• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorraad bijhouden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dashel

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2007
Hallo beste mensen,

ik probeer een voorraad beheer op te zetten maar geraak er nu al niet meer uit.
Misschien is het een rare vraag met een simpel antwoord maar door de bomen zie ik het bos niet meer.

Via een overzicht kan ik zien wat er de volgende dag nodig is aan produkt X.
Nu is er een vaste stock voor product X en kan ik zien wat aan het eind van de dag het verschil zou moeten zijn.
Nou mijn vraag: Ik wil dat het verschil van de vorige dag de volgende dag de stock is.
Ik kom er echt niet uit:evil: en zal je net zien dat het antwoord heel simpel is.

Dashel

Je hebt de vraag gesteld in de rubriek 'Excel'. Excel is eigenlijk niet geschikt om aan voorraad beheer te doen, ondanks dat veel mensen dat wel doen.

Voorraad beheer doe je eigenlijk in een database (access bijvoorbeeld). Het is niet eenvoudig om zo'n database op te zetten daar moet je verstand van hebben.

Als je excel gebruikt om je berekeningen te maken dan is het een questie van de juiste formules in te voeren.

Als ik je vraag goed begrijp wil je dat het verbruik van product X wordt afgetrokken van de voorraad zodat je kunt zien wat er nog is?

Je zou dat als volgt kunnen doen:

Kolom A is de vooraad, B is het verbruik en kolom C (over) doet de berekening. Wat er achter staat is hoe je de berekening invoerd.
Dus de berekening is als volgt: Cel B2 wordt afgetrokken van A2 (=A2-B2).

zie bijlage

Een volgende keer zou je dan kolom C (over) moeten kopieren naar A als nieuwe voorraad. Dat is vrij omslachtig en geeft ook aan waarom Excel daar eigenlijk niet geschikt voor is. Je zou misschien wel macro's daarvoor kunnen schrijven maar dat is ook ingewikkeld als je dat niet kent. Success.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jouw reactie,

maar het probleem is dat ik nu op dit moment alleen excel tot mijn beschikking heb, hetzij ken. Ik zat ook aan VBA te denken maar wou het liever vermijden. Misschien dat anderen nog ideeën hebben.

Dashel

Ik weet niet zo heel veel van VBA, maar ik weet wel dat je een programmatje kan (laten) schrijven dat b.v:
1) opslaat.
2) cellen (kolom C) kopieeren en plakken speciaal als waarde (in kolom A), en de af- en bij boekingen (kolom B) leeg maken met DEL.
3) opslaan als (waarbij een pop-up komt die naam vraagt).

Zo is de eind voorraad van de vorige dag/week... de begin voorraad van de nieuwe periode.

Hier een voorbeeldje:

ActiveWorkbook.Save
Range("C1:C100").Select
Selection.Copy
Range("A1:A100").Select
Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
:=False, Transpose:=False
Range("B1:B100").Select
Application.CutCopyMode = False
Selection.ClearContents
Range("C3").Select
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:="C:\" & InputBox("Geef nieuwe bestandnaam") & ".xls", FileFormat:=xlNormal, _
Password:="", WriteResPassword:="", ReadOnlyRecommended:=False, _
CreateBackup:=False

Laatst bewerkt:
@bandito bob

Bedankt voor jouw inzet!:D
Ik was er alleen van overtuigd dat het via een formule kon.

Niet getreurd dan maar.
En bedankt voor jouw Macro.

Dashel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan