Voorkomen vraag opslaan gewijzigd formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

john64

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2011
Ik heb een aantal formulieren waarop een gegevensblad staat. Als de gebruiker gaat filteren en/of sorteren in dit gegevensblad, en vervolgens een ander formulier in mijn database opent, verschijnt de vraag:
Wilt u de wijzigingen in het ontwerp van het formulier ... opslaan?

Is dit te voorkomen en standaard met een niet gefilterd te starten, maar wel gesorteerd op een bepaald veld ?

mvg
John

Dan moet je geen gegevensbladweergave gebruiken. Hoeft natuurlijk ook niet: een doorlopend formulier doet hetzelfde en ziet er ook nog eens een stuk fraaier uit.

Hallo Michel.

Dank voor info
Nadeel vind ik dan dat je bij doorlopend formulier niet meer direct op de kolomtitels kan klikken en kan sorteren en filteren op de beschikbare waarden in de betreffende kolom
Met rechtermuiskop in de formulier klikken kun je wel sorteren, maar filteren kan alleen door zelf een tekst in te voeren. Het handige van gegevensblad is dat je dan alleen een vinkje hoeft te zetten bij de waarden waarop je wilt sorteren.
Plus je ziet aan kolomtitel dat er op een bepaalde kolom gefilterd is

Is er geen andere mogelijkheid ?

mvg
John

Laatst bewerkt:
Daar kun je makkelijk wat aan doen door de labels klikbaar te maken en er een sorteerfunctie achter te hangen. Die heb ik nog wel voor je liggen als je daar zelf niet uitkomt.

Als je wat hebt om achter de labels "te hangen" dan hou ik mij aanbevolen
Heb je dan alleen een sorteermogelijkheid of ook een filtermogelijkheid ?

Filteren doe ik met keuzelijsten of tekstvakken. Die ingebouwde selectiemethode van Access vind ik namelijk toch al niks. Maar sorteren is heel simpel met die functie. Ga ik voor je opzoeken!

Goedemorgen Michel,

Heb je nog iets kunnen vinden?

mvg
John

Ja, maar dat kan ik, vanwege beperkingen op mijn huidige werkplek kan ik er niet bij. Ik zal vanavond wat proberen te posten.

Je krijgt dan de volgende constructie, bij 2 labels als voorbeeld:

Code:
fSort Me.Form.Name, "Telefoonnummer"
fSort Me.Form.Name, "Beschikbaarheid"

En dat roept dan deze functie aan:
Code:
Function fSort(frmName As String, fldName As String)
Dim sTmp() As String, i As Integer, sSort As String
sSort = ""
If Forms(frmName).OrderBy = fldName Then
    Forms(frmName).OrderByOn = True
    If InStr(1, fldName, ",") > 0 Then
        sTmp = Split(fldName, ",")
        For i = 0 To UBound(sTmp)
            sTmp(i) = Trim(sTmp(i))
            If i = 0 Then
                sSort = sSort & sTmp(i) & " DESC"
            Else
                sSort = sSort & sTmp(i) & " ASC"
            End If
            If i < UBound(sTmp) Then sSort = sSort & ", "
        Next i
        Forms(frmName).OrderBy = sSort
    Else
        Forms(frmName).OrderBy = fldName & " DESC"
    End If
Else
    Forms(frmName).OrderByOn = True
    Forms(frmName).OrderBy = fldName
End If
End Function

De code kun je bij de MouseDown zetten bijvoorbeeld. Ik gebruik 2 labels, één met speciaal effect verhoogd en een met speciaal effect verlaagd. Dan lijkt het alsof de gebruiker op een knop klikt. De complete code ziet er dan zo uit:

Code:
Private Sub lblNaam_MouseDown(Button As Integer, Shift As Integer, x As Single, y As Single)
    Me.lblNaam.Visible = False
    Me.lblNaam_in.Visible = True
    fSort Me.Form.Name, "Naam"
End Sub

Code:
Private Sub lblNaam_MouseUp(Button As Integer, Shift As Integer, x As Single, y As Single)
    Me.lblNaam.Visible = True
    Me.lblNaam_in.Visible = False
End Sub

Michel, dank ik ga een beetje "freubelen" om het op die manier te doen,

thanks

mvg
John

Goedemiddag,

Ik heb al mijn (sub)formulieren, daar waar van toepassing, omgezet naar doorlopende formulieren.

Sommige formulieren gebruik ik op verschillende plekken. Deze query staat hierop, maar bij laden wordt er een verschillende filter aangezet (bij de Form_Load gebeurtenis van de parent.form wordt dit filter gezet)
Sorteren en filteren lukt, maar ik wil wel voorkomen dat, bij verlaten van het formulier de vraag gesteld wordt of ik de wijzigingen op het formulier op wil slaan. Is dit te realiseren ?

mvg
John

Ik begrijp überhaupt niet zo goed waarom de gebruikers de vraag "Wilt u de wijzigingen in het ontwerp van het formulier ... opslaan?" krijgen. Dit betekent m.i. dat ze toegang hebben tot het formulierontwerp en dat lijkt me niet handig.
Kun je misschien je database uploaden zodat we kunnen zien wat er gebeurt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan