Voorkeur aanmelding beheerder instellen in Windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark19

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
Ik heb een pc waar 2 " Beheerders van deze computer " ingesteld zijn.
Zodra de pc opgestart wordt, dan meldt hij automatisch beheerder A aan. (dit is ook het hoofdaccount)
Echter zou ik graag hebben dat bij opstarten beheerder B automatisch aangemeld wordt. Is dit ook zo te realiseren?

De eigenaar van de pc vertelde mij dat hij graag de pc met zijn naam aan wilde melden en de naam van het hoofdaccount niet kon wijzigen en zodoende het 2e beheerderaccount aangemaakt heeft maar uiteindelijk met dit als resultaat.

Indien het mogelijk is, zou ik graag het 2e beheerder account verwijderen en van het eerste hoofdaccount de gebruikersnaam wijzigen. Weet iemand of dit mogelijk is en zo ja hoe dien ik te werk te gaan?

Bij voorbaat dank voor uw adviesen \ tips !!

Mvrgr. Mark

Gebruik eens "control userpasswords2"in uitvoeren.

Vanuit het tweede acc, indien admin, kun je van de eerste de naam wijzigen, dan naar de eerste de tweede wissen?

a. Je kunt niet tegelijkertijd met 2 accounts zijn aangemeld in XP. Je kunt wel Start -> Afmelden kiezen en daarna inloggen op account B.
b. Als je de gebruikersnaam van A wilt aanpassen, dan moet je eerst A afmelden, daarna aanmelden als B, en dan lusrmgr.msc opstarten en daar dan rechtsklikken op account A en Naam wijzigen kiezen.
Overigens kan het zijn dat het gebruikersprofiel (incl. Mijn Documenten, Bureablad etc.) gewoon onder de originele mapnaam van A opgeslagen onder C:\Documents and Settings, maar zeker ben ik daar niet van.
Zodra veranderd, dan autologin aanpassen (zie c.). Als het allemaal goed werkt, dan pas account B verwijderen.
c. Automatisch inloggen op B kan m.b.v. Start -> control userpasswords2 worden gerealiseerd. Zie (bijv.) hier hoe je dat kunt instellen.

EDIT: Informatie overlapt enigszins met wat Lange Pier al schreef.

Tijs.

Bedankt voor jullie snelle reacties !!
Ik heb precies gedaan zoals jullie aangaven, en kon de naam ook veranderen dus dat is gelukt, maar.... zodra ik de pc nu opstart blijft hij hangen in het inlogveld en met de oude accountnaam ingevuld en geeft een aanmeldingsbericht met de volgende tekst:

Het systeem kan U niet aanmelden. Controleer of uw gebruikersnaam en uw domijn juist zijn en typ uw wachtwoord vervolgens opnieuw. Er wordt onderscheid gemaakt tussen hoofdletters en kleine letters.

Als ik dan op OK klik start de pc gewoon door en kom ik in het snelle aanklikveld waar het account met de nieuwe accountnaam staat.
Toen heb ik via het configuratiemenu de keuze Snel Aanmelden uitgevinkt zodat ik bij het opstarten de nieuwe naam bij inloggen in kon typen. Dat werkt wel, maar hij heeft dan wel al weer de oude naam voor ingevuld in het naamvak staan.
Het blijkt dus dat de oude accountnaam nog ergens in een of andere registerfile staat welke het inloggen telkens dwars zit.
Hebben jullie een idee welke file ik met regedit kan wijzigen zodat ik ook van dit laatste puntje verlost ben??

Alvast bedankt !!

Mvrgr. Mark

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat de oude naam er nog staat is een register-instelling, maar heeft (verder) niets te maken met (het inloggen op) die nieuwe/veranderde gebruikersnaam.

Je zult het control userpasswords2 verhaal wel verkeerd hebben uitgevoerd, dus ik zou zeggen: Start die instructie opnieuw en zorg ervoor dat je de juiste gebruikersnaam hebt ingevuld met (2x) het bijbehorende wachtwoord bij het ingeven van de autologin gegevens.

Tijs.

Bedankt Tijs.

Ik had het wachtwoord niet ingevuld en daarom schakelde XP waarschijnlijk terug naar het oude account met de oude accountnaam. Ik dacht dat XP ook zonder wachtwoord op kon starten maar dat blijkt dus in deze situatie niet het geval.
Maar nu start hij precies zoals ik graag wou en met de juiste naam en het juiste wachtwoord.

Kortom.. helemaal naar wens !!

Mvrgr. Mark

Laatst bewerkt door een moderator:
Fijn dat het je geholpen heeft.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan