Volume van HD in bios van 250GB naar 137GB

Status
Niet open voor verdere reacties.

Scoobsalamander

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2003
Berichten
30
Computer gecrashed en dan maar terug via Acronis mijn backup teruggeplaatst maar nadien was ik alle andere partities op diezelfde harde schijf kwijt.

Als ik in bios de schijf bekijk geeft deze ook maar 137GB weer ipv 250GB. Nu weet ik niet of dit de oorzaak was van de crash of doordat ik iets verkeerd gedaan heb met Acronis maar in de Bios zou ik toch ten allen tijde die 250GB moeten zien?


Hoe krijg ik deze partities terug?
 
Hallo, je heb een anderhalf uur je vraag gestelt. Iedereen helpt hier vijwillig en er moet maar net iemand online zijn die jou met je probleem kan helpen.
 
Hoi !

Misschien XP-SP2 installeren ?

Greetz,

Harry.
 
Is reeds geïnstalleerd maar het probleem stelt zich reeds in het BIOS, dus dan is er toch nog geen sprake van Windows of dergelijke vermoed ik.

Momenteel met enkele recovery programma's (MS-DOS) aan't bekijken en een deel van de verloren files zou ik eventueel wel kunnen recoveren maar 't is en blijft 137GB.

Alvast bedankt voor de reactie.
 
Die grootte van 137gb doet inderdaad aan sp2 denken, maar dat kan nooit invloed op de bios hebben.
n bios update ook niet, want daarna had je het probleem eerder gehad.
iets wat acronis heeft gedaan? die kan wel speciale verborgen partities maken, maar die ziet het bios normaal wel dacht ik.
Misschien helpt het als je de bios de schijf opnieuw laat herkennen.
Ook zat ik aan een fixmbr te denken (met de herstelconsole)
Maar ik weet eerlijk gezgd niet of een beschadigde boot sector invloed heeft op hoe de schijf herkend wordt in het bios. Denk eigenlijk van niet.

mvg leo
 
Laatst bewerkt:
Ik ken sinds kort het probleem (zie mijn topic van gisteren): Oudere moederborden (hoe oud weet ik niet) ondersteunen geen schijven boven 137 GB (Voor nog oudere gelden weer andere grenzen, moederbordontwerpers hebben duidelijk nooit een 'vooruitziende blik' gehad). Het mobo 'ziet' dan maar 137GB en die kan wel gewoon gebruikt worden. Niet onmogelijk dat je Windows hem wel helemaal kan zien, maar dat dit vroeg of laat toch problemen geeft.
Er zijn verschillende oplossingen. Het volgende schreef ik deze week op de nieuwsgroep van BootItNG (partitie/bootsoftware):
I bought a Samsung 400GB HD but my motherboard only recognizes 137GB on it.
This appears to be common on older mobos that do not support 48 bit LBA.
There is no BIOS upgrade that wil fix the problem, and the computer
manufacturer (HP) has no plans to bring a new one out.
(My computer is a HP Vectra VL 400 MT; my OS is Win2000-SP4)

I found out that I am left with three options:

1. Install the Disk Manager that I can download from Samsungs website. This
software is also known as a Dynamic Drive Overlay, it boots before
everything else to overcome the BIOS limitation.
This does not seem an attractive option for several reasons, see
http://www.pcguide.com/ref/hdd/bios/over_DDO.htm
It might also get into the way of BootItNG.

2.Install Intel Application Accelerator
http://www.intel.com/support/chipsets/iaa/sb/cs-009299.htm
The many issues involved make me reluctant to try this. And I don't expect
it to work for BootItNG as it is installed in Windows.

3. Install a PCI IDE/ATA controller card and pray that it will work on my
system. (It seems that I may need to disable the integrated IDE-controllers and I cannot
do that for the harddrives separately from the CDdrives)

Ik heb deze wijsheden opgedaan op http://www.pcguide.com/ref/hdd/bios/over.htm Zeer lezenswaard, al is het hier en daar wat achterhaald.

Een vierde mogelijkheid is een externe USB drive.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed lees werd deze schijf wel voor de volle capaciteit herkent, alleen na het terugzetten van een image niet meer, kan zijn dat de partitie teruggezet is en deze nu de mbr heeft bewerkt.

Helemaal leegmaken en opnieuw indelen met de tool van de schijffabrikant zou kunnen werken.

Of TestDisk zich erover laten buigen en de driveparameters ermee aanpassen.
 
Inderdaad, deze schijf heeft steeds goed gewerkt tot ik de image heb terug gezet.

't Probleem is dat ik zelfs in MS-DOS met Hiren's BootCD niet veel verder geraak en daar staan nochtans heel wat tooltjes op. Ofwel gebruik ik ze verkeerd dat kan ook....:(

Is het door de MBR dat de computer kan zien wat voor capaciteit deze schijf bevat? Indien deze dan slecht is kan ik deze dan herschrijven of ......?
 
Hoe staan dan de chs in verhouding tot wat er op de schijf zelf staat? in testdisk?
 
@Lange Pier zou een fix mbr in dit geval niet wat kunnen doen?

of is dat al geprobeerd?
 
Zou kunnen indien de reserve niet is overschreven, hij is al met Hiren's aan de slag geweest, daar staan ook diverse tools ervoor op, even wachten tot er iets uitkomt met TestDisk.
 
Sorry hoor, maar dat is gewoon een registeraanpastooltje die hetzelfde in het register veranderd als SP1 of SP2 van windows, en die gebruikte je al.

Nogmaals, TestDisk kan die partities opzoeken en herstellen.
 
Ja maar hetgeen ik had moeten aantreffen in het register stond er wel degelijk niet in en ik gebruik wel degelijk win XP SP2.

TestDisk in Dos kon toen alleen maar de 137,4GB zien, dus nu zal ik het nog 'ns proberen.

Eerst die andere partities veilig stellen op een andere harde schijf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan