• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorlaatste NIET lege cel van de vorige rij

Status
Niet open voor verdere reacties.

clambregs

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 aug 2021
Ik probeer om via een formule het percentueel aandeel te berekenen, maar ik wil dit graag variabel houden.
Hiervoor heb ik de voorlaatste NIET lege cel nodig van de vorige rij.

In cel C43 staat de formule: INDIRECT(SUBSTITUEREN(ADRES(1;KOLOM();4);"1";"")&RIJ()-1)/$P$42
P42 bevat is de voorlaatste NIET lege cel van de vorige rij.

Ik heb reeds meerdere oplossingen geprobeerd, maar steeds wanneer ik de formule variabele maak loopt het fout (zie groene cellen en rode teksten in bijlage).

Bijlagen

matrixformule
Code:
=VERSCHUIVING(A42;;GROOTSTE(ALS(B42:Q42<>"";KOLOM(B42:Q42);0);2)-1;;)

Bijlagen

Maak er een echte tabel van met een totaalrij.
Hierbij wordt de cel $P$42 automatisch aangepast.

Zoek je het adres of de inhoud van de voorlaatste cel? Voor het laatste geval:
Code:
=ZOEKEN(2;1/(B42:AB42<>"");A42:AA42)

Aanvullend: in bijlage jouw blad wat versimpeld, de formules lijken me nodeloos complex. Wat wil je hierin veranderen?
Ik gok dat draaitabellen of misschien Power Query je ook kunnen helpen maar daarvoor is er toch echt wat meer inzicht nodig van je probleem.
Wil je locaties of woningtypes kunnen toevoegen bijvoorbeeld?

Bijlagen

Eigenlijk is het een draaitabel, maar de kolom en rij met percentage is een extra kolom.
Wanneer ik een filteroptie van de draaitabel verander veranderen de kolom en de rij van de totalen.
Om niet steeds de kolommen en rijen te moeten aanpassen wilde ik deze variabel maken.

=INDIRECT(SUBSTITUEREN(ADRES(1;KOLOM();4);"1";"")&RIJ()-1)/P42

waar P42 zou vervangen kunnen worden door
P42=ADRES(RIJ()-1;KOLOM(INDIRECT("A"&RIJ()-1))+VERGELIJKEN(WAAR;INDEX(ISLEEG(INDIRECT(SUBSTITUEREN(ADRES(1;KOLOM();4);"1";"")&RIJ()-1&":"&SUBSTITUEREN(ADRES(1;KOLOM();4);"1";"")&RIJ()-1));0;0);0)-2;1;1)

deze werkt zolang ik de kolomletters en rijnummers gebruik, maar wanneer ik deze vervang door een formule loopt het mis.
ADRES(RIJ()-1;KOLOM(INDIRECT("A"&RIJ()-1))+VERGELIJKEN(WAAR;INDEX(ISLEEG(B42:XFD42);0;0);0)-2;1;1)

Ook probeerde ik het op een andere manier te bereiken maar het lukt me niet.
P42=INDIRECT(SUBSTITUEREN(ADRES(1;KOLOM();4);"1";"")+<<formule of matrixformule>>&RIJ()-1)
ofwel formule: VERGELIJKEN(WAAR;INDEX(ISLEEG(INDIRECT(TEKST.SAMENVOEGEN(SUBSTITUEREN(ADRES(1;KOLOM();4);"1";"");RIJ()-1;":";SUBSTITUEREN(ADRES(1;KOLOM();4);"1";"")+99;RIJ()-1)));0;0);0)
ofwel maxtrixformule: VERGELIJKEN(WAAR;ISLEEG(INDIRECT(SUBSTITUEREN(ADRES(1;KOLOM();4);"1";"")&RIJ()-1&":"&SUBSTITUEREN(ADRES(1;KOLOM();4);"1";"")+99&RIJ()-1));0)

deze werken zolang ik de kolomletters en rijnummers gebruik, maar wanneer ik deze vervang door een formule loopt het mis.
formule: VERGELIJKEN(WAAR;INDEX(ISLEEG(INDIRECT(TEKST.SAMENVOEGEN("B";"42";":";"XFD";"42")));0;0);0)
matrixformule: VERGELIJKEN(WAAR;ISLEEG(INDIRECT("B"&"42"&":"&"AA"&"42"));0)

Heb je al een van de aangereikte suggesties getest ?

Hoe beter de struktuur hoe minder/eenvoudiger formules/VBA.
Zie de aanzet in de bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Heb je al een van de aangereikte suggesties getest ?

Hoe beter de struktuur hoe minder/eenvoudiger formules/VBA.
Zie de aanzet in de bijlage.

Tuurlijk heb ik de aangereikte suggesties getest.
Maar ik ben op zoek naar een oplossing om B42:XFD42 variabel te maken daar de TOTAAL rij/kolom steeds verandert wanneer ik een andere filtering gebruik in de draaitabel (ik weet dat ik dan de lege rijen ook nog moet verwijderen).

Het is me wel niet heel duidelijk hoe ik jou aangereikte oplossing moet interpreteren.

Als voorbeeld hoe je je gegevens in een tabel moet zetten.
Daarna kun je Excel's ingebouwde hulpomiddelen gebruiken: draaitabllen, grafieken, slicers, filters, etc.
Dan heb je helemaal geen formules meer nodig.

met een draaitabel is het eigenlijk nog simpeler.
Je zet ergens helemaal naar rechts en helemaal naar beneden die groene cellen neer.
Je hoeft dan enkel nog de overbodige rijen en kolommen te verbergen (niet deleten).

Desnoods automatiseren met VBA.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
nog een keer hetzelfde met een draaitabel en nu ook alles weergegeven tov eindtotaal

Bijlagen

met een draaitabel is het eigenlijk nog simpeler.
Je zet ergens helemaal naar rechts en helemaal naar beneden die groene cellen neer.
Je hoeft dan enkel nog de overbodige rijen en kolommen te verbergen (niet deleten).

Desnoods automatiseren met VBA.

Deze oplossing werkt perfect:thumb: en is zo eenvoudig. Dank je.
NOOIT TE OUD OM TE LEREN :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan