beveiliging?)
5. Accept the elevation prompt (Zet je credentials op Beheerder)
6. Uncheck the drives that you want to disable System Restore and Previous
Versions for. (Vink aan welke schijven geen Vorige Versies moeten hebben).

Let wel op: Je verliest voor die schijf wellicht ook de mogelijkheid van Systeemherstel. Kijk dus goed of je dat er ook mee uitschakelt. Systeemherstel is een goed iets, voor de partitie waar je Vista systeem op staat.

Hopelijk kom je er zo wel. Je moet dus blijkbaar in Configuratiescherm zijn om het in te stellen.

Overigens zal je schijf nooit helemaal vollopen ermee, omdat er een limiet op staat. Hopelijk kun je via bovenstaande instructie achterhalen welke limiet dat voor jou is, en of die acceptabel is (qua grootte) of dat je die toch wilde aanpassen of schaduwkopiën helemaal hebt uitgeschakeld.

Laat ons weten waar die schaduw-kopie-instellingen precies staan (in Nederlandse Vista-termen), dan hebben anderen er ook wat aan.

Succes,

Tijs.
 
Je citeert nu alleen de instructie, je geeft niet aan of je er iets aan hebt gehad.

Graag wat meer informatie/terugmelding.

Tijs.
 
Bedankt Tijs,

Het dalen van de opslagcapaciteit van mijn harde schijf 'C' is gestagneerd. Zoal je eerder al zei staat er dus inderdaad een limiet op. Deze limiet bedraagt 15% van de schijf. In het 'rapport van systeemstabiliteit' wordt nu ook niet meer aangegeven dat er nog 'schaduwkopiën van volume' worden gemaakt. Hoe je dit juist instelt weet ik nog niet precies. Tot nu toe kan ik systeemheerstel in - of uitschakelen of handmatig herstelpunten ingeven. Voor Vista doe je dit zo : 'configuratiescherm' =>systeem=>systeembeveiliging=>'gebruikersaccount' (klik op doorgaan)=>'systeemeigenschappen'=> vakje uitvinken naast de schijfletter (volledig uitschakelen) of voor de optie kiezen 'herstelpunt maken'. (dus min of meer zoals je zei)
Verder misschien handig om te weten hoe je in Vista naar het 'rapport van systeemstabiliteit' gaat : 'congiguratiescherm'=>systeembeheer=>'betruiwbaarheids -en prestatiecontrole'=>'gebruikersaccountbeheer (klik op doorgaan)=>'controlehulpprogramma's'=>'betrouwbaarheiscontrole'. Meer onderaan het scherm zie je het 'rapport van systeemstabiliteit' staan. Hier kan je het gewenste deel 'ontvouwen' door op het '+' teken te klikken.
Door dit te doen kan je zien wanneer en hoe vaak er bv. 'schaduwkopiën' gemaakt zijn op die dag, vorige dagen enz.

Indien systeemherstel op maximum staat en tot de limiet van 15% van je harde schijf (partitie) gaat, neemt dit in mijn geval (15% van 271gb) ongeveer een 40gb. in beslag wat ik verschrikkelijk veel vind. Ga verder onderzoeken hoe dit fatsoenlijk in te stellen. Voor nu zal ik deze vraag als 'opgelost zetten'.

bedankt Tijs voor je hulp.
 
Bedankt voor je uitgebreide 'handleiding' hoe de instellingen van Schaduwkopiën en Systeemherstel in de NL versie van Vista te kunnen bekijken. :thumb:

En fijn dat mijn informatie nuttig voor je is geweest. :thumb:

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan