• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorlopig gemiddelde cijfer bepalen (met verschillende weging)

Status
Niet open voor verdere reacties.

N3burz

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 nov 2014
Hallo,

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen, ik loop compleet vast en kan mijn probleem nergens vinden op het internet..
Inmiddels kan ik redelijk omgaan met Excel maar dit kleine (grote) probleempje kom ik niet uit.

Ik wil al mijn schoolresultaten van dit jaar in een Excel bestand verwerken en mijn gemiddelde hierbij automatisch uitrekenen. (Voor mijzelf om afwegingen te maken wat betreft herkansingen en dergelijke)
Nu heb ik natuurlijk nog niet al mijn resultaten (verre van) binnen.
Ik heb 1 kolom (C) met de behaalde resultaten (waarvan een groot deel dus nog open) en 1 kolom (D) met de weging van het cijfer (verschillend van 0,75 (deeltoetsen) tot 4)
De resultaten staan in rij 2 t/m 31.

Als gemiddelde met alle behaalde resultaten aanwezig gebruik je normaal gesproken: =SOMPRODUCT(C2:C31;D2: D31)/SOM(D2: D31)
Nu moet ik dus voor de SOM(D2: D31) krijgen dat bijvoorbeeld als C4 leeg is, D4 niet wordt meegenomen in de som. Hoe kan ik dit makkelijk doen?

iets als SOM(ALS(C2="";"0";D2);ALS(C3="";"0";D3)enzovoorts) is natuurlijk geen goede oplossing, of is dit de enige oplossing?.... Ik kom hier verder helaas zelf niet meer uit en hoop dat iemand mij hier kan helpen hoe je dit makkelijk kan oplossen.

Mocht het niet duidelijk zijn dan kan ik uiteraard het excel bestand uploaden, maar ik ga er van uit dat dit zo duidelijk genoeg is.

Bij voorbaat dank!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan