Volumeletter C: van mijn Windows-partitie veranderd naar E: & E: ( systeemvolume) veranderd naar C:

Mikadoo

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2026
Na het deïnstalleren van een programma met Revo Uninstall start Windows niet meer op!

Geeft daarbij de foutmeldingen:
0xc000000e & 0xc0000225.

Mogelijk dus ontbrekende of defecte systeembestanden!

Nu zijn ook de stationsletters omgewisseld!
Oorspronkelijk:
Partitie C: bevat Windows 11 Pro 21H2 installatie.
Partitie E: is de systeem-partitie.

Met het commando DISKPART de Windows-partitie weer C:\ gemaakt.
Na herstarts is deze telkens weer gewisseld naar E:\
Wat is hiervan de oorzaak?

Dus Windows staat op C: geïnstalleerd en dan zeg je dat E: de systeem partitie is?
Verwarrend...

En welk programma heb je met Revo gedeïnstalleerd?

Zet je back-up terug indien gemaakt, opties v.a. de installatie medium in de reparatie console al geprobeerd?

En idd, de C: is de systeempartitie, hoe kom er aan dat het de E: is, als die als systeempartitie gebruikt is is dat de C:, kijk in de opstartopties, zal daar de andere installatie bij staan.

Windows is idd geïnstalleerd op C:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet geheel de functie ken van de E: partitie!
Maar lijkt mij het station tussen de BIOS en de C: Windows installatie.

Het programma wat ik met Revo Uninstall verwijderde is: Cherry Audio - Trident.
Dat is een Synthesizer in VST 2&3 formaat + stand alone.
Naast de standaard verwijdering via Revo.. gaf Revo ook de mogelijkheid om verdere restanten op te sporen: een entry in de registry die daar over ging heb ik daarmee laten verwijderen.
Daar is, denk ik, het hele probleem van niet meer kunnen opstarten mee begonnen.

Revo maakte wel een herstelpunt aan in Windows en ook een registry-backup.
Maar die weet ik niet te benaderen nu windows niet meer start.

Ik heb geprobeerd via een USB-herstelstation & de Windows 11 installatie cd-rom de boel te laten repareren... maar dat hielp niet.
Ook div. tools van Hiren's boot cd gebruikt voor monitoring & probleem oplossing.
Maar ik kom niet verder... en het telkens verwisselen van c: & e: na reboot blijft een raadsel.

Ik had nog een complete image liggen van deze schijf op een andere schijf ..gemaakt op een eerdere datum als reserve-copie.
Als ik deze opstart in mijn pc start die Windows netjes op van C:
Hardware matig & Bios is dus in orde.
Bericht automatisch samengevoegd:

1768514801097.jpeg

Hierboven: een IMAGE van DISKPART die laat zien dat mijn C: Windows-partitie veranderd is in E:

Als ik in Windows Disk Mangement kijk stond
voor de crash E: als Active & C: niet

20260106_203918.jpg

1768517215676.jpeg

Laatst bewerkt:
Ik begrijp het nog niet helemaal. Je zegt, mijn computer start niet op. Maar vervolgens kun je wel aflezen van die computer dat er een C: en E: schijf worden uitgelezen.

Die verwijzing naar C: zit goed verborgen in de registry en bij een moderne installatie krijg je niet eens meer de mogelijkheid een andere installatieletter en map te kiezen. Vraag me af hoe Revo hier iets in de knoop heeft weten te gooien.

Ik zou eens zoeken naar die verwijzing C: in de registry en die wijzigen in E:. Dan zou het zomaar weer kunnen werken.

Beste is echter een herinstallatie omdat de boel behoorlijk in de war is en je niet weet welke schade er nog meer is aagericht.

Ondanks dat mijn Windows niet meer opstart kan ik het een en ander monitoren met Hiren's boot cd.
Mijn volgende stap is dan ook om de registry eens goed te analyseren.

Ruim eerst die schijf eens op, die is zo goed als vol en dat geeft ook problemen.
Als je een backup hebt van je belangrijke dingen zou ik toch, zoals RogerS ook al zei, een herinstallatie van Windows doen.
Koppel daarbij eerst die E: schijf los.

Ik vrees dat ik idd een herinstallatie moet gaan doen.
Belangrijke data heb ik gelukkig in een back-up staan.
De reden dat ik toch nog even probeer m'n huidige installatie te repareren is dat ik een jaar lang honderden programma's heb geïnstalleerd.
Helemaal opnieuw beginnen is een monster-klus.

Een frisse start is ook wat waard :)

Als je de schijf via een andere installatie (in dit geval Hiren) benaderd dan hoeven de driveletters niet overeen te komen met hetgeen je zou zien als de computer start.

Zoals gezegd. En hoewel ik geen fan ben van allerlei opruimtools lijkt het me heel sterk dat deze de schijfletters door elkaar gooit.

Blijft natuurlijk het feit dat je computer niet start en dat een herinstallatie waarschijnlijk de beste oplossing is.

De systeem partitie is altijd de C:, er wordt niets gehusseld. (was de voormalige E:.
Dan kan de voormalige E: al C: worden gezien, als ik dat ene CMD plaatje bekijk lijkt het erop dat de hestelpartitie (volume 1 ) als de C: wordt gezien.

Verse install, alles opnieuw installeren en een goede back-up regelen, werkse dus.

Terug
Bovenaan Onderaan