• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorraad bijhouden van een samengesteld artikel

Status
Niet open voor verdere reacties.

jaime70

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2011
Beste mensen,

Wie kan mij helpen met een voorraad in Excel waarbij een artikel bestaat uit meerdere onderdelen die in de voorraad afgeboekt moeten worden.

Een voorbeeld:

Verkoop van 1 stuks artikel "mooie fiets".

in de voorraad bestaat geen mooie fiets maar wel:

artikel 1 = 1 stuk frame
artikel 2 = 2 stuks banden
artikel 3 = 1 fietsbel

dit zal dus van de werkelijke voorraad afgeboekt moeten worden. Telkens wanneer wij een nieuw artikel "fiets" bedenken wil ik die uit diverse bestaande artikelen samenstellen.

Alvast bedankt,
Jaime

Dan zal je ergens in Excel aan moeten geven waar een fiets uit bestaat.
Dus je maakt een overzicht per product om met VBA deze producten uit de voorraad te halen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Help

Bekijk bijlage Test voorraad.xlsBeste Roncancio,

Bedankt voor je reactie. Helaas is mijn kennis in excel blijkbaar te beperkt zou je mij hierbij kunnen helpen?

In de bijlage heb ik een bestand toegevoegd ( het gaat om badmeubelen) . Sorry ik weet niet wat VBA zijn. Weet dus ook niet hoe ik dit voor elkaar krijg.

Groet,
Jaime

VBA is een programmeertaal dat ik Excel, Word, Access, Outlook, Powerpoint, etc gebruikt wordt.
Is het overigens geen optie om dit in Access te doen?

Je gaf al aan dat badmeubel A bestaat uit 4 onderdelen van 3 items.
Je zou een lijstje kunnen maken voor elke badmeubel en daarin aangeven uit welke onderdelen zo'n meubel bestaat.
Vervolgens is te programmeren dat als badmeubel A gekozen wordt, bepaalde aantallen van onderdelen uit de voorraad worden gehaald.
Dus
Onderdeel A bestaat uit GEN 10002, GEN 10005 en GEN 10012.
Onderdeel B bestaat uit ...

Gaarne in aparte cellen zodat deze makkelijk gevonden kan worden.

Wat is trouwens een wastbak?:P

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hoi Rocancio,

Thanks voor je reactie. Ik zal nu een duidelijke opzet maken en deze doorgeven. Mijn kennis in excel houd niet over maar acces is -100 dus voor mij denk ik geen optie. Tja wat is een wastbak?? Hahaha geen idee maar heb het ook nog niet kunnen vinden. Gelukkig is dit dan ook voor eigen gebruik en hoeven we hier niet onze klanten mee te vermoeien.

PS wel leuk om dit allemaal te kunnen. Hoeveel tijd zou het kosten om met Excel, Word, Access geavanceerd te leren werken? heb wel wat boeken maar dit is toch echt basic.

Kom later terug

Groet,
Jaime

Ik heb een werkblad toegevoegd.
Op dit werkblad zit een gele cel met een datavalidatielijst.
Zodra deze cel wordt gewijzigd, verschijnen de gegevens.

Oh ja, geen mail naar mijn privémailadres sturen, maar gewoon hier op het forum zodat anderen ook kunnen zien waar het omgaat en bovendien de nodige aanpassingen kunnen verrichten.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

beste Rocancio,

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoelt. Ik kan de gele cel met een datavalidatielijst wel kopieren naar het werkblad "verkooporders" maar dan veranderd hij niet de actuele voorraad van de artikelen. Ook heb ik geprobeerd om wat getallen in jou toegevoegde werkblad "factuur" te plaatsen maar ook dan zie ik geen verandering in de voorraad. Na zoeken en goochelen krijg ik het niet voor elkaar. Zou je me daarnaast ook kunnen helpen met het toegevoegde commentaar in het werkblad voorraad.

Trouwens nog een vraag: heb je dit nou in VBA gemaakt.

BVD,

Jaime

Laatst bewerkt:
Er zit nog geen code in dat de voorraad aanpast maar dat is zo in te voeren.
Met het werkblad factuur kan men een artikel bestellen en de bijbehorende gegevens worden eronder geplaatst.
Wat je alvast kunt doen is de layout van de factuur opstellen.
Mijn idee is om een knop toe te voegen die het factuur bevestigt en vervolgens de voorraad bijwerkt. De factuur zou dan ook automatisch verwerkt kunnen worden.

In de voorraad heb ik met voorwaardelijke opmaak de cellen rood gemaakt die te weinig voorraad hebben.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hoi Roncanio,

De facturen worden al automatisch gegenereerd uit een ordersysteem waar wij mee werken. Orders worden door onze klanten online besteld en dit genereerd al een ordernummer en een factuur. Wat nieuw is en dat wij sinds kort ook voorraad bijhouden voor snelle leveringen. Hiervoor is dit bedoeld zou je me daarmee willen helpen. Het gaat dus nog om deze punten:

Werkblad Voorraad:
1) kolom D:4 (of ergens anders als dat beter is) de mogelijkheid om snel te zien of er van een bepaalde meubel alles op voorraad is
2) Als een artikel in kolom E en G samen hoger is dan kolom F hoef ik niet te bestellen
3) Als de bestellingen eenmaal binnenkomen hoe voeg ik die dan toe aan de actuele voorraad in kolom E

Werkblad verkooporders:
1) in kolom E zou ik graag de badmeubel middels de gele cel met een datavalidatielijst willen invullen die vervolgens de voorraad bijwerkt.

Hopelijk kun je mij hierbij helpen want onze voorraad loopt anders in de war

Groet,
Jaime

Bescheiden vraag

Beste Roncancio,

Wil je mij laten weten of je mij hier mee kunt / wil helpen? Begrijp mij niet verkeerd :o ik ben namelijk nieuw hier en heb eigenlijk geen idee of je mijn voorgaande reactie wel krijgt?

Bij voorbaat dank :thumb:,

Jaime

In bijgevoegd bestand zijn de gele cellen verplaatst.
Ook is de formule om te bepalen of er besteld moet worden, aangepast.
Waar en hoe wil je de nieuwe bestellingen toevoegen?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Bedankt voor je reactie,

Een paar puntjes:

Ik zie alleen nog niet dat als ik in het werkblad verkooporders de aantal verkochte meubelen plaats dat dit dan van de actuele voorraad word afgeboekt. wat betreft het toevoegen van de voorraad: is het mogelijk om gewoon handmatig de voorraad op te tellen bij de cellen van de actuele voorraad of gaat dan de formule naar de maan? Op het moment dat we namelijk de voorraad binnen krijgen zullen we deze verwijderen in de cellen met de week nummers en dit zal dan bij de actuele voorraad toegevoegt moeten worden. Ofwel een 4e werkblad met de voorraad die binnenkomt. Ik sta open voor suggesties

Wanneer ik in werkblad Artikel rij 10 vul met 200 nieuwe badmeubelen dus van K10 tm IV10 dan laat de datavalidatielijst alleen de eerste 13 uit die rij zien.

PS wil je hier ook nog even naar kijken:
Werkblad Voorraad:
1) kolom D:4 (of ergens anders als dat beter is) de mogelijkheid om snel te zien of er van een bepaalde meubel alles op voorraad is middels de gele cel met een datavalidatielijst.

Bedankt voor je hulp,

Jaime

Laatst bewerkt:
Bij het invoeren in de gele cellen van een product verschijnt ernaast de aantallen per onderdeel.

Om op je vragen terug te komen:
- Ik werk op projectbasis als datamanager / VBA-programmeur
- Ik ben zeker beschikbaar voor vragen.
- Ik hoop ook dat ik het deze week kan afronden want ik krijg het nogal druk.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Beste Roncanio,

Ik heb het idee dat we langs elkaar werken. Er zijn een aantal zaken die ik niet begrijp ik zal je een prive berricht sturen om indien mogelijk het een en ander door te nemen. Ook vanwege onze tijdsdruk van beide kanten.

PS ik zou graag gebruik willen maken van je diensten

Bedankt voor de moeite,

Groet,
Jaime

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan