Voor het eerst overclocken, wil niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

siemenjan

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2008
hallo Helmpij'mensen

Ik heb een goeie vriend uit zweden die net nieuwe componenten heeft gekocht voor zijn pc. Hij wou een nieuwe processor en moederbord maar ik raadde hem aan om eerst het overclocken te proberen.

Hij heeft namelijk een E8500 i.c.m. een asus p5ql pro.

Dat leek me wel een goeie combinatie (zit ook een goeie koeler bij, hij loopt op 30 graden) om te gaan OC'en.

Nou heeft hij het aantal mhz al naar 400 gezet, maar daarbij veranderd de RAM ook automatisch naar iets in de 900. klopt dit allemaal?

En wat moet hij doen om het naar de 4 ghz te krijgen? hij kan de multipliers niet instellen zegt ie.

Als hij gewoon het geheugen 1:1 laat draaien, loopt het geheugen gewoon op 800Mhz.
Je kunt als het goed is gewoon de geheugen snelheid instellen.

Maar wat zijn z'n instellingen nu? loopt de pc met ee bus van 400?
Heeft ie al iets meer verandert aan de vcore ect.?

Als hij dus wel op 400 loopt (3,8Ghz) kun je langzaam verder de bus opvoeren tot het punt dat ie niet verder gaat. Daarna kun je nog met de voltages spelen.

thanks voor het reageren, zijn werkgeheugen is niet super en loopt op 800 mhz normaal dus hij verandert hem weer naar 800..

Hij heeft de bussnelheid nu op normaal staan. Die kan hij nu dus een beetje gaan opvoeren (10 per keer?) En nog een hele domme vraag; hoe checkt hij wanneer het op zijn max is. Ik dacht gewoon temps bekijken en kieken hoeveel graden het is. Gewoon een max stellen (60 bij hoge cpu?) (40 idl?). Of is een crash de maximale overclock.

Hij had nu geprobeerde fsb naar 400 te zetten maar toen kwam er een blue-screen
Toen hij zijn fsb op 350 zette moest hij alles opnieuw doen :S

En hij vroeg: als ik het nou gewoon 400 laat en de vcore op 1.24 zet moet het toch ook lukken?

Laatst bewerkt:
Een crash is een te hoge overklok :P

10 per keer is goed.
Je overklok kun je testen met bv prime95.
Deze belast de cpu / geheugen 100%. Zodat je de max temp krijgt en ziet of je cpu blijft draaien onder belasting.

Inderdaad kan hij ook proberen de Vcore omhoog te gooien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan