voormalige hdd uit netwerkhdd benaderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

zx7arnold

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 jan 2012
Hoi,

Ik heb een tijdje een Lacie big disk in gebruik gehad. Deze was aangesoten op het netwerk (gewoon middels utp). Er was iets mis met de besturingprint en aangezien ik al een andere nas had, heb ik de hele handel in de prullenbak gegooid. De hardeschijf had ik er uiteraard uitgehaald om deze later weer de gegevens van af te kunnen halen.

Als ik hem aankoppel (via mb of via usb adapter) zie ik de schijf wel in computerbeheer maar kan er geen schijf aan koppelen. Kan het volume wel verwijderen maar dan ben ik alles kwijt....

Zijn er nog andere opties?

Persoonlijk zou ik een live cd met linux gebruiken en daarmee de gegevens van uw oude harde schijf afhalen en op de harde schijf in mijn pc zetten.
Met linux kan je aan alle windows schijven aan.
Linux kan je draaien zonder op je pc te installeren, bijvoorbeeld ubuntu.
Dan veranderd er niets aan je pc als je de cd live gebruikt.
Ubuntu kan je gratis downloaden en op cd branden.
Er zijn misschien nog wel andere mogelijkheden, maar dat is wat ik zou doen.

Als je je bestanden niet kwijt wilt dan zul je idd waarschijnlijk via Linux moeten werken. De meesten NAS schijven zijn (als ik het goed zeg) EXT1 geformatteerd. Een formaat dat Windows standaard niet kan lezen. Via Linux kun je wel nog bij je data en kun je deze naar een nieuwe lokatie kopiëren. Daarna kun je de schijf formatteren en opnieuw gebruiken.

Alternatief kun je via GParted proberen het filesysteem meteen te converteren zonder de data heen en weer te kopiëren. Hou er echter wel rekening mee dat de kans aanwezig is dat dit niet goed gaat en je alsnog al je data kwijt bent.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan