Vooraf ingevuld formulier bij nieuw record aanmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Folkert220

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2015
Hoi,

In een formulier heb ik een knop gemaakt om een nieuw record toe te voegen. Echter als ik dit doe dan worden alle velden gewist, inclusief het veld wat de koppeling aangeeft met de 'parent' tabel. Hoe zou ik dit kunnen voorkomen?

Ik heb dus een tabel met notities en een met onderwerpen. Als ik nu een nieuw record aanmaakt wordt alles van notities leeggemaakt waardoor Access niet meer weet bij welk onderwerp de notitie hoort. Als ik op internet zoek naar een oplossing voor mijn probleem dan kom ik alleen maar oplossingen met VB-code tegen. Zo ingewikkeld kan het toch niet zijn?

Met iedere suggestie of hulp ben ik blij, na een middag klooien kan ik er niet echt uitkomen.

gr,
Folkert

Ik snap niet zo veel van je vraag. Het riekt naar een simpele hoofdformulier-subformulier constructie die eenvoudig is op te lossen.min dat geval is het formulier frmOnderwerpen je hoofdformulier en frmNotities het subformulier. Maar je beschrijving suggereert een heel andere insteek. Tijd voor een voorbeeldje?

Dank voor je reactie OctaFish. Ik vind het inderdaad lastig om het te omschrijven omdat ik niet precies met de terminologie bekend ben. In mijn database heeft ieder 'engagement' meerdere 'objectives' en die hebben weer meerdere 'notities.' Ik heb niet met subformulieren gewerkt maar heb bij iedere laag een knop gemaakt naar het een formulier met het onderliggende niveau. Op die formulieren heb ik vervolgens weer een knop 'record toevoegen' gemaakt.

Subformulieren heb ik ook eerst geprobeerd maar zag er niet echt netjes uit doordat ik dan meerdere subformulieren in een scherm krijg.

Subformulieren kun je prima ordenen door ze op een tabblad object te zetten, dus dat hoeft het probleem niet te zijn. Ook kun je tabs verbergen die je op een bepaald moment niet nodig hebt. En het lost je probleem in één keer op. Dus ik zou ze niet zonder meer afschrijven, maar eerst naar de sterke kanten kijken :).
Of iets er netjes uit ziet of niet, mag nooit bepalend zijn voor de functionaliteit van de db, in mijn optiek. Functionaliteit komt eerst, dan wellicht de gebruikersinterface en achteraan hobbelt dan het uiterlijk. Hoewel: als je kijkt naar hoe Microsoft de pakketten doorontwikkelingt, zitten ze meer op jouw lijn :D.
Wil je toch door op je eigen weg, (en wie ben ik om je tegen te houden?) dan kun je wellicht met de functie <Standaardwaarde> nog wel wat doen. Je verandert dan de standaardwaarde van de betreffende velden op je formulier door de laatst ingegeven waarde als nieuwe standaardwaarde te definiëren. Maak je dan een nieuw record, dan krijgt dat dus de laatst gebruikte waarde.

Dat met de standaardwaarde werkt inderdaad! Ik laat de waarde verwijzen naar het veld met de primaire sleutel van het bovenliggende formulier. Dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan