• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorraad berekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robbert1982

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 nov 2023
Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

ik ben bezig een berekening te maken wat de minimale voorraad moet wezen van ons assortiment.
nu heb ik de afnames van de afgelopen 10 maand erbij gepakt en hier het gemiddelde van genomen.
dit is voor 80 procent van de gevallen prima maar er zijn ook artikelen waar enkele enorme pieken en of dalen inzitten deze zou ik er graag uitgefilterd willen hebben.

zelf zit ik te denken om 1 enkele piek te filteren hoger dan 200 procent van het gemiddelde bij meerdere pieken moet deze wel meegenomen worden.
en misschien de laagste verkoop van de 10 maand eruit filteren. echter bij te weinig verkopen in 10 maand tijd bestaat de kans dat er dan helemaal niks te berekenen valt..

ik heb al geprobeerd met kleuren te werken zoals jullie zien..

hebben jullie hier een goede oplossing voor ?

ik heb een foto bijgevoegd van het bestand waar ik het over heb omdat er veel te veel informatie in het gehele excel bestand staat.

Bijlagen

Plaats even een echt excel bestand in plaats van een plaatje in een excel bestand.

Hallo Willem,

Hierbij het een voorbeeld in Excel.

wat ik zou willen is dus dat pieken boven de 200 procent eruit gefilterd wordt wanneer dit maar eenmalig gebeurd . bij meerdere pieken moeten deze wel meegenomen worden. ik heb in de audit staan hoeveel maand voorraad ik wil aanhouden bij de status van het product. dit wil ik echter weer wijzigen wanneer veel verschillende klanten het zelfde product bestellen dan wil ik alsnog naar 3 weken voorraad mits dit nog niet het geval is.

ik hoop dat het zo duidelijk is .

Bijlagen

leg dat eens uit.
ik heb willekeurig even verkopen erbij gezet als voorbeeld. ik heb deze gegevens namelijk nog niet uit het systeem kunnen halen.
het gaat dan ook alleen om het idee zodat er een formule opgebouwd kan worden.

Begin met een juiste datastruktuur zodat je alle Excelhulpmiddelen (filter, sorteren, pivottables) kunt gebruiken voor je analyse

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan