voorraad - klanten beheer

Status
Niet open voor verdere reacties.

zodiak

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2008
ik heb nog een vraagje:

ik heb volgende tabel

klanten
------------
klant_id
klant_naam
klant_gemeente
product_id

producten
--------------
product_id
product_cat
product_type
product_sn

voorraad
-------------
voorraad_id
voorraad_aantal
voorraad_in_uit
product_id

de bedoeling is dat ik in producten al de gegevens zet van de producten en in voorraad of het product in voorraad is of geinstalleerd is bij een klant. nu weet ik niet goed hoe ik mijn query moet opbouwen om bv te zeggen van (zonder datum gegevens) vandaag is product x in stock en morgen koppel ik product x aan een klant. volgende week heeft klant een probleem en moet ik product x terug in stock zetten (voor reparatie) en lever ik aan klant product y (dus uit stock) maar ik moet dus ook altijd weten welke in stock zijn en welk product bij welke klant staat.

iemand een idee?
en misschien nog even dit kan ik bovenop een primary key nog een ander veld als uniek zetten bv serrienummer?

alvast bedankt

Laatst bewerkt:
ik heb nog een vraagje:

ik heb volgende tabel

klanten
------------
klant_id
klant_naam
klant_gemeente
product_id

producten
--------------
product_id
product_cat
product_type
product_sn

voorraad
-------------
voorraad_id
voorraad_aantal
voorraad_in_uit
product_id

de bedoeling is dat ik in producten al de gegevens zet van de producten en in voorraad of het product in voorraad is of geinstalleerd is bij een klant. nu weet ik niet goed hoe ik mijn query moet opbouwen om bv te zeggen van (zonder datum gegevens) vandaag is product x in stock en morgen koppel ik product x aan een klant. volgende week heeft klant een probleem en moet ik product x terug in stock zetten (voor reparatie) en lever ik aan klant product y (dus uit stock) maar ik moet dus ook altijd weten welke in stock zijn en welk product bij welke klant staat.

iemand een idee?
en misschien nog even dit kan ik bovenop een primary key nog een ander veld als uniek zetten bv serrienummer?

alvast bedankt

ok, heb al 1 gevonden denk ik , ik heb product_sn op indexed yes(no duplicates) gezet , is dat correct

Ik zie eerlijk gezegd niet hoe je de klanten aan de produkten hebt gekoppeld. Hoe weet je nu of een bepaald produkt bij een klant is of niet?

dat is nouw mijn vraag: heb ik de juiste relaties gelegd , en ik denk het niet want als ik nu een klant probeer toetevoegen zegt hij er is een product_id nodig.

hoe moet ik mijn relaties of tabellen aanpassen zodat ik de juiste koppeling heb?

klanten
------------
klant_id
klant_naam
klant_gemeente
product_id

producten
--------------
product_id
product_cat
product_type
product_sn

voorraad
-------------
voorraad_id
voorraad_aantal
voorraad_in_uit
product_id

of zal ik nog een tabel moeten aanmaken voor de koppeling van product naar klant en/of voorraad?

alvast bedankt

dit is wat ik al heb.

als iemand mij een duwtje in de juiste richting kan geven dan ben ik al ver.

alvast bedankt

Bijlagen

Je hebt inderdaad een extra tabel nodig, een waarin je klanten koppelt aan Produkten. Ik weet niet zo gauw wat je met de tabel Voorraad wilt, want dit soort gegevens kun je ook in de tabel Produkten kwijt. Je wilt misschien wel verkoopgegevens opslaan, waarbij je bijhoudt welke produkten en in welke aantallen naar een klant gaan. Op een formulier zet je dan acties die je voorraadgegevens in de tabel Produkten bijwerken.
Voorbeeld: in de tabel Produkt heb je dan bijvoorbeeld deze gegevens staan:

Code:
product_id	product_cat	product_naam	product_sn	Min voorraad	Voorraad
1	printer	datamax E class	123456	10	14
2	printer	datamax E class	654321	10	5
3	desktop	fujitsu siemens	76458	5	7
4	desktop	fujitsu siemens	078618	5	5

Als je van produkt 1 een nieuwe order maakt van 5 stuks, dan zak je in je voorraad onder de minimum voorraad, en moet je bijbestellen.
Na de levering van de nieuwe printers, verhoog je de voorraad weer, en is je tabel weer up-to-date. Hiervoor heb je dus geen aparte tabel nodig.
Wel uiteraard weer voor je bestellingen, want je wilt wel rekeneningen kunnen betalen en versturen...

azo,

zo had ik het alleszins nog niet bekeken , ik zal de een koppelingtabel maken met koppel_id klant_id en product_id

wat ik wel nog niet versta dan is het volgende hoe kan ik de koppeling leggen van klant x heeft printer y dus voorraad van printer zakt.
of retour van klant x waar printer voorraad stijgt.

ik ken nog niet zoveel van access .

de bedoeling is gewoon dat ik een klanten database (deze klanten zijn allemaal klant van 1 hoofd klant die bv x aantal printers en zo besteld en bij ons levert en waar wij bij tijd en stond bepaalde zaken leveren aan zijn klanten en ook het onderhoud op ons nemen.) heb met hun desbetreffende gegevens en wanneer er een nieuwe klant bij komt daar een deel kan leveren (dus voorraad vermindering) of als een klant stopt alles terug kan gaan ophalen (voorraad vermeerdering) of een defect is bij een klant en terug komt voor reparatie en dit toch allemaal gekoppeld met serienummer en dergelijke.

en ik moet dan ook kunnen zien wat bij welke klant staat en door hier nu bezig te zijn is het misschien ook interesant om te kijken of product a in herstelling is of niet zo ja of het al herstelt is.

Je zou, als je het eenvoudig wilt houden, met selectievakjes kunnen werken in de tabel Klant-Product. Voor elk product dat naar een klant gaat, zet je bijvoorbeeld het vakje <BijKlant> aan, en als je hem terugkrijgt, zet je het vakje weer uit.
Je maakt natuurlijk een formulier met Klantgegevens, en een (sub)formulier met Produkt-Klant gegevens, die je aan elkaar koppelt op basis van KlantID. Daarmee zie je in het subformulier alle producten die bij de klant staan. Als je daar de vinkjes aanpast, zie je meteen welke bij de klant staan, en welke niet.
Met behulp van een query kun je tellingen maken, waarbij je dus per klant en per produkt kunt zien hoeveel er waar staan.
Ben je volgens mij al een heel end...

Je maakt natuurlijk een formulier met Klantgegevens, en een (sub)formulier met Produkt-Klant gegevens, die je aan elkaar koppelt op basis van KlantID. Daarmee zie je in het subformulier alle producten die bij de klant staan. Als je daar de vinkjes aanpast, zie je meteen welke bij de klant staan, en welke niet.
Met behulp van een query kun je tellingen maken, waarbij je dus per klant en per produkt kunt zien hoeveel er waar staan.

oeps dat is een beetje chinees.

Ik zal je voorbeelddb een beetje opleuken...

moment, ik ben al een deel aan het aanpassen en zal het u nog eens doorsturen

ik denk dat dit een beetje de structuur gaat zijn maar weet niet of de relaties correct zijn.
de reden dat ik nu ook categorie en type appart heb gezet is om het proberder rapport te krijgen wanneer ik totaal van een klant of totaal in stock op ga vragen.

Bijlagen

't Is een beetje haastwerk, maar het geeft hopelijk wel een idee van welke kant je op zou kunnen..

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan