• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorraad in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

tony32

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 okt 2012
Goedemorgen,

Ik ben een jaar geleden begonnen met een bedrijfje met woning accessoires. Ik huur ergens een ruimte en verkoop daar mijn spullen. In dezelfde ruimte zijn nog 200 deelnemers en iedereen heeft een eigen nummer. Als er iets van mij verkocht wordt dan komt die omzet bij mij terecht. Afrekenen gaat via een centrale kassa. Ik log elke ochtend in om te zien wat er verkocht is. Probleem is dat ik de voorraad niet bij kan houden en dus ook geen idee heb wat er wordt gestolen en/of gesloopt.
Ik ben op zoek naar een voorraad systeem in excel. Ik heb weinig verstand van excel vandaar dat ik het op deze manier probeer.
Ik krijg produkten binnen in het magazijn, die wil ik invoeren als ontvangen. inkoop, verkoop, marge.. zulk soort dingen. Als ik dan in de ochtend zie wat er verkocht is wil ik dat handmatig invoeren zodat de voorraad weer klopt. Dus artikel x heb ik 10 keer ingekocht. 30-08 heb ik er 4 verkocht dus heb ik er nog 6 over.
Ook wil ik graag zien welk artikel het best verkoopt en welke het meest en minst winstgevend is.
Het mag echt heel erg simpel zijn en ik vind het geen probleem om dit elke dag handmatig bij te houden.
Is er iemand die zoiets heel simpel kan maken?
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben met mijn wensen.
Ik hoor het graag.

Groet,
Anthony

Dank je wel!
Loop nog wel tegen kleine dingetjes aan. Zoals inkoopwaarde. Ik zou graag de inkoopwaarde per stuk willen. Dus 20 euro inkoop ex btw bijvoorbeeld. Als de voorraad dan 4 stuks is dan moet de waarde 80 euro zijn. Nu moet ik dat zelf eerst uitrekenen als ik het goed begrijp? Dus 20 inkoop, als ik dan 4 stuks invul telt ie automatisch 4x 20 euro. En de verkoopwaarde is de verkoopprijs inclusief btw. Dan liefst nog een kolom met marge. In dit geval dus een marge van 3.0
Verder lijkt het goed op wat ik bedoel.

Anthony,

Hierbij een heel eenvoudig voorraadbeheer bestandje.

Veel Succes.

Bekijk bijlage 191641

Ik had ook nog iets voorbereid.

Dank je. Maar deze begrijp ik niet zo goed. Als de voorraad 4 is en ik verkoop er 4 dan geeft ie -5 aan? Snap ik niet. Buiten dat is het toch wel erg handig als ik de in- en verkoop waarde erbij heb zodat ik zie wat de winst is.
Maar in ieder geval bedankt voor de moeite. Erg fijn dat er uberhaubt mensen reageren.

Tony32,

In een voorraadsysteem wordt altijd gerekend met waarden ex BTW, voor de BTW moet je in het financiële administratie zijn niet in de
voorraadadministratie.
Verder heb ik de inkoopsprijs per stuk nodig voor het berekenen van de gemiddelde inkoopprijs. De inkoopprijs zal namelijk in de loop van
de tijd veranderen. In het voorbeeld bestand zie je bijvoorbeeld twee inkoopprijzen voor artikel 1001.
De formule voor de berekening van de voorraadwaarde is : aantal in voorraad x gemiddelde inkoopprijs = voorraadwaarde.
De totale voorraadwaarde staat vermeld in kolom H van het tabblad "Voorraad".
De winst wordt bepaald door de berekening Verkoopwaarde - (Inkoopwaarde - Voorraadwaarde) deze kun je uitdrukken in en percentage
van de verkoopwaarden (uiteraard ex BTW). in mijn voorbeeld bestand 433 / 1272 x 100% = 34,0 %.

Veel Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan