Als ik op de volume knoppen op mijn HP draadloos toetsenbord klik zie ik op het beeldscherm wel de tekst volume verhogen/verlagen verschijnen doch het volume wordt niet aangepast. Nieuwe drivers voor draadloos toetsenbord/muis geinstalleerd doch zonder resultaat. Helpdesk van HP kan mij niet verder helpen.
Die tekst op het scherm wordt door de bij het toetsenbord meegeleverde software verzorgd.
Het regelen van het volume moet echter opgepakt worden door de windows-service voor invoerapparaten en daar zit soms het probleem. Na lang speuren en combineren van meerdere tips heb ik ontdekt dat de volgende oplossing werkt.
In het Engels is de term voor de service voor invoerapparaten HID-service en dat betekent Human Interface Device en het benodigde bestand hiervoor is hidserv.dll
Als eerste moet het windows bestand van die service in de map system32 staan, meestal C:\windows\system32
Is dat niet het geval, doe dan het volgende:
1. Plaats de windows xp setup cd in de drive.
2. Start de windows verkenner.
3. Ga naar de map <drive>:\i386\drivers.cab
4. Dubbelklik op dit bestand en de lijst met de in dit archief aanwezige bestanden verschijnt.
5. Kopiëer het bestand hidserv.dll naar de map system32
n.b. Als je het bestand niet kunt openen met dubbelklikken, dan moet je eerst een programma als winzip op winrar installeren.
Zorg vervolgens dat de service gestart wordt, niet alleen nu, maar elke keer dat windows opgestart wordt.
Dit gaat als volgt:
1. Ga naar configuratiescherm -> Systeembeheer -> Component Services
2. Klik op Services (lokaal)
3. In het rechter venster zoek je de naam HID Input Service
4. Als status zou daar moeten staan "Gestart" en als opstarttype "Automatisch"
n.b. Als dat er al staat, werkt deze oplossing mogelijk niet, maar je kunt het allicht verder proberen. Als het er niet staat, ga dan door.
We passen eerst het register aan.
1. Start de register editor met het via het startmenu Start -> Uitvoeren en type REGEDIT
2. Navigeer naar de volgende sleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\HidServ\Parameters
3. Klik met de rechter muisknop in het rechter venster en kies voor: Nieuw -> Waarde met uitbreidbare tekenreeks
4. Noem deze waarde ServiceDll (let op dat je deze naam precies overneemt).
5. Dubbelklik op deze nieuwe waardenaam en vul bij waardegegevens in %SystemRoot%\System32\hidserv.dll
6. Sluit de registereditor af.
n.b. Deze aanpassing zorgt ervoor dat de service elke keer start als windows wordt opgestart.
Tenslotte moet je de service deze keer handmatig starten.
1. Ga terug naar de Component services.
2. Klik met de rechter muisknop op HID Input Service en kies Starten.
3. Sluit het scherm van de Services.
De volumeregeling zou nu direct moeten werken en ook elke keer als windows is opgestart.
Succes!!