• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Voor jullie waarschijnlijk easypeasy, voor mij een uitdaging: formules met datums :-)

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

gebrook

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2010
Beste lezer,

Ik heb een eenvoudig CRM in Excel, dit bevat meerdere tabbladen. Op tabblad 1 heb ik een overzicht van alle contactpersonen, op tabblad 2 een overzicht van alle contact momenten. Op het tabblad van de contactpersonen wil ik graag laten zien wanneer bij elk persoon het laatste contact is geweest. Tevens moet ik in een andere cel een melding ja of nee weergegeven hebben indien het moment van het laatste contact 90 dagen of meer geleden is. De basis heb ik draaien, zie bijgevoegd bestand waar ik alle kolommen van beide tabbladden versimpelt heb geplaats op 1 tabblad. Ik trek de formules door naar regels die nu nog niet voorzien zijn van een contactpersoon of contactmoment, daar het gaat het fout. Zodra er geen output van een formule is krijg ik al 0-1-1900 te zien in kolom I, door deze foutmelding klopt kolom C ook niet meer (ik heb de fouten rood gemarkeerd). Kan iemand me verder helpen om dit probleem op te lossen?

Ik hoor het graag

Bijlagen

Voor kolom C kun je volgende formule gebruiken (voorbeeld voor cel C8 )

=ALS(I8=0;"";ALS(I8<(VANDAAG()-90);"Ja";"Nee"))

Voor kolom I hoef je de formule niet aan te passen. Je kunt de datum opmaak aanpassen van de
standaard d-mm-jjjj naar d-mm-jjjj;; (2 puntkomma's erachter)

door de puntkomma's wordt de 0 waarde 0-0-1900 niet getoond en lijkt de cel leeg

Bijlagen

Of met power query.

Bijlagen

Hi Roel,

Thanks voor het meedenken, die had ik inmiddels ook gevonden. Probleem is dan dat kolom C alsnog een waarde "Ja" aangeeft vanaf cel 4 en lager terwijl het de bedoeling is dat hier niets staat, tenzij kolom I en N juiste data bevatten.

Ik heb het inmiddels zelf opgelost. Mocht iemand geïnteresseerd zijn: ik heb bij kolom I een ALS.FOUT toegevoegd, daardoor geen output 01-1-1900, ik verberg het dus niet maar er is geen output en daardoor loopt alles goed door.

vermijd IS.FOUT in uw formules, als er iets fout is zal het ook niet getoond worden.
Probeer deze eens.

Bijlagen

In C5, doortrekken naar beneden:
Code:
=ALS(LENGTE(I5)=5;ALS(I5<VANDAAG()-90;"Ja";"Nee");"Geen contact")

En nu geheel dynamisch met de tabbladen zoals je in je eerste post omschreven hebt.

Bijlagen

vermijd IS.FOUT in uw formules, als er iets fout is zal het ook niet getoond worden.
Probeer deze eens.
Is er nog een mogelijk om een extra melding te geven als het contact ouder dan een jaar is? Ik probeer wat te stoeien maar krijg het niet voor elkaar.

Met behulp van power query krijg je zoiets.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan