• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorraad beheren in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

emsz87

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2011
Ik ben bezig met een voorraadbeheer sheet in Excel. Ik heb een voorbeeld gemaakt van mijn probleem.
IK wil namelijk kunnen bijhouden wat er in het magazijn komt en wat eruit gaat. Ik hoop dat dit bereikt kan worden met formules of via macro.
Wat ik belangrijk vind is dat er bij elke invoer automatisch de datum in een cel komt en de beschrijving van het artikel.

zie mijn voorbeeld. Bekijk bijlage voorraadbeheren.xlsx

Alvast bedankt :thumb:

Ooit maakte ik een voorraadbeheer, zie bijlage.
Misschien kan hier iets mee.

Enige toelichting:
Intern worden dezelfde artikelnrs. gebruikt als de leveranciers. Dus er bestaat een kleine kans dat er twee dezelfde artikelnrs. zijn. Om ze toch uniek te maken werden de 2 eerste letters van de leverancier bij het artikelnummer gevoegd.
Voorbeeld artikelnr. 123 van leverancier Van Laer wordt artikelnr. va123

De mutaties van elke magazijnier worden geregistreerd met datum en tijd.

Artikelen die moeten besteld worden krijgen een rode kleur.

In het tabblad "bestellingen" kan je een bestelbon maken. Deze bon kan je dan uitprinten, opslaan en mailen naar een leverancier.

Het tabblad leveranciers is onzichtbaar gemaakt.

Indien je dit bestand zou willen gebruiken, ben ik altijd bereid tot verdere toelichting

Bekijk bijlage 158005

Nog even een verdere toelichting:
Als je het bestand opent, wordt er automatisch een map aangemaakt waarin de bestelbonnen opgeslagen worden.
In de VBA-code achter This workbook moet je dan het pad veranderen in het voor U geldige pad.

Enige toelichting:
Intern worden dezelfde artikelnrs. gebruikt als de leveranciers. Dus er bestaat een kleine kans dat er twee dezelfde artikelnrs. zijn. Om ze toch uniek te maken werden de 2 eerste letters van de leverancier bij het artikelnummer gevoegd.
Voorbeeld artikelnr. 123 van leverancier Van Laer wordt artikelnr. va123

De mutaties van elke magazijnier worden geregistreerd met datum en tijd.

Artikelen die moeten besteld worden krijgen een rode kleur.

In het tabblad "bestellingen" kan je een bestelbon maken. Deze bon kan je dan uitprinten, opslaan en mailen naar een leverancier.

Het tabblad leveranciers is onzichtbaar gemaakt.

Indien je dit bestand zou willen gebruiken, ben ik altijd bereid tot verdere toelichting

Bekijk bijlage 158005

Ik wil je bestand wel gebruiken. Ik heb nog een paar vragen hierover
1) in de sheet 'werkblad' is het mogelijk om in plaats van het artikelnr in te voeren de omschrijving in te voeren?
je zou dan de eerste 3 letters van het artikel kunnen invoeren of een filter van maken en zelf het artikel eruit kunnen selecteren

2) In de sheet 'artikelvoorraad' zie ik in kolom G 'in bestelling' staan. Is dit en kolom die je zelf moet invullen en wordt dit automatisch ingevuld?

3) Als ik in sheet 'artikelvoorraad' de kolommen E t/m G verwijder heeft dat invloed op de werking van de sheet, want ik heb het namelijk niet nodig
dit geldt ook voor 'lokatie' omdat ik maar 1 magazijn moet beheren.
Als de tabblad 'bestellingen wordt verwijderd heeft dit ook weer invloed op de hele sheet?

4) hoe kan ik de knoppen 'bijboeken' en 'afboeken' veranderen in 'In' en 'Out' ?

Als er iemand anders wat met mijn voorbeeld bestand kan wil ik het ook graag horen.

Ik heb toch maar even verder gewerkt met uw bestand (bijlage 1).
Als je in Kolom A een nummer ingeeft komt de rest automatisch+ de datum.
Ik moet wel nog even uitdokteren hoe ik telkens (op 2 bladen) de inventory kan wijzigen, zonder vast te lopen in een kringverwijzing.
Misschien bieden hulpkolommen hier een oplossing?????????
Mogelijk is het op te lossen met VBA, maar dat is niet mijn sterkste kant.

Bekijk bijlage 158043

Ik heb ook uw vragen verwerkt in mijn bestand, maar dan schiet er niet veel meer van over.
Omdat wijzigingen in één tabblad altijd een invloed hebben op de andere bladen
Ik heb toch maar een nieuw bestand bijgevoegd, misschien komt het ooit van pas.

Bekijk bijlage 158045

Ik gooi de handdoek in de ring.
Wat TS wil bereiken, gaat boven mijn petje (kringverwijzingen).
Misschien willen de echte kenners ter hulp springen?

Bekijk bijlage 158123

Emsz
Hoeveel rijen zal tabblad inventory groot zijn, en om hoeveel artikelen zal je databank groot zijn.
Als je een groot bestand hebt en je werkt met formules, dan kan je bestand traag gaan werken, met een macro heb je dat minder.
En hoe dikwijls word er een inventaris opgenomen,wanneer er diefstal is, of goederen worden vernietigd door einde verkoops datum dit zijn allemaal factoren die meespelen.

Wil je rechtstreeks op je werkblad werken of met een invulformulier (heeft mijn voorkeur aangezien de gebruikers niets manueel kunnen wijzigen op het werkblad) zodat de foutenmarge verkleint ?

Emsz
Hoeveel rijen zal tabblad inventory groot zijn, en om hoeveel artikelen zal je databank groot zijn.
Als je een groot bestand hebt en je werkt met formules, dan kan je bestand traag gaan werken, met een macro heb je dat minder.
En hoe dikwijls word er een inventaris opgenomen,wanneer er diefstal is, of goederen worden vernietigd door einde verkoops datum dit zijn allemaal factoren die meespelen.

De databank zal uit ongeveer 50 producten bestaan en de aantal rijen bij inventory kunnen op 10.000 worden gezet. Dit omdat deze sheet tijdelijk wordt gebruikt tot er dit jaar een erp systeem komt.
Ik denk dat ik het beste gebruik kan maken van een macro. In mijn sheet wordt er geen rekening gehouden met diefstal of vernietiging.

mvg,

Emsz

Wil je rechtstreeks op je werkblad werken of met een invulformulier (heeft mijn voorkeur aangezien de gebruikers niets manueel kunnen wijzigen op het werkblad) zodat de foutenmarge verkleint ?

Een invulformulier lijkt mij ook het beste zodat er niet teveel gewijzigd kan worden op het werkblad. Ik wil het zo gemakkelijk mogelijk maken voor de gebruiker/magazijn medewerker.

Ik heb toch maar even verder gewerkt met uw bestand (bijlage 1).
Als je in Kolom A een nummer ingeeft komt de rest automatisch+ de datum.
Ik moet wel nog even uitdokteren hoe ik telkens (op 2 bladen) de inventory kan wijzigen, zonder vast te lopen in een kringverwijzing.
Misschien bieden hulpkolommen hier een oplossing?????????
Mogelijk is het op te lossen met VBA, maar dat is niet mijn sterkste kant.

Bekijk bijlage 158043

Ik heb ook uw vragen verwerkt in mijn bestand, maar dan schiet er niet veel meer van over.
Omdat wijzigingen in één tabblad altijd een invloed hebben op de andere bladen
Ik heb toch maar een nieuw bestand bijgevoegd, misschien komt het ooit van pas.

Bekijk bijlage 158045

Jou bestandje ziet er goed uit. Is het mogelijk om in het tablad 'mutaties' naast het kolom 'omschrijving' nog een kolom te maken met 'eenheid' zodat het duidelijk te zien is om wat voor soort mutatie het gaat.

bij voorbaat dank,

Emsz

Kolom met "eenheid" is toegevoegd.
Op tab "artikelvoorraad" moet je natuurlijk de minimumvoorraad en de bestelhoeveelheid zelf bepalen, afhankelijk van je omzet per artikel.
Het bestandje is nog verder te verfraaien met bijvoorbeeld gekleurde rijen, als de minimumvoorraad bereikt is.
Ik hoop dat de echte excel-kenners alsnog willen verder werken met jou lay-out. (Ik ben zelf geïnteresseerd hoe dit opgelost kan worden)

Bekijk bijlage 158397

Kolom met "eenheid" is toegevoegd.
Op tab "artikelvoorraad" moet je natuurlijk de minimumvoorraad en de bestelhoeveelheid zelf bepalen, afhankelijk van je omzet per artikel.
Het bestandje is nog verder te verfraaien met bijvoorbeeld gekleurde rijen, als de minimumvoorraad bereikt is.
Ik hoop dat de echte excel-kenners alsnog willen verder werken met jou lay-out. (Ik ben zelf geïnteresseerd hoe dit opgelost kan worden)

Bekijk bijlage 158397

bedankt :thumb:

Heb in mijn enthousiasme wat te vroeg gepost nl de werkbladen zijn nog niet beveiligd en moet nog een invoerscherm voor nieuwe items bij.
Kom later terug met nieuwe versie.
Iedereen die zich geroepen voelt voor aanpassingen/verbeteringen mag zich natuurlijk mengen in deze thread.

Dit zou'm moeten zijn. Alle op- of aanmerkingen zijn uiteraard welkom.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan