voornaam tussenvoegsels achternaam access 97

Status
Niet open voor verdere reacties.

MJJBROEKHUI

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2001
Hallo,

Ik heb een NAW tabel. Hier staan ondermeer de volgende drie velden.
- voornaam
- tussenvoegsels
- achternaam

Ik wil nu een rapport maken met de hele naam er in. Normaal gesproken maak je het volgende veld [voornaam] & " " & [tussenvoegels] & " " & [achternaam]

Als iemand jan de vries heet gaat het goed. Maar al heet die persoon jan jansen komt de volgende naam in scherm jan jansen. Dus twee spaties.

Wie weet hoe ik deze spatie kan voorkomen?

In excel uis daarvoor een speciale functie (Spaties.wissen). Heeft access ook zoiets. In het ergste geval kan je je tabel naar excel exporteren en vervolgens weer importeren.

voornaam tussnevoegsel

Dat doe je met een IIf expressie

Stel je veldnaam met het tussenvoegsel heet tusvoeg dan luid de expressie

IIF([tusvoeg]="";[voornaam] & " " & [achternaam];[voornaam] & " " & [tussenvoegels] & " " & [achternaam])

Is één regel

Plaats dat in de recordbron van het veld waarin de totaalgegevens moeten komen te staan.

Martin

Hierbij een voorbeeld van een query die de functionaliteit in zich heeft.

SELECT tblJouwTabel.Voornaam, tblJouwTabel.Tussenvoegsel, tblJouwTabel.Achternaam, Trim(Trim([tblJouwTabel]![Voornaam]) & IIf(Len(Trim([tblJouwTabel]![Tussenvoegsel]))>0," " & Trim([tblJouwTabel]![Tussenvoegsel]),"") & IIf(Len(Trim([tblJouwTabel]![Achternaam]))>0," " & Trim([tblJouwTabel]![Achternaam]),"")) AS Naam
FROM tblJouwTabel;

Als je de inhoudt nu wilt verdelen en laten zien in een tekstbox over meerdere regels zoals :

regel1 : titulatuur + voorletters + voorvoegsel + naam
regel2: adres
regel3: postcode + woonplaats
Wat moet je dan aangeven bij de expressie om bij de naam de regel af te breken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan